Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-25, 17:45
  #1
Medlem
Har funderat att på äldre dagar köpa mig en hoj igen , tänkte mig en HD V-ROD från början av 2000 talet men....
Dom man pratar med säger nästan jämt köp inte HD dom är så dyra att äga .
Jag trodde att det var någonting som endast gällde på äldre HD , typ före 2000 eller har jag fel?
Och om det nu är så vad är det som är dyrare ?Har dom tätare service , dyrare service, går sönder oftare eller dyrare reservdelar ?
Citera
2018-08-25, 18:09
  #2
Medlem
rebekks avatar
Kvalitén lär inte vara märkbart sämre än andra hojar, isåfall marginellt såvida du inte kör 10k mil om året.

Spontant tänker jag på ev. försäkringskostnader, men det är oklart huruida man bör köra annat än trafikförs. och istället spara det du skulle betalat i premie och isåfall ha en buffert om du skrotar och vill köpa en ny.

Nu är jag fel ålder och kör sporthojar, men ett års premie för mig för halvförsäkring är lika mycket som hojen kostar.. Så det sparar jag istället undan och använder vid behov.

Tappar de stenhårt i värde? Det där kan jag för lite om, är väl lite som bilar, beg. vs nytt osv
Citera
2018-08-25, 18:49
  #3
Medlem
HiiriHazes avatar
Jag tror nog att priset på äldre HD kommer att stiga nu när dom bestämt sig att flytta fabriken till Thailand Eller vart fan det var. Alla som vill ha HD vill ju ha dem just för att det är AMERICA
Citera
2018-08-25, 20:20
  #4
Medlem
Då jag bor på ”landet” och närmar mig 50 tror jag att själva försäkringspremien inte är det avgörande och det kan jag undersöka själv vad det kostar .
Tänkte mer på kostnaden på själva hojen 🤔
Citera
2018-08-25, 21:08
  #5
Medlem
H-D är billiga att äga. Jag har en själv. Går aldrig sönder och nästan gratis försäkring. V-Rod är dock rätt dyr när det gäller service. 😬 Men den är ju ingen klassisk Harley heller. Köp Sportster istället, eller äldre bigtwin med evo motor.
Citera
2018-08-28, 21:37
  #6
Medlem
Det dyra med harley är väl inköpet, dom är ju fan skitdyra i jämförelse med andra custom.
I övrigt så tror jag ägande och driftkostnad är likvärdig med andra custom, dvs låg kostnad.

Hade gärna haft en men har fan inte råd att byta cykel, allra helst inte till en HD.
Citera
2018-08-29, 02:05
  #7
Medlem
killawifes avatar
Nej, de är inte dyra att äga och andrahandsvärdet är riktigt bra. Det är dock sant att man får betala rätt mycket mer än vad det egentligen är värt bara för att det är "Harley Davidson". Egentligen är en likvärdig japanare en mycket bättre hoj men en sämre investering om man kollar krasst på det.
Citera
2018-08-29, 18:48
  #8
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nej, de är inte dyra att äga och andrahandsvärdet är riktigt bra. Det är dock sant att man får betala rätt mycket mer än vad det egentligen är värt bara för att det är "Harley Davidson". Egentligen är en likvärdig japanare en mycket bättre hoj men en sämre investering om man kollar krasst på det.

Instämmer på det här, dock är det svårt att hitta en Japsare som tävlar med just V-Rod. Möjligen då Suzuki M1800R men tycker själv att rodden är smidigare att köra.
Citera
2018-09-08, 08:30
  #9
Medlem
Nyare hd är bra kvalitet och man ser hojar som dom kör 10000mil på utan bekymmer.
Dyra reservdelar och tillbehör tycker jag nog att det är iaf
Citera
2018-09-14, 19:36
  #10
Medlem
idiamindadas avatar
Äh. Köp den hoj du vill ha. Hur fel kan det gå?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback