Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-25, 15:39
  #1
Medlem
GunnarSparrs avatar
Vilken är bästa schackprogrammet, inte bara vilken schackmotor som starkast utan vilket program kan man lära sig mest utav och analysera. De program jag testat som gratis röriga.

Funderar på att köpa Komodo 12 eller Fritz 16. Kan man lära sig något av dessa program mer än bara spela och analysera? Tyvärr finns inte så mycket videos på tuben som jag hoppats på.

Är inne på chessbase som verkar utveckla bra program. Vem ligger bakom Stockfish?

Jag vill att det ska vara användarvänligt och att man ska kunna implicera valri motor man vill spela mot.
Jag är inte duktig på schack men jag kan spela och vill bli bättre.
Citera
2018-08-26, 02:12
  #2
Medlem
Lucas Chess är ett ganska bra gratisprogram att ladda ned.
Citera
2018-08-26, 08:50
  #3
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Lucas Chess är ett ganska bra gratisprogram att ladda ned.
Ok, tack så kolla in det. Återkommer...
Det verkar ju gå att adda valfri engine också så vill man lägga in stockfish eller komodo går det bra?

En första anblick för att vara gratis så tycker jag redan om det.
__________________
Senast redigerad av GunnarSparr 2018-08-26 kl. 09:05.
Citera
2018-08-26, 23:32
  #4
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttar tråden till ett mer passande delforum

Fysik, matematik och teknologi: allmänt ——-> Rollspel och Sällskapsspel

/Mod
Citera
2018-08-27, 08:15
  #5
Moderator
vhes avatar
Nu är väl gränsen kanske lite luddig ibland, men diskussioner om datorspel med schack-tema får tas i forumdelen för Dator- och konsolspel. Den här tråden bör hålla sig till diskussioner om program som används för träning och analys av schack.

/Moderator
Citera
2018-08-27, 16:21
  #6
Avstängd
Skruven66s avatar
Har nån nämnt Deepblue? Det var väl det programmet som spöade Kasparov har jag för mig. Bäst, störst och starkast? Sen vet jag inte om man kan få tag i själva programmet. Edit: "Datorn hade en mycket kraftig hårdvara. Ett team arbetade med projektet under åren 1990–1997, varefter projektet lades ned". Jaha, jaså. Där ser man. Taget från Wikipedia. Själv närtr jag spelade schack så spelade jag PC serien Chessmaster. Snyggt, massor med välbara schackbräden med fördefinierade dator motståndare och ranking för en själv och andra, botarna, data motståndarna. Analys och hela faderrullan med alla öppningar som kan användas med mera. Måste gå att få för en spottstyver idag.
__________________
Senast redigerad av Skruven66 2018-08-27 kl. 16:28.
Citera
2018-08-27, 16:26
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruven66
Har nån nämnt Deepblue? Det var väl det programmet som spöade Kasparov har jag för mig. Bäst, störst och starkast? Sen vet jag inte om man kan få tag i själva programmet. Edit: "Datorn hade en mycket kraftig hårdvara. Ett team arbetade med projektet under åren 1990–1997, varefter projektet lades ned". Jaha, jaså. Där ser man. Taget från Wikipedia.
Fast hårdvaran har utvecklats, nu kan en app med schack på ens smartphone spöa vem som helst i schack utan svårigheter så prestandan behövs inte mycket av för att bara vara ”bättre” än någon mänsklig spelare.
Citera
2018-08-27, 16:32
  #8
Avstängd
Skruven66s avatar
Ja Denom. Avslöjade jag min ålder nu haha. Du har nog rätt och dessa appar till mobilerna du nämner är nog uppdaterade och bra dom. Använder själv bara fast telefon. Ursäkta min okunnighet. Men Chessmaster, det dög för mig att få stryka av mest som oftast och verkade inkludera det mesta man kan vilja ha i schack sammanhang. Beror ju på vad man vill spela på med andra ord.
Citera
2018-09-01, 22:54
  #9
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag tycker att Chessmaster 9000 var ett alldeles utmärkt program, att lära sig på. Man kunde med detta t.ex. ställa olika pjäsers värden, för att t.ex. generera en mer offensiv eller defensiv motståndare. Till min nuvarande dator har jag helt enkelt ännu inte lyckats installera det.

Vad Stockfish anbelangar, så är det en otroligt stark programvara. Det är 100% freeware men det är bara uci-motorn, alltså ingen gui. De senaste Stockfishversionerna kan mycket enkelt laddas ner helt gratis från abrok.eu/stockfish.

Som gui använder jag sedan länge Deep Rybka men det funkar nog lika bra med någon annan i Fritz-serien. En uppenbar fördel med Deep Rybka är, att man genom att utöka antalet trådar, kan se olika variationer ifrån positionen man vill analysera. Är det nödvändigt att kika på flera olika drag, eller finns det bara ett självklart drag i positionen?
Citera
2018-09-02, 00:30
  #10
Medlem
Mandelbrots avatar
I mitt tidigare inlägg menade jag med antal trådar, antalet trådar som presenteras som föreslagna dragserier i mjukvaran.

Sedan kan t.ex. i Deep Rybka 3 med fördel även väljas hyperthreading, d.v.s. att man väljer fler trådar än kärnor, såvitt cpu'n tillåter det.
Citera
2018-09-08, 08:19
  #11
Medlem
GunnarSparrs avatar
intressant video om man är mer intresserad av schack-engines. Engines mot varrandra.
https://www.youtube.com/watch?v=bwrVm_MJaAA&t=34s
Givetvis med professionella kommentatorer också. =)
Citera
2018-09-16, 00:03
  #12
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
intressant video om man är mer intresserad av schack-engines. Engines mot varrandra.
https://www.youtube.com/watch?v=bwrVm_MJaAA&t=34s
Givetvis med professionella kommentatorer också. =)
Jag tror att Stockfish har förbättrats med ca 60 ELO sedan den videon togs fram. Se länk nedan.
https://github.com/glinscott/fishtes...gression-Tests

Här nedan ser du de gröna (=förbättringarna) som är/har varit på gång den senaste tiden. STC=Standard Control time. LTC = Long Control time. Stockfish är alltså inget företag, utan en samling nördar som gemensamt förfinar och förbättrar en open source engine.
http://tests.stockfishchess.org/tests?success_only=1
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback