Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-24, 21:29
  #1
Medlem
Jag köpte nyligen en ny Samsung, och vill föra över från min gamla Samsung från min nya Samsung. Det görs tydligen via Smart Switch. Problemet är det att min gamla Samsung inte har det installerat, utan endast min nya. Och det går inte att installera det på min gamla då SIM-kortet är ändrat i storlek för att passa den nya telefonen, och därför tydligen inte funkar till det gamla. Som jag förstår det krävs det att båda telefonerna har Smart Switch för att det ska fungera.

Finns det något annat sätt att föra över informationen från den gamla telefonen till den nya?
Citera
2018-08-24, 21:31
  #2
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Jag köpte nyligen en ny Samsung, och vill föra över från min gamla Samsung från min nya Samsung. Det görs tydligen via Smart Switch. Problemet är det att min gamla Samsung inte har det installerat, utan endast min nya. Och det går inte att installera det på min gamla då SIM-kortet är ändrat i storlek för att passa den nya telefonen, och därför tydligen inte funkar till det gamla. Som jag förstår det krävs det att båda telefonerna har Smart Switch för att det ska fungera.

Finns det något annat sätt att föra över informationen från den gamla telefonen till den nya?
https://www.samsung.com/se/support/kies/
Citera
2018-08-24, 21:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
https://www.samsung.com/se/support/kies/

Tack, ska kika på det.

Mitt gamla simkort är så gammalt att mina tidigare kontakter lagrades på det. Nu är det avaktiverat då mitt nummer flyttades över till det nya kortet. Finns det något sätt att få fram kontakterna från det kortet och spara dem på telefonen, så att jag kan flytta över dem också till nya telefonen? Just nu hittar inte gamla telefonen någon kontakt alls på kortet.
Citera
2018-08-24, 21:51
  #4
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Tack, ska kika på det.

Mitt gamla simkort är så gammalt att mina tidigare kontakter lagrades på det. Nu är det avaktiverat då mitt nummer flyttades över till det nya kortet. Finns det något sätt att få fram kontakterna från det kortet och spara dem på telefonen, så att jag kan flytta över dem också till nya telefonen? Just nu hittar inte gamla telefonen någon kontakt alls på kortet.
Det där med sim-kortet kan jag tyvärr inte så mycket om, men vore jag dig så skulle jag höra av mig till kortets operatör och höra om dom kan finna en lösning.
Citera
2018-08-25, 00:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
https://www.samsung.com/se/support/kies/

Har nu försökt lite med detta, och kan absolut säga att min bild av Samsung som företag har fått sig en rejäl törn. Otroligt inkompetent företag verkar det som.

När man laddar ner och installerar programmet från deras hemsida så säger den direkt efter installation att det finns en nyare version och frågar om jag vill installera den. Borde de inte ha den nyaste versionen på sin hemsida?

Efter mycket krångel lyckas jag få programmet att spara filerna från gamla telefonen på datorn. Kopplar in den nya telefonen, men när jag då startar Kies så säger det att endast ägarens konto kan ansluta till Kies, och ber mig logga in på det. Va? Men det är ju samma konto jag var inloggad i för förra enheten, och det finns dessutom bara ett konto på datorn. Har provat att både köra Kies som administratör och inte, samma resultat oavsett.
Citera
2018-08-25, 02:15
  #6
Medlem
bl-gr-ns avatar
Själv gör jag vid telefonbyte som med datorbyte/ominstallation.
Har säkerhetskopior på allt jag absolut vill ha i telefonen, precis som på datorn (dock inte på SMS eller alla impuls tagna foton och videosnuttar).

Kopierar tillbaka allt "måste ha på mobilen" från hemnätverkets NAS och Google play.
När man byter mobil så får man inte allt på samma plats som på den gamla men inom ramen vad man trivs med, på samma sätt som en nyinstallation av datorn.
Citera
2018-08-25, 09:06
  #7
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Tack, ska kika på det.

Mitt gamla simkort är så gammalt att mina tidigare kontakter lagrades på det. Nu är det avaktiverat då mitt nummer flyttades över till det nya kortet. Finns det något sätt att få fram kontakterna från det kortet och spara dem på telefonen, så att jag kan flytta över dem också till nya telefonen? Just nu hittar inte gamla telefonen någon kontakt alls på kortet.
Dina kontakter finns kvar på simkortet även om det är "avaktiverat". Om du inte har flyttat över kontakterna till telefon eller raderat simkortet.
Har flera gamla simkort där jag fortfarande har kontakter lagrade trots att de är avaktiverade. Kontakter på simkort användes när Ericsson 337 och Nokia 8210 var populära...
Hur gammal är din gamla Samsung?
Det går att använda ditt nya simkort i din gamla mobil med en simkortsadapter.
__________________
Senast redigerad av Raggarspinn 2018-08-25 kl. 09:09.
Citera
2018-08-25, 09:25
  #8
Medlem
En variant är att använda en simkortsläsare - exempelvis:
https://www.24.se/datortillbehor/usb...simkortslasare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback