Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-24, 17:53
  #1
Medlem
Har ett märkligt problem med en ASUS FX553VE laptop som införskaffades detta året.

Det kommer ett störande ljud från den, det låter som statiska störningar och kan liknas vid en sprakande satellit. Ljudet kommer inte från högtalare/hörlurar utan från under tangentbordet någonstans (moderkortet/CPU/grafikkort/SSD-hårddisk).

Ljudet hörs när man sitter helt vanligt och t.ex. surfar på internet. Det låter även när inga program körs och man bara ser skrivbordet i Windows. Man kan tro att datorn "jobbar" och den står och "tuggar" (men blickar inte) fast man som sagt inte gör någonting på den.

En annan märklig sak är att om man t.ex. är ute på internet och trycker ner scrollhjulet och scrollar, så minskar störningen. Att växla mellan olika flikar i webbläsaren kan också ändra/minska det störande ljudet. Eller om jag öppnar Windows-inställningar, när jag trycker på kugghjulet på startmenyn så försvinner störningen helt under tiden fönstret öppnas, sen kommer ljudet tillbaka. Väldigt störande och skumt!

Först trodde jag det var SSD-hårddisken som lät, eftersom detta är första datorn för mig med en sådan, men det verkar helt orimligt att en dator ska låta så här. Det låter som att den tar emot radiosignaler eller liknande.

Någon vänlig datorkunnig som kanske känner igen det här problemet? Kan det vara så enkelt att någonting helt enkelt är defekt i datorn även fast den är relativt ny?

Edit: Testat stänga av defragmentering och optimering av hårddisken nu, det störande ljudet har minskat betydligt. Kanske är något fel på hårddisken som gör att den låter extra mycket när den jobbar. Och tydligen jobbade den hela tiden med defragmentering på?
__________________
Senast redigerad av countolaf 2018-08-24 kl. 18:08.
Citera
2018-08-24, 22:07
  #2
Medlem
x12s avatar
Ett gnisslande, tjirpande ljud kan komma av induktion från elektroniken, det tar sig in i ljudkretsen (dålig avskärmning) och därifrån når ut via högtalarna. Kolla en extra gång, det hjälper inte alltid att tysta ljudet via volymreglaget, borde däremot flytta över till lurarna om du kopplar i sådana.

Om disken är en SSHD hybriddisk istället för helt elektronisk ssd, då finns mekanik i den som kan låta.

Kan också vara nån typ av drosseltjut eller halvledargnissel som inte kommer via högtalare eller mekanik.
Citera
2018-08-24, 23:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Ett gnisslande, tjirpande ljud kan komma av induktion från elektroniken, det tar sig in i ljudkretsen (dålig avskärmning) och därifrån når ut via högtalarna. Kolla en extra gång, det hjälper inte alltid att tysta ljudet via volymreglaget, borde däremot flytta över till lurarna om du kopplar i sådana.

Om disken är en SSHD hybriddisk istället för helt elektronisk ssd, då finns mekanik i den som kan låta.

Kan också vara nån typ av drosseltjut eller halvledargnissel som inte kommer via högtalare eller mekanik.

Jag tror jag har lokaliserat problemet nu. Jag har min nätadapter inkopplad i ett grenuttag. Detta är jordat men väggkontakten där det är inkopplat är ojordat. Så jag är nästan helt säker på att det är någon form av elektronisk störning som uppstår i och med detta. Störningen försvinner nästan helt när man kör på batteri (vilket jag dumt nog inte ens funderade på innan).

Men hur löser man detta då? Blir ju lite svårt att ändra kontakten i väggen, så går det att lösa på något annat vis? Vill gärna kunna köra med nätadapter istället för batteri.
Citera
2018-08-25, 02:53
  #4
Medlem
x12s avatar
Testa datorn i köket, där brukar alltid vara jordade uttag.
Citera
2018-08-25, 12:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Testa datorn i köket, där brukar alltid vara jordade uttag.

Bor tyvärr i en gammal 1:a och tydligen så får man enligt lag inte blanda jordade/ojordade uttag i samma rum, så samtliga uttag är ojordade.

Tackar för dina svar!
Citera
2018-08-27, 08:59
  #6
Medlem
Ett dåligt förslag men för att snabbtesta, ta en kabel med 2 krokodilklämmor, sätt ena klämman i ett element och den andra på stickproppens jordbleck.

Prova om det blir någon skillnad, om ja, då vet du, men använd inte denna setup för långvarigt bruk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback