Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-24, 17:39
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Nu har jag iofs full fokus på min Japanresa den femte, men Australien är också ett land som jag nån gång till åka till.

Kollar man momondo så blir det sjukt dyrt med enbart flyget, dock. Jag har flugit till New York, San Francisco och liknande för runt 5000. Tokyo kostar runt 5800, men Australien hittar jag knappt några flyg till på mindre än 8300 i november.

Jag förstår givetvis att det är säsongsbaserat, och att november är sommar där, men även i mars kostar det billigaste 7300 t ex.

Om man vill flyga billigast till Australien, när är det då? Deras vintrar är väl rätt behagliga? Det är väl snarare tal om 15-16 grader än våra -10? Så är det mitt i deras vinter är jag helt okej med det då det fortfarande är okej, och det ändå är främst kulturen jag är ute efter.
Citera
2018-08-24, 21:34
  #2
Medlem
Du måste även tänka på att det är dubbelt så långt att flyga till Australien härifrån än till något av de andra länder du tagit upp. Då kommer det kosta mer, helt enkelt. 7300 låter ju som hittat.

Restid brukar ligga runt 24 timmar. 8-9 timmar till Bankok eller någon annan mellanlandning, sedan 10 - 13 tim flyg till Aust, beroende lite på var man ska.
Gentemot 10 timmar till Japan, LA etc.
Citera
2018-08-27, 06:50
  #3
Medlem
nittontrettons avatar
Min biljett till sydney i januari 2019 hamnade på ca 5500:- med bara en mellanlandning.

Jag bokade juni 2018
Citera
2018-08-27, 17:11
  #4
Medlem
jamesdeans avatar
Jag tycker 7,300 låter billigt. Nu har det visserligen gått ca ett år sen jag kollade biljettpriser senast (för en resa som aldrig blev av) men då hittade jag nog inget under ca 11,000. Kanske har det hänt något med dollarn eller ekonomin sen dess som gjort resorna billigare (Nu snackar jag visserligen tur och retur-priser).
Citera
2018-08-27, 18:52
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Jag tycker 7,300 låter billigt. Nu har det visserligen gått ca ett år sen jag kollade biljettpriser senast (för en resa som aldrig blev av) men då hittade jag nog inget under ca 11,000. Kanske har det hänt något med dollarn eller ekonomin sen dess som gjort resorna billigare (Nu snackar jag visserligen tur och retur-priser).
Oljepriset borde kännas på så långa flygningar. Upp ca 43% senaste året. Senast den var lika dyr var 2015.
https://www.oljepris.nu/historisk-utveckling
Dricker flyger 2,5 liter bränsle per 100 passagerarkilometer så bli det, med lite omvägar pga mellanlandningar, 20000/100 * 2,5 = 500 liter. Jet A1 kostar nu ca 0,55 $ per liter (ett pris som antagligen följer oljepriset) vilket blir ca 275 $ för en enkelresa.
https://www.iata.org/publications/ec...ges/index.aspx
Ska man sedan hem också så blir det totalt 550 $, motsvarar ca 5000 kr, bara för bränslet.

Tillägg: Flygbolag kan ha optioner på bränsle, så dagspriset behöver inte alltid vara relevant.
Citera
2018-08-30, 20:07
  #6
Medlem
Savoys avatar
Om du har nån dag extra på dig kan du kolla biljetter till Singapore, eller ännu bättre Bali, och sedan boka lågprisflyg vidare därifrån, går många dagligen. Till Perth är det bara 5 timmar från Singapore, till Darwin bara ett par timmar från Bali exempelvis.

Tanken med detta är att du förmodligen hittar mycket billigare biljetter till Singapore än hela vägen till Australien. Och kan du tänka dig att börja/sluta Australienresan i Perth på västkusten istf Sydney/Melbourne/Brisbane blir det ännu enklare.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2970608

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback