Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-24, 14:47
  #1
Medlem
Hej alla,

Har tankar på att bygga en burk som agerar router med Pfsense. Har en dator med följande komponenter:
Moderkort: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2275283
Processor: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2423952
RAM: 8GB
Disk: 120GB SSD

Vad kan jag förvänta mig att få ut av dessa om jag kör VPN? Tycker spontant att det är ganska vassa komponenter för ändamålet. Eller är det kanske lite overkill? Har också en burk med Quadcore 2,4ghz och 8 GB ram även den.
Citera
2018-08-24, 15:31
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Det är inte helt lätt att veta, men sämre hårdvara har ju kunnat kryptera 2st 400 Mb/s tunnlar (givetvis beroende av vilken kryptering du använder) utan gigantiska problem vad jag kan läsa på nätet.

SSD disken är väl lite overkill dock (men visst den är ljudlös och drar mindre ström) tror dock jag hade kört en USB pinne (och satt in SSD disken i en äldre laptop :-)

Men är det inte bättre om du berättar vad du vill ha ut av brandväggen och sedan kanske man kan kika på om detta är möjligt eller ej.

Surfade lite till och verkar som PfSense kan även stödja iGPU'n på denna processor så du kan nog köra den ganska hårt. Men allt handlar ju om värme, vill ju inte ha en router som skall vara 24/365 och bli varm som attan...
Citera
2018-08-24, 16:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det är inte helt lätt att veta, men sämre hårdvara har ju kunnat kryptera 2st 400 Mb/s tunnlar (givetvis beroende av vilken kryptering du använder) utan gigantiska problem vad jag kan läsa på nätet.

SSD disken är väl lite overkill dock (men visst den är ljudlös och drar mindre ström) tror dock jag hade kört en USB pinne (och satt in SSD disken i en äldre laptop :-)

Men är det inte bättre om du berättar vad du vill ha ut av brandväggen och sedan kanske man kan kika på om detta är möjligt eller ej.

Surfade lite till och verkar som PfSense kan även stödja iGPU'n på denna processor så du kan nog köra den ganska hårt. Men allt handlar ju om värme, vill ju inte ha en router som skall vara 24/365 och bli varm som attan...
Vill enbart köra den för att kryptera trafiken, så man inte behöver vara orolig för nedladdning.
Citera
2018-08-24, 17:43
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Vill enbart köra den för att kryptera trafiken, så man inte behöver vara orolig för nedladdning.

Är inte riktigt med vad du menar dock. Skall du bara kryptera utgående trafik?
Citera
2018-09-10, 13:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Är inte riktigt med vad du menar dock. Skall du bara kryptera utgående trafik?
Vill kryptera all trafik, pga vara mer "safe" när man tankar torrents etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback