Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-24, 14:36
  #1
Medlem
Denoms avatar
Ska laga lite tillsammans med någon som är vegan så istället för att använda mig av vanlig kondenserad- och karamelliserad mjölk tänkte jag prova att koka ihop egen gjord med kokosgrädde som bas samt socker då såklart. Är det någon som har provat på att göra det på kokosgrädde eller typ sojagrädde och har koll på om det blir helt annorlunda? Jag hittade förvisso en hel del recept om det redan ute på nätet så helt udda verkar idén ändå inte vara.
Citera
2018-08-24, 18:50
  #2
Medlem
Det är garanterat inte lika enkelt som med vanlig mjölk och grädde. Komjölk är idealt för maillard-reaktioner eftersom det finns en massa protein kombinerat med laktos, vars reducerande effekt boostar maillard. De recept jag hittat "fuskar" med brunt socker, det kan vara ett alternativ.
Citera
2018-08-24, 19:23
  #3
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Det är garanterat inte lika enkelt som med vanlig mjölk och grädde. Komjölk är idealt för maillard-reaktioner eftersom det finns en massa protein kombinerat med laktos, vars reducerande effekt boostar maillard. De recept jag hittat "fuskar" med brunt socker, det kan vara ett alternativ.
Har dragit igång en kastrull med 2:1 kokosgrädde strösocker nu för att testa om det funkar, får se hur det funkar om några timmar.
Citera
2018-08-24, 21:27
  #4
Medlem
Denoms avatar
Provade att koka 7,5 dl kokosgrädde med 3,5 dl socker ungefär, reducera ner till hälften och sen i fick jag fin kolafärg och smak efter två timmar så visst funkar det!
Citera
2018-08-26, 10:48
  #5
Medlem
Bra att veta
och kul att 2h arbete blev nåt.
Citera
2018-09-08, 14:25
  #6
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Kul att det funkade! Blev det gott?

Är man inte lika skicklig och välplanerad, så finns det färdig kondenserad kokosmjölk att köpa på Coop.
Citera
2018-09-09, 09:20
  #7
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnisseiskogen
Kul att det funkade! Blev det gott?

Är man inte lika skicklig och välplanerad, så finns det färdig kondenserad kokosmjölk att köpa på Coop.

Hade ingen aning om detta!
Tack för upplysningen!
Citera
2018-09-12, 18:38
  #8
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnisseiskogen
Kul att det funkade! Blev det gott?

Är man inte lika skicklig och välplanerad, så finns det färdig kondenserad kokosmjölk att köpa på Coop.
Ja första gången jag gjorde det vispade jag upp det hela med lite mer kokosgrädde och mosad banan varpå jag frös in det som veganglass vilket blev supergott.

Nu senast gjorde jag det och använde råsocker sen käkade jag det bara som det var som godis, typ kokoskola vilket funkar om man gillar kokos som jag gör.

Har inte sett sådan på Coop och nu var ju den jag gjorde karamelliserad och inte kondenserad så kanske beror på vad man ska göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback