Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-14, 09:07
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maco.81
Varför skulle man inte kunna börja med C++? En väldigt stor andel av Sveriges datavetare och mekatronikingenjörer har ju gjort just det.

Att många gör det betyder inte att det är bra. C++ gömmer datalogiska principer bakom typsystemet och minneshanteringen.
Citera
2018-12-12, 01:12
  #14
Medlem
Bumpar upp den här tråden igen. Tack återigen för alla svar! Jag fortsätter att läsa och lära mig. Undrar dock hur svårt är det att få jobb som programmerare utan utbildning, min sambo har ca 1,5 år kvar på sin högskoleutbildning vilket gör att jag inte kan söka högskola förens jag är ca 28. Börjar känna åldersnojja samt att jag vill komma in i branschen. Håller på att lära mig c++ nu, men antar att det är lättare att få jobb som typ webbprogramerare om man inte har utbildning? Bör man satsa på HTML eller php, Java script istället?
Citera
2018-12-12, 03:43
  #15
Medlem
jagkansakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumperstumper
Bumpar upp den här tråden igen. Tack återigen för alla svar! Jag fortsätter att läsa och lära mig. Undrar dock hur svårt är det att få jobb som programmerare utan utbildning, min sambo har ca 1,5 år kvar på sin högskoleutbildning vilket gör att jag inte kan söka högskola förens jag är ca 28. Börjar känna åldersnojja samt att jag vill komma in i branschen. Håller på att lära mig c++ nu, men antar att det är lättare att få jobb som typ webbprogramerare om man inte har utbildning? Bör man satsa på HTML eller php, Java script istället?

Är du över 25 och har förvärvsarbetat i något år så har du möjlighet att ta tilläggslån, vilket bör hjälpa lite om det är så att ni har extra kostnader för boende mm. Har ni barn finns det även extra bidrag för de med barn. Tänk även på att det finns bostadsbidrag mm., som du kan ta under studierna. Annars är 28 ingen ålder, men lånen kan du alltid betala tillbaka efter en 3-årig ingenjörsutbildningen utan problem.

Själv skulle jag råda dig att se dig omkring hur du kunde börja snarast. Inte för att du är gammal, men för att din anledningen att vänta inte är den bästa. Även om det är väldigt stabilt mellan er just nu så är det aldrig bra att offra sig så. Det handlar om ditt liv, och visst kanske det förblir ni två, men om det inte blev så är det bäst att inte ha gjort sina stora livsval efter någon annan.

TL;DR Ta de lån du kan och hör av dig till CSN, sen kan du söka. Jobb går att få, men bara om du kan visa att du kan programmera — och det är betydligt lättare att lära sig vid högskola än själv i egen vrå medan man jobbar med annat.
Citera
2018-12-16, 19:07
  #16
Medlem
Om man har 30 hp fria val inom sitt program... och om man läst java kurs och fortsättning, kan man välja ytterligare programmeringskurser i andra språk utan att riskera överlapp, har det funkat för er? Språken är ju i det stora hela ganska lika vad jag förstått, om man då väljer c# inledningskurs borde det vara ganska enkla poäng tänker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback