Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-24, 03:19
  #1
Medlem
Hejsan,

Vill fördjupa mig lite i HDR fotografering och hur man får ut HDR foton på ett så korrekt sätt som möjligt.

Det finns mängder med HDR-program 3000 som fixar din bild till HDR på ett klick,
vad sedan programmet lägger till och tar bort för filter och effecter vetifan.

Men jag tänker hur kan JAG som fotograf göra det lättare för MIG att skapa fina HDR,
jag tänker en burst på 3-5 foton, stilla kamera givetvis och samma target.

Men vad ska det vara för skillnad på inställning mellan de olika bilderna?

Tacksam för svar.
Citera
2018-08-24, 09:29
  #2
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Hejsan,

Vill fördjupa mig lite i HDR fotografering och hur man får ut HDR foton på ett så korrekt sätt som möjligt.

Det finns mängder med HDR-program 3000 som fixar din bild till HDR på ett klick,
vad sedan programmet lägger till och tar bort för filter och effecter vetifan.

Men jag tänker hur kan JAG som fotograf göra det lättare för MIG att skapa fina HDR,
jag tänker en burst på 3-5 foton, stilla kamera givetvis och samma target.

Men vad ska det vara för skillnad på inställning mellan de olika bilderna?

Tacksam för svar.
Du ska exponera för det mörkaste och det ljusaste området i bilden, och sedan ta någon/några bilder mellan dessa ytterligheter.
Citera
2018-08-24, 19:19
  #3
Medlem
systems avatar
Yttermera:

Det finns en drös av HDR-tips på youtube. Om du inte vill dra dig dit så vill jag minnas att här på FB diskuterades det flitigt då det begav sig (när HDR var ”hett”, s.a.s, och därtill överdrivet använt).

Användandet* och tekniken** har förändrat sig sedan dess, men principen är densamma.

* Inte många kör längre överdrivna HDR-bilder. Tack och lov.
** Numera kan man direkt i Photoshop göra vad man tidigare behövde specialprogram för.
Citera
2018-08-25, 10:39
  #4
Medlem
Vill TS ha HDR som en effekt eller för att lösa problem med det dynamiska omfånget? Vad har TS för kamera? Många (alla?) systemkameror har en HDR/Bracketing-funktion då kameran tar 3,5,7-bilder.
Viktigt att tänka på när man gör detta är att ha kameran på stativ, använda trådutlösare/selftimer samt att låsa fokus innan exponeringarna så att inte fokus förflyttas mellan exponeringarna.
Exponeringarna slås sedan lätt ihop i datorn mha Photoshop, Lightroom eller annat valfritt program.
Citera
2018-09-10, 14:55
  #5
Medlem
Vad är ett "korrekt sätt"? Jag skulle säga att det finns åtminstone (och kanske fler) följande sätt:
  1. Gör som du själv sa, ta ett antal exponeringar, några ljusare/mörkare än andra. Tanka in bilderna i datorn och slå ihop allt i ditt bildhanteringsprogram (t.ex. Photoshop).
  2. Vissa kameror har HDR-funktioner direkt i kameran och kan göra jobbet åt dig.
  3. Om du har en bra kamera (och är duktigt på bildhantering) så är det ganska enkelt att få till en okej HDR-look direkt i t.ex. Photoshop/Lightroom (förutsatt att du som sagt har en bra kamera och fotar i råformat).

Jag tycker det sistnämnda ger väldigt bra resultat (jag fotade tidigare med en Canon EOS 5DSR och nu med en Sony A7R III, dvs... proffsklass) och en mer realistisk feeling, så länge ljuset är någorlunda okej (behöver jag gå upp över ISO 800 eller högre så blir det svårare, då en massa artefakter syns tydligare och kan bli svåra att få bort (beroende på motiv)).

För att göra en sådan sak enkelt;
  1. Öppna bilden i Camera Raw/Lightroom.
  2. Dra ner highlights i botten (beroende på motiv).
  3. Öka shadown fullt ut (beroende på motiv).
  4. Justera exponering efter behov.
  5. Dra gärna ner kontrasten för mer snäll känsla.

Jag har lite bildexempel om det är av intresse...
Citera
2018-09-13, 03:12
  #6
Medlem
Tack ska ni ha för era tips!

Jag drog mig från HDR fotografering/redigering in i det längsta. Jag minns när den boomen gick.

Jag började intressera mig för vissa scenarier med HDR för bara några veckor sedan och det är fortfarande i experiment fasen för mig.


Jag har ingen systemkamera, eller ingen Digital systemkamera kanske jag ska säga ännu.
Har en äldre analog med ett sett linser etc. men den kommer åka snart.

Så skjuter nästan uteslutande med en Samsung S9+ nu. Det duger till vad jag gör med dem men ett kamera köp är inplanerat.

Jag vet att S9+ har HDR i kamera appen jag har bara inte satt mig in i hur den fungerar jämtemot hur dom brukar fungera på äldre mobiler.
Citera
2018-09-28, 18:48
  #7
Medlem
Enklast är att fota raw, då räcker det oftast med en bild för att göra om den till HDR i datorn. Rekomenderar Lightroom om du har tillgång till det.
Om du behöver fler bilder så vill du ha flera med olika exponeringar, det får du genom att ändra bländare, tid eller ISO. Bländare ändrar fokusområde så det funkar inte så bra, och ISO vill man ha så lågt som möjligt för bättre kvalité (fast nya kameror klarar höga ISO väldigt bra). Det bästa är att testa sig fram, se vad som funkar för dig.
Skaffa en kamera som fotar raw, behöver inte vara en systemkamera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback