Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-24, 02:26
  #1
Medlem
Ber så mycke om ursäkt om jag lägger frågan fel.
Svårt att hitta info. Hur fortgår den svarta hästslakt/livdjursbranschen?
Med nuvarande foderbrist som lär öka i vinter borde den blomstra.
Hur seriösa är svenska slakterier?
Hur stor skillnad har hästpassen gjort inom landet resp. vid export?
Citera
2018-08-25, 09:12
  #2
Medlem
SkepticalHippos avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Husdjur

/Moderator
Citera
2018-09-19, 20:18
  #3
Medlem
MissTortoises avatar
Har jobbat med tävlingshästar, alltså den typ av häst som oftast råkar ut för slakt.
Springer den inte tillräckligt fort, är skadad eller har fel lynne så ryker den.
Har alltså sett hästar skjutas i pannan, få halsen uppskuren och sedan slängts i container. Har pratat med slaktaren själv och stått 1 meter ifrån, tittat hästen i ögonen medans livet slocknat. Det är en otrevlig upplevelse och är inte speciellt förtjust i krutlukten eller att se hjärnsubstansen sippra ur pannan.

Men något jag lärde mig och aldrig glömmer:
Slaktaren skiter fullständigt i pass.
Jag frågade honom om han ville ha passet med sig, men han sa nej och förklarade att det är totalt oväsentligt för de öppnar inte ens passet. Hästen blir alltså mat till människor oavsett vad den har för kemikalier och substanser i blodet.
Eftersom slakt ofta förekommer hos skadade tävlingshästar så är även risken för mediciner stor. Hästkött är oftast förorenat och ofräscht.
Men finns säkert hemligheter i alla branscher.
Man får väl helt enkelt ta risken och äta ändå...
Men just hästkött undviker jag!
Citera
2018-09-23, 12:20
  #4
Medlem
Umgås du bara med resande eller?

Jag har sett det ifrån båda hållen, min mor sysslar med hästar och jag har jobbat på ett ställe som använder hästkött, de gick nära nog under nyligen när det kom fram (upptäckt ifrån deras sida) att leverantören hade fuskat

Köttet kontrolleras regelbundet

Inte sett en svart marknad
Citera
2018-09-25, 19:49
  #5
Medlem
MissTortoises avatar
Fanns sannerligen några "resande" där, då zigenare i allmänhet gillar att köpa och sälja hästar inom många olika hästsporter. Om det var det du syftade på.
Men slaktaren har inte varit att något mindre nogräknat folkslag, utan alltid svenska män.

Bara för att något enstaka slakteri har större koll så betyder det inte att det är just det slakteriet som är vanligast på marknaden.
Precis som med all annan marknad så vill folk tjäna pengar och är troligtvis billigare att blanda skitkött i lasagnen än kontrollerat.
Vet dock ett flertal slakteri omkring i Sverige som slaktar utan kontroll alls. Det är ett faktum. Finns säkert mer eller mindre nogräknade, men allt hamnar nog på marknaden oavsett.
Citera
2019-01-12, 23:35
  #6
Medlem
Väcker frågan igen, då en foderhäst hamnade hos hästhandlare och senare slakt, allt utan papper trots chip.
Citera
2019-01-12, 23:39
  #7
Medlem
Observera trådrubrikens slutkläm...
Citera
2019-01-13, 00:41
  #8
Moderator
Allaballawallas avatar
En hel del hästar lastas i Sverige och körs till Bulgarien, Rumänien eller Italien och slaktas där utan att någon kollar på några papper eller chip. Pass behövs helt enkelt inte då.

Det är minst sagt lätt att föra ut hästar ur Sverige utan att någon kollar.
Min sambo har en bekant som fick sin nordsvensk "borttrollad" när den var inackorderad och trots att kvinnan den var inackorderad hos erkänt att hästen inte längre finns har polisen lagt ner utredningen eftersom det inte går att bevisa någonting då det inte finns några fysiska bevis (Inget kadaver eller motsvarande.).

En tidigare kollega har travstall och hon säger att det kommer folk till deras gård så gott som varje sommar (Rumäner och italienare.) och frågar om det finns några uttjänta hästar till salu...
Citera
2019-01-13, 01:41
  #9
Medlem
Tack för ditt svar! Det är sorgligt att det fortfarande är så enkelt...
Citera
2019-02-04, 22:20
  #10
Medlem
... även INOM landet. Korrupta slakterier: dra dit pepparn växer! Låt hästkött från kontrollerade, friska individer från seriösa slaktare bli en naturlig del av vår inhemska köttkonsumtion!
Citera
2019-02-04, 22:25
  #11
Medlem
Men å andra sidan; hur många kasserade tävlingshästar (oavsett disciplin) är egentligen "rena" oavsett vad passen säger?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback