Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-12, 08:24
  #13
Medlem
Gustavoss avatar
Keto är vägen att gå.
Gudiol är inte dum, han hänvisar till forskning som sig bör, men han verkar inte ta hänsyn till den forskning som pekar på något annat än det som stämmer överens med hans egen bild.
Citera
2018-09-13, 06:34
  #14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Keto är vägen att gå.
Gudiol är inte dum, han hänvisar till forskning som sig bör, men han verkar inte ta hänsyn till den forskning som pekar på något annat än det som stämmer överens med hans egen bild.
Vad är hans egen bild och vart har du fått uppfattningen om att han inte tar hänsyn till annan forskning? Ketogen kost är en av många vägar, är inte emot det på något sätt, trivs man med det så är det kanon, även om jag själv aldrig skulle få för mig att äta så.
Citera
2018-09-21, 23:35
  #15
Medlem
UpMagiCs avatar
Frukt 2-3 gånger om dagen är ett bra alternativ till godis, kakor, läsk etc. Svårt att gå upp i vikt genom att äta måttlig mängd frukt såvida man inte är en person som hela tiden sitter stilla och rör på sig minimalt. Tänk på att också äta sådant som får dig att känna mätt under en längre tid såsom fullkorns produkter.
__________________
Senast redigerad av UpMagiC 2018-09-21 kl. 23:49.
Citera
2018-09-23, 11:36
  #16
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vad är hans egen bild och vart har du fått uppfattningen om att han inte tar hänsyn till annan forskning? Ketogen kost är en av många vägar, är inte emot det på något sätt, trivs man med det så är det kanon, även om jag själv aldrig skulle få för mig att äta så.

Hans egen bild att nånting i stil med att det inte är socker som är det främsta skälet till fetmaepidemin, och andra angränsande idéer som den bilden medför.
Jag ska erkänna att jag inte har superkoll på honom, men vad jag sett så ignorerar han fullständigt saker som brain-gut acces med fermentering osv, inflammationsskapande/inflammationsdämpande kost, elektrolyters relevans, hormoners relevans, och IF.

För mig är inte det hela så svartvitt, att antingen så äter man 100% keto eller inte alls keto. Äter man medelhavsaktigt med relativt lite kolhydrater så kommer en liten mängd ketonkroppar bildas. Sen tycker jag mig se att inom keto-hypen finns en skara som bara vill går ner i vikt och inte bryr sig om hälsa överlag eller sätter sig in i någonting utan bara slaviskt följer någon guide, ungefär som det var för några år sedan med LCHF, som är snarlikt. Men jag tycker mig också se en allt större andel människor som faktiskt sätter sig in i det hela och det glädjer mig, för jag är övertygad om att folkhälsan kommer att stiga när medvetenheten för de saker jag nämnde tidigare ökar, och myter som t.ex att hjärnan behöver 100g kolhydrater om dagen dör ut.
Citera
2018-09-23, 19:28
  #17
Medlem
Scapulas avatar
Drick lightläsker/energidrycker som NOCCO osv. Det är inte hälsosamt, men du kommer att gå ner i vikt då det inte är några kalorier och ändå stillar ens sockerbehov (dock lär du inte bli av med det utan bara skjuta det framför dig). Kolsyrat vatten med lite smak funkar för min del också. Börja räkna dina kalorier, en tydligare bild av vad man stoppar i sig går inte att få. Vill du inte äta mer än 1500 kalorier så äter du tills du ätit 1500 kalorier, sedan slutar du. Klarar du inte av att hålla dig under 1500? Då räknar du ändå och ser vilken den största kaloriboven var och försöker ändra på det till nästa dag. Man kan verkligen få upp ögonen för hur kaloririka vissa livsmedel är och hur lätt det är att göra kalorisnåla alternativ (som mer eller mindra stillar samma behov).

Fikabröd är en rejäl kaloribomb, wienerbröd och liknande som inte mättar en sekund kan innehålla säkert 500 kcal. Bearnaisesås på burk, t. ex lohmanders? över 1500 kcal på en liten burk. Det är klart att man inte kan hålla sig under 1500 kalorier ifall man får i sig såna kaloristinna saker varje dag. Intermittent fasta har fungerat otroligt bra för mig och tål att prövas i kombination med kaloriräkning.

Ett annat tips: GÅ INTE UT FÖR HÅRT! Du behöver inte ta bort ALLT socker direkt och det är en fälla jag tidigare hamnat i många gånger. När jag, förhoppningsvis för sista gången, gick ner i vikt senast så satte jag mig ner och planerade hur jag skulle lägga upp det. Att gå från att äta massa godsaker till att äta noll på en dag är jättesvårt och då är det nästan garanterat att man misslyckas såvida man inte har vilja av stål. Ifall du tänker att 1500 kalorier är var du vill lägga dig men du just nu kanske ligger på 2500-3000 kalorier så kommer det att bli väldigt svårt utan att ha någon sorts övergångsperiod. Jag hade då försökt planera så att kalorierna hamnar runt 1500 kalorier, men att det då finns utrymme för att äta annat (en glass, kexchoklad, proteinbar, några äpplen) upp till 2000 kcal den första veckan, för att sedan gå ner till 1800 kalorier följt av till sist 1500 kcal. 1800 kcal är vad jag låg på medan jag gick ner i vikt, kände inte att jag svälte samtidigt som siffrorna gick ner utan intensiv träning. Så länge du ligger på ett kaloriunderskott så kommer du att gå ner i vikt, svårare än så är det inte. 1500 kcal går snabbare än 1800 kcal, men det kommer också att bli svårare.

Nu skrev jag mycket och rörigt men något kanske du kan ta med dig. TLDR: Räkna kalorier! Prova intermittent fasta! Gå inte ut för hårt!
Citera
2018-09-23, 21:13
  #18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Hans egen bild att nånting i stil med att det inte är socker som är det främsta skälet till fetmaepidemin, och andra angränsande idéer som den bilden medför.
Jag ska erkänna att jag inte har superkoll på honom, men vad jag sett så ignorerar han fullständigt saker som brain-gut acces med fermentering osv, inflammationsskapande/inflammationsdämpande kost, elektrolyters relevans, hormoners relevans, och IF.

För mig är inte det hela så svartvitt, att antingen så äter man 100% keto eller inte alls keto. Äter man medelhavsaktigt med relativt lite kolhydrater så kommer en liten mängd ketonkroppar bildas. Sen tycker jag mig se att inom keto-hypen finns en skara som bara vill går ner i vikt och inte bryr sig om hälsa överlag eller sätter sig in i någonting utan bara slaviskt följer någon guide, ungefär som det var för några år sedan med LCHF, som är snarlikt. Men jag tycker mig också se en allt större andel människor som faktiskt sätter sig in i det hela och det glädjer mig, för jag är övertygad om att folkhälsan kommer att stiga när medvetenheten för de saker jag nämnde tidigare ökar, och myter som t.ex att hjärnan behöver 100g kolhydrater om dagen dör ut.
Nej, socker är inte ensam orsak till övervikten man ser världen över, det är kaloriöverskott under en längre tidsperiod som är orsaken. Vad som orsakar det kaloriöverskottet är individuellt och påverkas av flera faktorer. Så att han inte skriver att socker är djävulen själv tycker jag snarare är positivt i det avseendet att det blir mer nyanserat och svartmålar ingenting, eftersom det i sig inte är orsaken. Det är främst den uppenbara skitmaten och tillgängligheten till den, samt miljön vi lever i. Som han även skrivit en bok om, vid just namnet Skitmat. Sen är han nog inte emot dina övriga exempel, eller ignorerar dessa, snarare så bemöter han inlägg/bloggar/kommentarer med överdrivna påståenden, lögner och uppenbart trams. På samma sätt som han inte säger att LCHF är dåligt, vilket vissa har en bild att han också svartmålar, han säger att påståenden som vissa som följer den dieten kläcker ur sig är felaktiga, vilket är bra att någon bemöter.

Har ingenting emot varken LCHF, keto, 5:2, periodisk fasta m.m. Trivs man med det upplägget så kanon. Jag följer ett annat upplägg som passar mig bättre.
Citera
2018-09-23, 23:52
  #19
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, socker är inte ensam orsak till övervikten man ser världen över, det är kaloriöverskott under en längre tidsperiod som är orsaken. Vad som orsakar det kaloriöverskottet är individuellt och påverkas av flera faktorer. Så att han inte skriver att socker är djävulen själv tycker jag snarare är positivt i det avseendet att det blir mer nyanserat och svartmålar ingenting, eftersom det i sig inte är orsaken. Det är främst den uppenbara skitmaten och tillgängligheten till den, samt miljön vi lever i. Som han även skrivit en bok om, vid just namnet Skitmat. Sen är han nog inte emot dina övriga exempel, eller ignorerar dessa, snarare så bemöter han inlägg/bloggar/kommentarer med överdrivna påståenden, lögner och uppenbart trams. På samma sätt som han inte säger att LCHF är dåligt, vilket vissa har en bild att han också svartmålar, han säger att påståenden som vissa som följer den dieten kläcker ur sig är felaktiga, vilket är bra att någon bemöter.

Har ingenting emot varken LCHF, keto, 5:2, periodisk fasta m.m. Trivs man med det upplägget så kanon. Jag följer ett annat upplägg som passar mig bättre.

Socker är inte djävulen själv, men socker, ffa oraffinerat sådant, utgör den huvudsakliga orsaken till fetmaepidemin.
Hela ”calories in, calories out” luktar rätt mycket 90-tal enligt mig. Vi har kommit längre än så nu. När jag lärde mig hur begreppet kalorier togs fram så funderade jag mycket kring det. Det är ju inte jämförbart med en våg eller ett måttband.

Jag är övertygad om att det tankesättet (inte enheten som fenomen) med viktväktarna osv har gjort med skada än nytta och kommer dö ut framöver.
Citera
2018-09-24, 06:40
  #20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Socker är inte djävulen själv, men socker, ffa oraffinerat sådant, utgör den huvudsakliga orsaken till fetmaepidemin.
Hela ”calories in, calories out” luktar rätt mycket 90-tal enligt mig. Vi har kommit längre än så nu. När jag lärde mig hur begreppet kalorier togs fram så funderade jag mycket kring det. Det är ju inte jämförbart med en våg eller ett måttband.

Jag är övertygad om att det tankesättet (inte enheten som fenomen) med viktväktarna osv har gjort med skada än nytta och kommer dö ut framöver.
Nja, kalorier in vs kalorier ut kommer alltid gälla oavsett vad som kan påverka den ekvationen, inte något 90-tals tänk direkt.
Citera
2018-09-24, 19:03
  #21
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nja, kalorier in vs kalorier ut kommer alltid gälla oavsett vad som kan påverka den ekvationen, inte något 90-tals tänk direkt.

det tankesättet dör ut allt mer, och på 90-talet och en bit in på 00-talet då var det jättevanligt.
Det är ungefär som att säga att det är hästkrafterna som påverkar hur snabb en bil är och inget annat. Det är helt enkelt inte så det funkar.
Citera
2018-09-24, 20:40
  #22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
det tankesättet dör ut allt mer, och på 90-talet och en bit in på 00-talet då var det jättevanligt.
Det är ungefär som att säga att det är hästkrafterna som påverkar hur snabb en bil är och inget annat. Det är helt enkelt inte så det funkar.
Okej. Så vad styrs vikten av om inte kaloribalansen? Förnya mitt tänk, tack.
Citera
2018-09-24, 21:43
  #23
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Okej. Så vad styrs vikten av om inte kaloribalansen? Förnya mitt tänk, tack.

Det var ett oväntat ödmjukt svar, måste jag säga.
Jag är knappast någon expert, men som jag förstått saken och det synsättet som jag till stor del tagit till mig är att hur mkt kroppen upptar av det den får i sig beror av flera faktorer, vissa ämnen (typ några mineraler, nån vitamin, mkt annat) kan förändra hur mycket kroppen tar upp av andra ämnen den får i sig och då i slutändan viktförändringen. Hormoner har också en roll i det.

Sen finns det ju debaclet med att användning av ketonkroppar istället för glukos som energikälla kommer göra att mer fett bryts ner eftersom det behövs för att bilda ATP osv. Vissa vill inte tro på det men jag tycker att det verkar fullt rimligt.

Det hela beror ju också på vad man egentligen syftar på, viktnedgång, muskelatrofi eller hälsa överlag. Självklart har calories in/calories out större legitimitet om man enbart åsyftar vikten, men jag vill hävda att det inte håller som enda förklaringsmodell där heller.

En av mina favoriter på youtube är denna killen:
https://www.youtube.com/user/TheTdelauer
Han snackar om en massa olika saker, visst kan man väl få dåliga vibbar av att han gjort nåt jobb åt sixpackshortcuts men min känsla är att han var girig och hade överseende. Med det sagt, så tror jag såklart inte på allt han säger men mycket känns bra och han hänvisar alltid till studier.

Specifikt gällande kalorier så är denna filmen rätt skön... jag tycker absolut att han är lite väl randig och överdriven, men tror helt klart att han har en poäng:
https://youtu.be/pMzLXGKNaVg
Citera
2018-09-25, 06:39
  #24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Det var ett oväntat ödmjukt svar, måste jag säga.
Jag är knappast någon expert, men som jag förstått saken och det synsättet som jag till stor del tagit till mig är att hur mkt kroppen upptar av det den får i sig beror av flera faktorer, vissa ämnen (typ några mineraler, nån vitamin, mkt annat) kan förändra hur mycket kroppen tar upp av andra ämnen den får i sig och då i slutändan viktförändringen. Hormoner har också en roll i det.

Sen finns det ju debaclet med att användning av ketonkroppar istället för glukos som energikälla kommer göra att mer fett bryts ner eftersom det behövs för att bilda ATP osv. Vissa vill inte tro på det men jag tycker att det verkar fullt rimligt.

Det hela beror ju också på vad man egentligen syftar på, viktnedgång, muskelatrofi eller hälsa överlag. Självklart har calories in/calories out större legitimitet om man enbart åsyftar vikten, men jag vill hävda att det inte håller som enda förklaringsmodell där heller.

En av mina favoriter på youtube är denna killen:
https://www.youtube.com/user/TheTdelauer
Han snackar om en massa olika saker, visst kan man väl få dåliga vibbar av att han gjort nåt jobb åt sixpackshortcuts men min känsla är att han var girig och hade överseende. Med det sagt, så tror jag såklart inte på allt han säger men mycket känns bra och han hänvisar alltid till studier.

Specifikt gällande kalorier så är denna filmen rätt skön... jag tycker absolut att han är lite väl randig och överdriven, men tror helt klart att han har en poäng:
https://youtu.be/pMzLXGKNaVg
Du får ju givetvis hänvisa till forskning/studier/artiklar med referenser om du vill stödja ditt påstående, eller det du hävdar, inte random youtube klipp. Kalorier in vs kalorier ut kommer alltid gälla oavsett vad som påverkar den ekvationen, och med påverkan menar jag eventuella hormonrubbningar eller förmågan att ta upp näring, det är kalorier som primärt styr vikten. Att mer fett bryts ned, alltså används som energikälla, när du äter enligt ketogen diet är inte särskilt märkligt heller för den delen, med tanke på att tillgängligheten på glukos är ytterst begränsad.


Nu är det endast vikten som diskuteras, för hälsa och bibehålla muskelmassa är det en fråga om vart kalorierna kommer ifrån och gärna i kombination med styrketräning, men det totala intaget vs uttaget kommer vara det som primärt styr din kroppsvikt. Förövrigt ingen åsiktsfråga där du kan hålla med eller inte, det är en faktafråga, och detta har varit känt sedan länge, inte bara sedan 90-2000-talet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback