Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-23, 15:30
  #1
Medlem
Jag gjorde en liten koll på vad det här valet egentligen går ut på.
Upptäckte att det egentligen är ett statsministerval. (förvånande att jag aldrig tänkt på det förut)

Efter valet kallar talmannen till sig ledarna för de partier som kommit in i riksdagen. Syftet är att finna lämpliga statsministerkandidater.

Talmannen överlägger sedan med det två vice talmännen, och dom tar fram en lista på fyra kandidater.

Därefter lägger talmannen fram förslag till statsminister i riksdagen.

Skulle inte den första kandidaten väljas har talmannen alltså ytterligare tre kandidater.

Valförfarandet är lite bakvänt: Den person blir vald till statsminister om inte mer än hälften röstar emot honom/henne.

SÅ FORT EN STATSMINISTER ÄR VALD, ÄR VALET FORMELLT ÖVER.

Den nyvalde statsministern tar då över - bildar regering, fungerar som spindeln i nätet.


(skulle inte någon av de fyra statsministerförslagen gå igenom, blir det omval inom tre månader)

Jag har pratat med många om detta, och flera har tyckt det varit upplysande.

Borde riksdagsmannavalet egentligen heta statsministervalet?
Varför framgår det inte till gemene man?
Ni som kan allt om detta komplettera gärna.
__________________
Senast redigerad av Urbizzo 2018-08-23 kl. 15:33.
Citera
2018-08-23, 15:40
  #2
Medlem
Vi väljer ju in folk till riksdagen och inte statsminister. Korkat att bytta namn.
Citera
2018-08-23, 15:46
  #3
Medlem
Ropethinks avatar
Det är inget fel med den nuvarande benämningen. Snarare skulle det vara mer oärligt att kalla det statsministerval - då vi inte väljer statsminister, utan väljer de riksdagsmän som sedan i sin tur utser en statsminister. Därmed är det inte vårt direktdemokratiska val vem som blir statsminister.
Citera
2018-08-23, 16:09
  #4
Medlem
Eagleoffreedoms avatar
Statsministerval är ju det val riksdagsledamöterna gör. Vi väljer riksdagsledamöter, därav namnet riksdagsvalet.
Citera
2018-08-23, 16:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag gjorde en liten koll på vad det här valet egentligen går ut på.
Upptäckte att det egentligen är ett statsministerval. (förvånande att jag aldrig tänkt på det förut)

Efter valet kallar talmannen till sig ledarna för de partier som kommit in i riksdagen. Syftet är att finna lämpliga statsministerkandidater.

Talmannen överlägger sedan med det två vice talmännen, och dom tar fram en lista på fyra kandidater.

Därefter lägger talmannen fram förslag till statsminister i riksdagen.

Skulle inte den första kandidaten väljas har talmannen alltså ytterligare tre kandidater.

Valförfarandet är lite bakvänt: Den person blir vald till statsminister om inte mer än hälften röstar emot honom/henne.

SÅ FORT EN STATSMINISTER ÄR VALD, ÄR VALET FORMELLT ÖVER.

Den nyvalde statsministern tar då över - bildar regering, fungerar som spindeln i nätet.


(skulle inte någon av de fyra statsministerförslagen gå igenom, blir det omval inom tre månader)

Jag har pratat med många om detta, och flera har tyckt det varit upplysande.

Borde riksdagsmannavalet egentligen heta statsministervalet?
Varför framgår det inte till gemene man?
Ni som kan allt om detta komplettera gärna.

Man väljer en talman och tre vicetalmän. Inte två.

Sen har du missuppfattat det där med 4 kandidater.

Man lägger bara ett förslag till statsminister. Talman och talmännen har ju redan sonderat terrängen med alla partier vem som kan bilda regering och därmed bli statsminister. Själva valet är mer formalitet.

Förkastas första förslaget har talman ytterligare tre chanser att lägga ett förslag. Totalt 4 chanser på sig att hitta en statsminister. Dock har det aldrig hänt att första förslaget förkastas.

Lyckas talmannen inte på fyra försök utlyser han extraval inom tre månader.

Folket väljer riksdag. Riksdagen väljer statsminister. Varför ska det då kallas statsministerval när det inte är foilket som väljer statsminister utan riksdagen?

Obegripligt för mig.
Citera
2018-08-23, 18:19
  #6
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Fast det är ju inget statsministerval. Det är riksdagen som väljer statsministern.

Sen fattar nog alla att det som folket väljer att rösta på hänger ihop med vem som blir statsminister.
Citera
2018-08-23, 21:08
  #7
Moderator
Strix m/94s avatar
Val 2018 -> Valsystemet & statsskicket

Strix/Mod
Citera
2018-08-30, 07:40
  #8
Medlem
ekerilars avatar
Hur har man lyckats missa att Sverige tillämpar parlamentarism? Jag har inte gått i svensk skola, ändå visste jag det långtinnan jag flyttade hit.

Med parlamentarism menas i sveriges fall att regeringen måste tolereras av riksdagen för att kunna bli vald.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback