Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-23, 14:01
  #1
Medlem
Ska teckna bolån. Skillnaden på rörligt och bundet (3 år) ligger på 0,1% för min del. Reporäntan kommer ju med all sannolikhet gå upp framöver, så sinnesfrid med bundet i tre år kanske inte är så fel. Hur hade du tänkt?

Säg att reporäntan höjs i vår med 0,25%. Hur kommer bankerna reagera på detta? Kommer de höja det rörliga lånet per automatik med 0,25% för att kompensera eller kommer det ens märkas på bolånemarknaden?
Citera
2018-08-23, 14:05
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyGeorge
Ska teckna bolån. Skillnaden på rörligt och bundet (3 år) ligger på 0,1% för min del. Reporäntan kommer ju med all sannolikhet gå upp framöver, så sinnesfrid med bundet i tre år kanske inte är så fel. Hur hade du tänkt?

Säg att reporäntan höjs i vår med 0,25%. Hur kommer bankerna reagera på detta? Kommer de höja det rörliga lånet per automatik med 0,25% för att kompensera eller kommer det ens märkas på bolånemarknaden?

Generellt är rörligt alltid billigare än bundet - hävdar man något annat menar man att man är bättre på att räkna och förutspå räntemarknaden än den samlade svenska bank- och ränteexpertisen. Med det sagt kan det vara bra att ha en andel bundet för att slippa stora svängningar i sin privatekonomi. Har man stora marginaler i sin privata ekonomi tycker jag att behovet av bundna räntor är minskar.

Något att tänka på med bundna räntor är ju att det kan bli dyrt om du vill byta bostad under bindningstiden pga ränteskillnadsersättningen.

En bra medelväg kan vara ex 50/50 bundet/rörligt eller exempelvis en tredjedel bundet eller två tredjedelar bundet, beroende på hur viktigt det är med en förutsebar månadskostnad.
Citera
2018-08-23, 14:07
  #3
Medlem
Skulle aldrig binda på så lite som 3 år, minst 7...
Citera
2018-08-23, 14:13
  #4
Medlem
Jag skulle säga att om man ska ha bundet, är nog tre år för kort. Den kommer att lösas mitt i lågkonjunkturen. Vill man ha riktigt långt, har själv kollat på tio år. Då blir det riktigt dyrt.

Min gissning är att RB kommer att höja reporäntan eftervalet. Man kommer nog att vilja försvara vxlkursen lite grann iaf.

Denna vansiniga expansiva penningpolitiken, över en hel högkonjuktur, kommer att komma med en rejäl baksmälla. I skrivande stund ligger inflationen på 2.2% så man måste snart agera innan kronan blir allt för svag.
Citera
2018-08-23, 14:17
  #5
Medlem
stilltons avatar
100% rörlig ränta om du inte vill skänka pengar till banken. Att räntan plötsligt ska skjuta i höjden är väldigt osannolikt. Så säg att den i värsta fall skulle gå över 2% om 2 år? Då hinner du ändå inte behöva betala mer totalt sett när ditt kontrakt löpt ut. Sen kommer du ändå måste förhandla om räntan med det läge som gäller då.
Vill du ha sinnesfrid så förhandlar du en ränta som gäller på 15-20 år, men du kommer med 99% sannolikhet att förlora på det.
Citera
2018-08-23, 15:40
  #6
Medlem
Tack för era tankar.

Citat:
Något att tänka på med bundna räntor är ju att det kan bli dyrt om du vill byta bostad under bindningstiden pga ränteskillnadsersättningen

Om man skulle vilja avbryta helt med banken ja. Men det går väl att flytta med gällande villkor och ränta till en ny bostad om man skulle vilja/behöva sälja...?

Citat:
Skulle aldrig binda på så lite som 3 år, minst 7...

Okey.. det där gav mig i princip inget. Kan du argumentera för det du skrev?

Citat:
Jag skulle säga att om man ska ha bundet, är nog tre år för kort. Den kommer att lösas mitt i lågkonjunkturen.

Varför är det för kort? Och hur påverkar det mig om det skulle lösas ut i en eventuell lågkonjunktur?


När förhandlar man om räntan om man har en rörlig ränta? Kan man i teorin förhandla var tredje månad?
Citera
2018-08-23, 16:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
100% rörlig ränta om du inte vill skänka pengar till banken. Att räntan plötsligt ska skjuta i höjden är väldigt osannolikt. Så säg att den i värsta fall skulle gå över 2% om 2 år? Då hinner du ändå inte behöva betala mer totalt sett när ditt kontrakt löpt ut. Sen kommer du ändå måste förhandla om räntan med det läge som gäller då.
Vill du ha sinnesfrid så förhandlar du en ränta som gäller på 15-20 år, men du kommer med 99% sannolikhet att förlora på det.

Vi befinner oss i världens längsta högkonjunktur ?

Med rekordlåg ränta ?

Finns inget som tyder på att denna dopade ekonomi kommer kunna fortsätta speciellt länge till.
Citera
2018-08-23, 17:47
  #8
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Vi befinner oss i världens längsta högkonjunktur ?

Med rekordlåg ränta ?

Finns inget som tyder på att denna dopade ekonomi kommer kunna fortsätta speciellt länge till.
Visst, men det har man sagt i tio år nu. Vill du inte ta risken så kan du hedga lånet med en position i bear-fonder. Bättre det än att skänka marginalen till banken.
Citera
2018-08-23, 21:33
  #9
Medlem
Självklart kan det bli dyrare i längden med bunden ränta. Det du betalar för är sinnesfriden, du vet vad du kommer betala under en lång tid framåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback