Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-23, 13:13
  #1
Medlem
Om man har en dum grej för 9 år sedan som fortfarande svalpar i uttdraget så blir det lite dumt och genant att behöva förklara det. Jag har fått jobb trots det flera gånger så det är inga blodiga grejer men ändå...
Hur ser ut ett intyg från belastningsregistret om man aldrig varit lagförd? Är det ett tomt kuvert eller finns det ett blad i brevet fast utan att något listas? Går det att öppna kuvertet utan att det märks och byta ut?
Citera
2018-08-23, 13:25
  #2
Medlem
stilltons avatar
Det är ett brev som förklarar vad det är som skickas. Typ "här är ditt utdrag från belstningsregistret".
Det har inte stått något om belastning på mina brev, så kan inte svara säkert på det. Men jag har fått uppfattningen att det redovisas på separata papper.
Enklast är väl att du skickar efter en omgång och kollar själv?
Sen kan du antagligen komma till arbetsgivaren och säga "råkade öppna detta. Är det OK, eller ska jag beställa nytt?"
Citera
2018-08-23, 13:33
  #3
Medlem
Uninteresteds avatar
Du har några val här:

"Råka öppna" brevet och ta ut pappret, spela dum inför chefen.

Öppna klistret på kuvertet och klistra igen(sök, finns beskrivningar på hur man gör)

Lägg korten på bordet, ärlighet kommer du långt med. Tänk om chefen söker på dig på Lexbase och upptäcker att du lurats?
Citera
2018-08-23, 13:37
  #4
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Du har några val här:

"Råka öppna" brevet och ta ut pappret, spela dum inför chefen.

Öppna klistret på kuvertet och klistra igen(sök, finns beskrivningar på hur man gör)

Lägg korten på bordet, ärlighet kommer du långt med. Tänk om chefen söker på dig på Lexbase och upptäcker att du lurats?
Varför skulle man inte få öppna sitt eget brev?
Klart man kollar vad det står innan man lämnar det vidare, om det av nån anledning skulle vara fel på det kan det ju bli hur dumt som helst.
Läser du inte arbetsgivarintyg heller?
Citera
2018-08-23, 13:41
  #5
Medlem
Jurgentysks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Varför skulle man inte få öppna sitt eget brev?
Klart man kollar vad det står innan man lämnar det vidare, om det av nån anlednin g skulle vara fel på det kan det ju bli hur dumt som helst.
Läser du inte arbetsgivarintyg heller?
Märks att du aldrig haft ett jobb. Arbetsgivaren kräver att brevet är oöppnat. Vad är vitsen annars att begära ett belastningsintyg om individen ändå kan ta bort vissa papper.
Citera
2018-08-23, 13:41
  #6
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Varför skulle man inte få öppna sitt eget brev?
Klart man kollar vad det står innan man lämnar det vidare, om det av nån anledning skulle vara fel på det kan det ju bli hur dumt som helst.
Läser du inte arbetsgivarintyg heller?

Därför att många arbetsgivare kräver att brevet är oöppnat. Hur ska dom annars kunna veta om du tagit bort ev. bilaga?
Citera
2018-08-23, 13:49
  #7
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Jurgentysk
Märks att du aldrig haft ett jobb. Arbetsgivaren kräver att brevet är oöppnat. Vad är vitsen annars att begära ett belastningsintyg om individen ändå kan ta bort vissa papper.
Dokument brukar vara numrerade.
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Därför att många arbetsgivare kräver att brevet är oöppnat. Hur ska dom annars kunna veta om du tagit bort ev. bilaga?
Jag har faktiskt aldrig beställt ett utdrag, men som sagt, dokument brukar vara numrerade med sidnummer och innehållsförteckning över bilagor. Inte så i det här fallet alltså.

Men ja, det är klart som fan att man ska vara ärlig och säga som det är, men jag hade inte velat lämna ifrån mig ett oöppnat dokument om mig där jag inte visste vad som stod, då hade jag beställt två.
Citera
2018-08-23, 13:50
  #8
Medlem
Jurgentysks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Dokument brukar vara numrerade.

Jag har faktiskt aldrig beställt ett utdrag, men som sagt, dokument brukar vara numrerade med sidnummer och innehållsförteckning över bilagor. Inte så i det här fallet alltså.

Men ja, det är klart som fan att man ska vara ärlig och säga som det är, men jag hade inte velat lämna ifrån mig ett oöppnat dokument om mig där jag inte visste vad som stod, då hade jag beställt två.
Man kommer inte undan. Enda sättet är att öppna det försiktigt och klistra igen. Man kan inte lura arbetsgivaren genom att öppna de och ta ut bilagor och sen lämna ett öppnat brev till dom.
Citera
2018-08-23, 13:56
  #9
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Dokument brukar vara numrerade.

Jag har faktiskt aldrig beställt ett utdrag, men som sagt, dokument brukar vara numrerade med sidnummer och innehållsförteckning över bilagor. Inte så i det här fallet alltså.

Men ja, det är klart som fan att man ska vara ärlig och säga som det är, men jag hade inte velat lämna ifrån mig ett oöppnat dokument om mig där jag inte visste vad som stod, då hade jag beställt två.

Så du killgissade helt enkelt?


Har man inget att dölja så är det ju bara lämna in pappret. Har aldrig hört talas om att det skulle ha blivit fel.
Citera
2018-08-23, 14:26
  #10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Så du killgissade helt enkelt?


Har man inget att dölja så är det ju bara lämna in pappret. Har aldrig hört talas om att det skulle ha blivit fel.
Typ, jag tänkte att om man beställer ett utdrag så är det ens egna egendom, jag har väl haft tur där inget av de jobb jag sökt begärt utdrag. Men jag skulle inte vilja lämna ifrån mig ett utan att först läsa det själv för att se att allt stämmer.
Citera
2018-08-23, 15:59
  #11
Medlem
Aldrig vart med om någon arbetsgivare som krävt att man lämnar in kuvertet oöppnat.

Du kan inte på utsidan se att det är ett utdrag från belastningsregistret annat än att det är ett brev från polisen.
Har du otur och inte öppnar det kanske det är en kallelse till förhör i stället

Glöm inte också att det står på pappret att arbetsgivaren inte får behålla originalet utan måste lämnas tillbaka.
Citera
2018-08-23, 17:18
  #12
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Typ, jag tänkte att om man beställer ett utdrag så är det ens egna egendom, jag har väl haft tur där inget av de jobb jag sökt begärt utdrag. Men jag skulle inte vilja lämna ifrån mig ett utan att först läsa det själv för att se att allt stämmer.
Det går väl att beställa utdraget två separata gånger. Då får du två kuvert och kan öppna det ena för att se vad som står och att allt stämmer innan du lämnar det oöppnade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback