Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-23, 09:38
  #1
Medlem
Jag har tyvärr hastigt och olustigt blivit tvungen att ta hand om ett gäng ormar en tid och kan inte få några instruktioner av deras ägare. Det enda jag vet om ormar är att jag är rädd för dem, så inte världens bästa utgångsläge.

Har sett hur ägaren gör när han matar de stora så de vet jag att jag ska lyfta över till ett annat terrarium, dingla med en mus över ormen (och undvika hjärtstopp när den tar musen). Men äter små ormar också möss, och matar man mindre ormar på samma sätt? (Jag är ännu räddare för de små så kan man fixa mat till dem på annat sätt så vore det bra...)

Mössen är frysta, hur tinar man dem och ska de värmas eller nåt? Finns det risk att man överutfodrar ormar? Hur ofta ska de matas? Är det något mer jag bör tänka på?

Alla tips om hur jag får dem att överleva tas tacksamt emot!
Citera
2018-08-23, 09:42
  #2
Avstängd
YP4XQs avatar
Kan inte ägaren till ormarna tala om allt detta för dig istället tror du?
Citera
2018-08-23, 09:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Kan inte ägaren till ormarna tala om allt detta för dig istället tror du?
Nej tyvärr, han är inte kontaktbar. Hade han varit det så hade han högst troligt bett någon ormvan om hjälp istället.
Citera
2018-08-23, 10:02
  #4
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Kan inte ägaren till ormarna tala om allt detta för dig istället tror du?
V.G. Läs första meningen i TS...

EDIT
Tvåa på bollen.
Citera
2018-08-23, 11:48
  #5
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Nej tyvärr, han är inte kontaktbar. Hade han varit det så hade han högst troligt bett någon ormvan om hjälp istället.

Ah förlåt missade att läsa. Jag har haft små ormar i mina dagar upp till en meter och de åt vanligt kött uppskuret i mindre bitar och doppat i kalk eller liknande(har jag för mig) samt mask eller såna där svarta insekter vad heter dom inte kackerlackor utan de lever i mer exotiska ställen. Syrsor?. Vatten tror jag dom fick i sig via maten och där de simmade.
Citera
2018-08-25, 23:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Jag har tyvärr hastigt och olustigt blivit tvungen att ta hand om ett gäng ormar en tid och kan inte få några instruktioner av deras ägare. Det enda jag vet om ormar är att jag är rädd för dem, så inte världens bästa utgångsläge.

Har sett hur ägaren gör när han matar de stora så de vet jag att jag ska lyfta över till ett annat terrarium, dingla med en mus över ormen (och undvika hjärtstopp när den tar musen). Men äter små ormar också möss, och matar man mindre ormar på samma sätt? (Jag är ännu räddare för de små så kan man fixa mat till dem på annat sätt så vore det bra...)

Mössen är frysta, hur tinar man dem och ska de värmas eller nåt? Finns det risk att man överutfodrar ormar? Hur ofta ska de matas? Är det något mer jag bör tänka på?

Alla tips om hur jag får dem att överleva tas tacksamt emot!
Det finns ingen fördel öht att börja mata ormar i annat än sitt ordinarie terrarium.

Principen är densamma oavsett storlek på orm, däremot är det att rekommendera att gå över till råttor så fort som möjligt då de innehåller mer näring än möss.

Hur de ska tinas är högst personlig preferens, jag föredrar låta de tina i kallt vatten, tills de blivit upptinade för att sedan byta till varmt vatten, alternativt köra på värmematta med dimmer/ternostat.

Hur ofta de ska matas beror på stor del vad för orm det är, ålder etc. Att övermata ormar är inte bra, precis som med alla djur, fetma är dessvärre allt för vanligt på ormar.

Ett tips är att läsa på reptil sida. Exempel terrariedjur.se
Citera
2018-08-27, 09:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XPF
Det finns ingen fördel öht att börja mata ormar i annat än sitt ordinarie terrarium.

Principen är densamma oavsett storlek på orm, däremot är det att rekommendera att gå över till råttor så fort som möjligt då de innehåller mer näring än möss.

Hur de ska tinas är högst personlig preferens, jag föredrar låta de tina i kallt vatten, tills de blivit upptinade för att sedan byta till varmt vatten, alternativt köra på värmematta med dimmer/ternostat.

Hur ofta de ska matas beror på stor del vad för orm det är, ålder etc. Att övermata ormar är inte bra, precis som med alla djur, fetma är dessvärre allt för vanligt på ormar.

Ett tips är att läsa på reptil sida. Exempel terrariedjur.se
Skönt att höra att du inte tycker att det finns någon fördel med att flytta dem innan matning, jag matade dem i helgen och avstod flyttning av ren och skär feghet.

Vad det är för sorter och ålder på dem vet jag inte, de stora är guldfärgade med svart mönster med mörka fina ögon och de små är rödoranga med otäcka röda ögon.

Jag gav de stora en varsin stor mus och de små en varsin liten, kan det vara tillräckligt? Läste nånstans att de ska matas 1-2 gånger i månaden, räcker verkligen det?

I ett terrarium är det två som ser ut att vara av den stora sorten fast de är små, så jag gissar att de inte är så gamla. Ingen av de två åt, äter de annat när de är unga, och vad i isåfall? Såg att YP4XQ hade gett sina syrsor, kan det vara något för de unga?
Citera
2018-08-27, 11:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Skönt att höra att du inte tycker att det finns någon fördel med att flytta dem innan matning, jag matade dem i helgen och avstod flyttning av ren och skär feghet.

Vad det är för sorter och ålder på dem vet jag inte, de stora är guldfärgade med svart mönster med mörka fina ögon och de små är rödoranga med otäcka röda ögon.

Jag gav de stora en varsin stor mus och de små en varsin liten, kan det vara tillräckligt? Läste nånstans att de ska matas 1-2 gånger i månaden, räcker verkligen det?

I ett terrarium är det två som ser ut att vara av den stora sorten fast de är små, så jag gissar att de inte är så gamla. Ingen av de två åt, äter de annat när de är unga, och vad i isåfall? Såg att YP4XQ hade gett sina syrsor, kan det vara något för de unga?
En tumregel är att maten ska vara som ormens tjockaste del. Det beror helt på vad det är för orm, jag matar ungefär var 6v dock är samtliga av mina vuxna samt välskötta då jag haft sedan de var små.

Möss brukar vara ett alternativ för små då råttor blir för stort. Brukar gå över snarast till råttor iom näringen, sen slippa mata möss åt vissa och råttor åt vissa då möss tar lukt av råttor och kan bli kinkiga med maten.

Att ge insikter till ormar är inget jag skulle göra, det är inte rätt närings innehåll. Att doppa i kalcium är mer för exempelvis kameleont, geckos och andra ödlor.

Skulle anta att det är majsorm eller dyl du har. Har inte hållit på med snokar öht.
Citera
2018-08-27, 14:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XPF
En tumregel är att maten ska vara som ormens tjockaste del. Det beror helt på vad det är för orm, jag matar ungefär var 6v dock är samtliga av mina vuxna samt välskötta då jag haft sedan de var små.

Möss brukar vara ett alternativ för små då råttor blir för stort. Brukar gå över snarast till råttor iom näringen, sen slippa mata möss åt vissa och råttor åt vissa då möss tar lukt av råttor och kan bli kinkiga med maten.

Att ge insikter till ormar är inget jag skulle göra, det är inte rätt närings innehåll. Att doppa i kalcium är mer för exempelvis kameleont, geckos och andra ödlor.

Skulle anta att det är majsorm eller dyl du har. Har inte hållit på med snokar öht.
Då är ju möss egentligen för litet för de stora ormarna, men de åt möss och mitt mål är bara att de ska överleva tills någon mer ormvan kan ta över.

Googlade ormsorter och de små otäcka röda är nog majsorm som du skrev. De stora fina tror jag är kungsboa, och det är alltså två som jag tror är kungsboa-ungar som inte vill äta. Jag ska prova att åka dit idag igen och försöka få dem att ta varsin liten mus, men vad kan det bero på om de inte äter och vad kan man göra åt det?
Citera
2018-08-27, 17:54
  #10
Medlem
Din lilla fegis

Har ägaren blivit häktad eller? Vilka andra alternativ finns det när man bara går upp i rök utan möjlighet till kommunikation?

Visa nu att du inte är en mes, tveka inte, dont hesitate för fan 7


(gulligt som helvete att du är rädd för de små, och att du tycker de har otäcka ögon)
Citera
2018-08-27, 20:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Din lilla fegis

Har ägaren blivit häktad eller? Vilka andra alternativ finns det när man bara går upp i rök utan möjlighet till kommunikation?

Visa nu att du inte är en mes, tveka inte, dont hesitate för fan 7


(gulligt som helvete att du är rädd för de små, och att du tycker de har otäcka ögon)
Haha, du vet mod är när man är livrädd för att göra en sak men gör det ändå😊. Nackhåren stod upp och jag andades knappt när jag matade dem, linnet var genomblött efteråt trots att jag stått still i ett normaltempererat rum och jag skakade som om jag hade parkinson😵. Så störd - JA, feg - NEJ😋!

De små ÄR ju otäcka😨, rör sig blixtsnabbt och har röda ögon så man inte alls kan se vad de tänker🤢. De stora känns stabila, och om ögonen är själens spegel även hos ormar så gillar jag deras själ bättre😊!

Ägaren är tyvärr inte kontaktbar av medicinska skäl, men det verkar som om det går åt rätt håll☀️, så förhoppningsvis behöver jag bara hålla hans älsklingar vid liv några veckor till❤️!
/Never Ever Hesitate🌸
Citera
2018-08-27, 20:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Jag ska prova att åka dit idag igen och försöka få dem att ta varsin liten mus, men vad kan det bero på om de inte äter och vad kan man göra åt det?
Det är mer stress att försöka mata ofta, ibland är det helt enkelt bättre att ha is i magen och vänta ut, dvs helt enkelt vänta några veckor och försöka igen. Såvida de inte är undernärda är det ingen fara, känner du att du ändå vill försöka kan de vara en rad olika anledningar som gör att de inte vill äta.

Nu vet jag inte hur du gjort vid matning, men ett tips är att pröva värma maten lite mer samt mata på kvällen (om du inte gjorde det vid tidigare tillfälle). Boa brukar sällan matvägra längre perioder, så kan vara så att de helt enkelt inte var hungriga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback