Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-23, 08:00
  #1
Medlem
Jag var å tog Werlabs stora test. Fick följande resultat.



S-Follitropin (FSH) <0.3IE/L 1,4-18 IE/L

S-Testosteron, total 61nmol/L 5,7-26 nmol/L

S-Östradiol, total 120pmol/L < 150 pmol/L



Jag kör på EQ 600mg samt Testo 250mg E4D. Ligger inne på min 6:e vecka.



Är värdena OK eller skall jag göra något?

Förslag på vad i så fall.



Om inlägget skall in i någon tråd så var snäll å flytta
Citera
2018-08-23, 09:14
  #2
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Du har bra testovärde för att ligga på 250mg e4d, helt klart godkänt. Lågt FSH är givetvis att vänta då du tillför exogent testo.
Östradiolen ligger enligt min mening lite väl högt. Den skulle kunna halveras eller straxt därunder för att komma närmare en 1:1 ratio på testo:östradiol.

Det man inte ska glömma är att detta är min åsikt och så som jag uppfattar mitt välmående korrelera med andro:östro-ration. Östradiol är dessutom en potent faktor för massbygge så det hänger väl till syvende og sidst på hur du själv upplever situationen - så länge du mår bra och kroppen funkar som den ska samt följer den input som ges så är det i princip bara att fortsätta. Dock kan högre östradiolnivåer leda till problem på sikt även om man under tiden man "ackumulerar problemet" fortfarande mår och fungerar bra.

Alltså; försök få ner östradiolnivån med 35-50% och känn sedan efter hur du upplever detta. Återgå eller behåll beroende på utfall.

Mvh,

-Alfred
__________________
Senast redigerad av -KarlAlfred 2018-08-23 kl. 09:17.
Citera
2018-08-23, 14:37
  #3
Medlem
Roidberts avatar
Jag vet inte om EQ ska påverka själva testovärdet, men jag tycker inte att 61nmol för 250mg e4d låter bra. Jag kör på 250mg var 6-7:e dag och mitt testovärde hamnade på 71nmol. Men visst är det inte katastrofalt dåligt heller med tanke på att det mesta verkar vara underdoserat skit. Jag har t.ex. tidigare haft 67nmol på 700mg.
Citera
2018-08-23, 16:18
  #4
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag vet inte om EQ ska påverka själva testovärdet, men jag tycker inte att 61nmol för 250mg e4d låter bra. Jag kör på 250mg var 6-7:e dag och mitt testovärde hamnade på 71nmol. Men visst är det inte katastrofalt dåligt heller med tanke på att det mesta verkar vara underdoserat skit. Jag har t.ex. tidigare haft 67nmol på 700mg.

Tyck vad du vill. Ditt trackrecord visar tydligt att du sällan har någon större koll tyvärr å ingen större skillnad här. Du säger själv att du mätte 67nmol på 700mg (ew??) men tycker att 250 e4d som ger 61 nmol är dåligt?

Hur som, det är helt godtagbara nivåer.

Mvh,

-Alfred
Citera
2018-08-23, 18:28
  #5
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -KarlAlfred
Tyck vad du vill. Ditt trackrecord visar tydligt att du sällan har någon större koll tyvärr å ingen större skillnad här. Du säger själv att du mätte 67nmol på 700mg (ew??) men tycker att 250 e4d som ger 61 nmol är dåligt?

Hur som, det är helt godtagbara nivåer.

Mvh,

-Alfred

Nu beter du dig som en pajas och argumenterar emot mig bara för att. Jag säger för övrigt inte att 67nmol på 700mg ew är bra om du tolkade det så. Man ska ligga betydligt högre än så på den dosen.

Eller tycker du att 71nmol på 250mg var 6-7:e dag tyder på att det är överdoserat? Om inte så kan du knappast påstå att 61nmol på 250mg e4d är bra
__________________
Senast redigerad av Roidbert 2018-08-23 kl. 18:40.
Citera
2018-08-23, 19:43
  #6
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Nu beter du dig som en pajas och argumenterar emot mig bara för att. Jag säger för övrigt inte att 67nmol på 700mg ew är bra om du tolkade det så. Man ska ligga betydligt högre än så på den dosen.

Eller tycker du att 71nmol på 250mg var 6-7:e dag tyder på att det är överdoserat? Om inte så kan du knappast påstå att 61nmol på 250mg e4d är bra

Du blir ju inte smartare med åren, den saken är tydlig. Preppandet har inte gjort dig särskilt mycket vassare på kunskapsfronten heller.
Jag avstår från att försöka förklara för dig mer, har varken lust att göra det eller förtroende för att du kan begripa. Det viktiga med mitt inlägg var att förklara för TS att vederbörande inte borde lyssna alltför mycket på dig.
Pajas kan du väl vara själv din pojkvasker.

-Alfred
Citera
2018-08-23, 21:58
  #7
Medlem
Jag känner en minskad sexlust denna gången på prepp. Inga övriga känningar över huvud taget. Men jag tog inga prover förra gången ☹️
Få ner Östradiol....
Kan vara något.
Förslag på det?
Fler input på mina värden?
Citera
2018-08-24, 01:52
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -KarlAlfred
Du blir ju inte smartare med åren, den saken är tydlig. Preppandet har inte gjort dig särskilt mycket vassare på kunskapsfronten heller.
Jag avstår från att försöka förklara för dig mer, har varken lust att göra det eller förtroende för att du kan begripa. Det viktiga med mitt inlägg var att förklara för TS att vederbörande inte borde lyssna alltför mycket på dig.
Pajas kan du väl vara själv din pojkvasker.

-Alfred

Du kan verkligen inte argumentera för din sak och din kommentar gällande östro är inte bara ignorant men rent av skrattretande.
Citera
2018-08-24, 10:06
  #9
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultfeber
Jag känner en minskad sexlust denna gången på prepp. Inga övriga känningar över huvud taget. Men jag tog inga prover förra gången ☹️
Få ner Östradiol....
Kan vara något.
Förslag på det?
Fler input på mina värden?

Du är helt klart på rätt spår. Östradiol krävs för att ha en bra sexlust men det är viktigt att östradiolen inte sticker för högt. En aromatase-hämmare bör i dessa fall först prövas, en s.k. AI. Exemestane aka Aromasin och anastrozole aka arimidex är vad du behöver. Dosmässigtskulle jag föreslå att du inleder behandling på 20mg exemestane eller 0,5mg Arimidex eod för att få ner värdet till runt 60pmol. Östradiol och testo-mätning tycker jag att du kan göra runt 7 dagar efter behandlingsstart. När du hittat nivåer som fungerar så kan du ju "markera" för dig själv vilka doser på preparaten du kör så har du något att utgå ifrån nästa gång. Hur mycket de doser jag angivit kommer att sänka ditt östradiolvärde kan jag inte säga exakt av uppenbara skäl men det är enligt mina erfarenheter en dosering som kommer att ta dig nära nog för att eventuellt göra enklare dosjusteringar för att hitta optimal nivå.

Sen ska jag tillägga också att en av de ofta mindre önskade effekterna är att intresset för sex kan bli allt från dämpat till borta med vinden. Vissa finner faktiskt funktion i detta då de har det mycket enklare att fokusera på gymmet, näringsprogrammet och vilan utan att sukta efter tanter nonstop.
Hur som så låter det som en mindre önskad bieffekt för din räkning så där har du väl egentligen bara tre framstående alternativ på förändring att välja mellan;
1) gilla läget och håll ut tills du är klar med EQ'n (då kommer oftast lusten tillbaka med råge)
2) Avsluta EQ-behandlingen
3) Justera östradiolvärden och avvakta beslut om utsättning av EQ beroende på hur justerat östradiolvärde påverkar din sexlust.

Mvh,

-Alfred
__________________
Senast redigerad av -KarlAlfred 2018-08-24 kl. 10:08.
Citera
2018-08-24, 22:02
  #10
Medlem
Tack KarlAlfred
Blir nog alternativ 3 eller en mix av 1 och 3.

Återkommer med feedback och uppdatering kring utfallet.
Citera
2018-08-25, 00:57
  #11
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultfeber
Tack KarlAlfred
Blir nog alternativ 3 eller en mix av 1 och 3.

Återkommer med feedback och uppdatering kring utfallet.

Låter vettigt. Det jag citerar nedan handlar givetvis om EQ. Jag ser att jag glömde skriva ut det och det är inte alls uppenbart att döma av hur jag formulerat mig att det är EQ jag talar om. My bad!

Citat:
Sen ska jag tillägga också att en av de ofta mindre önskade effekterna är att intresset för sex kan bli allt från dämpat till borta med vinden på EQ alltså. Vissa finner faktiskt funktion/nytta i detta då de har det mycket enklare att fokusera på gymmet, näringsprogrammet och vilan utan att sukta efter tanter nonstop.

Ser fram emot kommande uppdateringar.

Mvh,

-Alfred
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback