Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-23, 02:19
  #1
Avstängd
Satt och tänkte på en grej nyss från en annan tråd. Är det verkligen smart att ha sociala medier och grejer? Känns som att det är rena guldgruvan för hackare och andra aktörer om de vill komma åt din information/sälja din information eller vad som helst?

Har ni funderat på samma sak? Man kanske borde vara lite mer skeptisk till sociala medier?
Har ni tänkt på att radera era sociala medier någongång? Jag skulle klara mig med instagram helt ärligt och ta bort mina andra. Men man är ju så van vid Facebook.
Citera
2018-08-23, 02:22
  #2
Medlem
sunsidans avatar
Är man rik och bor fint, har flott bil etc så bör man inte ha en öppen instagram iallafall. Senare tid har många från rikare områden blivit rånade för att de skrutit på sina ÖPPNA instagram konton. Då är det lätt för tjuven att rejka (stavning?) utan att ens behöva vara på plats i området. De kan redan hela huset, vad som finns, var de finns osv utan att ens satt sin fot där. Så ni töntar som ska skryta, gör det smart.
Citera
2018-08-23, 02:37
  #3
Medlem
MrLevaLivets avatar
Håller med + de enda som egentligen tjänar på att lägga ned tid/privatliv på sociala medier är folk som försörjer sig på det, sponsrade bloggare och Influencers, resten är får som säkerligen mått bättre av att läsa en bok istället för att jaga likes.
Citera
2018-08-23, 07:58
  #4
Medlem
Nu är det ju ofta dom sociala medierna som säljer din information till en tredje part.

Som zuckereberg sade: i cant belive how stupid peopl are to give me theyre privat information.
Citera
2018-08-23, 12:32
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sunsidan
Är man rik och bor fint, har flott bil etc så bör man inte ha en öppen instagram iallafall. Senare tid har många från rikare områden blivit rånade för att de skrutit på sina ÖPPNA instagram konton. Då är det lätt för tjuven att rejka (stavning?) utan att ens behöva vara på plats i området. De kan redan hela huset, vad som finns, var de finns osv utan att ens satt sin fot där. Så ni töntar som ska skryta, gör det smart.
Ja dert där är något som jag tänkt på. Det är ju en helt ny värld nu online.
Citera
2018-08-23, 12:33
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Nu är det ju ofta dom sociala medierna som säljer din information till en tredje part.

Som zuckereberg sade: i cant belive how stupid peopl are to give me theyre privat information.
Precis! Och det sker nog i större utsträckning än vad man tror!

Kanske inte är så smart ändå, avundsjuk på folk som klarar sig utan
Citera
2018-08-23, 17:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTvsProjectC
Satt och tänkte på en grej nyss från en annan tråd. Är det verkligen smart att ha sociala medier och grejer? Känns som att det är rena guldgruvan för hackare och andra aktörer om de vill komma åt din information/sälja din information eller vad som helst?

Har ni funderat på samma sak? Man kanske borde vara lite mer skeptisk till sociala medier?
Har ni tänkt på att radera era sociala medier någongång? Jag skulle klara mig med instagram helt ärligt och ta bort mina andra. Men man är ju så van vid Facebook.

Grejen med just Facebook är att många samhällstjänster och en hel del samhällsservice flyttat in där och som alla vet tar det nära 1 timme i telefonkö att nå mycket av det.
Och som när jag skulle logga in på internetbanken så hade startsidan plötsligt ändrats, så klart undrar man då om bankens inloggningssida är fejk. En sådan gång kan man snabbt få svar genom att logga in på Facebook.
Man blir i allt högre grad tvingad att använda många av dessa internettjänster som finns för att överhuvudtaget kunna leva i samhället.
Du har även samma med arbetsplatser och Facebook där en arbetsgivare många gånger vill se att den arbetssökande har ett socialt liv på nätet.

Jag vill bara spy på denna utvecklingen, men man måste anpassa sig OCH använda skiten med ett förnuft man bara kan skaffa sig genom att läsa på vad skiten faktiskt kan innebära för risker.
Citera
2018-08-23, 17:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTvsProjectC
Precis! Och det sker nog i större utsträckning än vad man tror!

Kanske inte är så smart ändå, avundsjuk på folk som klarar sig utan

De kan ha falska konton de som påstår att de inte har Facebook. Det händer för mycket där inne för att inte de allra flesta känner att de vill vara där(och snoka).
Citera
2018-08-23, 17:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Nu är det ju ofta dom sociala medierna som säljer din information till en tredje part.

Som zuckereberg sade: i cant belive how stupid peopl are to give me theyre privat information.

Det där är samma tattarbeteende som många med hemsidor och communities(där användarna också delade med sig av all möjlig information eftersom denna funktionen fanns där) använder sig av, man utnyttjar människors olika grundläggande behov till att till exempel bygga upp en faktabank.
Jag uppehöll mig för många år sedan på en sida som avhandlade ett specifikt ämne.
Medlemmarna där blev allt fler och det var dessa som egentligen byggde upp hela faktabanken medan ägaren formligen pissade på medlemmarna. Det spelade ingen roll hur illa medlemmarna for där inne och vad de utsattes för så satt ägaren och inkasserade(och likt både tattaren och juden skrattade hela vägen till banken).
Jämför med en arbetsgivare där de anställda är utan rättigheter, men behöver ett arbete för att överleva.

Ja, folk är dumma i huvudet.
Men det är ju tur att de på sociala medier och på olika hemsidor kan klaga :-D

Och övervakningen har vi överallt i samhället idag och var vi än är på nätet.
Ingen kommer undan. Men man kan välja att synas så lite som möjligt.
__________________
Senast redigerad av vgh 2018-08-23 kl. 18:08.
Citera
2018-08-24, 15:42
  #10
Medlem
Sqeptisks avatar
Glöm ej bort att sociala medier fyller ett behov som tilltalar många personer.

De flesta av användarna av de tjänster som sociala medier erbjuder saknar tyvärr analysförmåga att förstå att det är de själva "som är produkten" som säljs. Dessa användare har sällan eller aldrig ens ändrat de förinställda inställningarna som faktiskt i viss mån kan reducera genomlysningen av deras liv.

En mindre del av användarna inser säkert integritetproblemen, men gjort bedömningen att de trots allt är beredda att betala priset.

Sedan har vi de som skriver i den här tråden, som genomskådat affärsmodellen och skyr sociala medier som pesten. Men vi är sannolikt i STOR minoritet
Citera
2018-08-26, 10:48
  #11
Medlem
Har varken instagram eller facebook, jag använder dock messenger, men har ingen facebook sida. Iom att jag har messenger så har de ju mina personuppgifter osv, men så mkt annan information antar jag att de inte kan använda. Mycket skönt att inte finnas på sociala medier, folk verkar allmänt vara lite föe hypade på nätet. Människors liv är väldigt regisserade på dessa sidor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback