Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-23, 00:24
  #1
Medlem
Nu inatt (alltså natten mellan onsdag och torsdag ca 00.00) såg jag något skumt när jag satt på balkongen (Stockholm, Vällingby). Det var molnigt ute och plötsligt ser jag något framträda svagt ur molnen, som en glöd i rött och orange, långt lågt ner på himlen, i söder. Det var som om "glöden" doldes av molntäcket och sedan framträdde lite svagt tre, fyra gånger för att sedan försvinna helt. Jag trodde först att det var ett flygplan som var på väg att bryta genom molnen, för ljuset var i den storleken, men det betedde sig inte alls som ett flygplansljus. Kan ju även ha varit månen jag såg skymta fram, men den borde inte ha varit så rödorange..och inte sett så konstigt sprakande ut. Så min magkänsla blev bara så skum. Nåja, tänkte bara höra om någon annan råkat notera det?
Citera
2018-08-23, 00:41
  #2
Medlem
Yahnoovass avatar
sattelit?
Citera
2018-08-23, 01:38
  #3
Medlem
Jag la också märke till ett rött ljus, tänkte likadant att det måste vara ett flygplan men tyckte samtidigt att ljuset inte såg ut att vara från ett flygplan. Såg det från sovrumsfönstret i några sekunder bara och jag bor i göteborg.
Citera
2018-08-23, 03:27
  #4
Medlem
Mars?
Citera
2018-08-23, 07:10
  #5
Medlem
arcsins avatar
Det bör ha varit Mars du såg. Mars stod lågt över horisonten i söder den tid du angav.
Citera
2018-08-23, 07:19
  #6
Medlem
Instämmer gällande mars.
Tycker att mars ser ovanligt stor ut, är det pga "månillusionen"?
Citera
2018-08-23, 12:00
  #7
Medlem
Tack för svaren. Kul att någon annan reagerade på det också på himlen.
Ja, det var kanske mars jag möjligtvis såg då. Ska kolla inatt igen för att se om den syns igen!
Citera
2018-08-23, 12:04
  #8
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Instämmer gällande mars.
Tycker att mars ser ovanligt stor ut, är det pga "månillusionen"?
Den är nära jorden, vilket gör den ljusare än vanligt. För blotta ögat är Mars en punktkälla, precis som stjärnor, men ljusare objekt ser större ut än ljussvagare objekt, och historiskt talade man länge om att ljusa stjärnor var större än ljussvaga stjärnor.
Citat:
Ursprungligen postat av nakata
Tack för svaren. Kul att någon annan reagerade på det också på himlen.
Ja, det var kanske mars jag möjligtvis såg då. Ska kolla inatt igen för att se om den syns igen!
Mars kommer synas hela hösten, vintern och kommande vår, men avtar stadigt i ljusstyrka och syns tidigare och tidigare på kvällarna.
Citera
2018-08-23, 12:34
  #9
Medlem
janne3xs avatar
ESA sköt upp en satellit vid midnatt. Det kanske var den du såg?

"ESA’s Earth Explorer Aeolus satellite has been launched into polar orbit on a Vega rocket. "

https://www.esa.int/For_Media/Press_...llite_launched
Citera
2018-08-24, 05:06
  #10
Avstängd
Plaguetongues avatar
mars? varför filmade du inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback