Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-22, 17:27
  #1
Medlem
aina08s avatar
Har en 75" Samsung-tv samt en dreglande hund och de är ingen bra kombination.
Så hur gör jag ren tv-skärmen så att den blir ordentligt ren.
Har försökt med bara fuktig fiberduk och fiberduk med fönsterputs men det är som en fet oljehinna på skärmen som är omöjlig att få bort.
Ju mer jag försöker att putsa ju sämre blir det och förmodligen blir det även smårepor om ja håller på för länge.
Vägrat använda rengöring man kan köpa i tv-butiker då de förstörde en tidigare tv.

Finns det något sätt att få den riktigt ren, typ som ny?
På dom gamla tjock-apparaterna var de ju riktig glasskärm men nu för tiden är de ju nåt plastskit...

Börjar tappa tålamodet efter att han hållt på 1 timme och svetten sprutar.
T-röd?
Citera
2018-08-22, 17:34
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har vanlig fönsterspray på en bit hushållspapper. Kör dock först ett varv med mikrofiber för att få bort dammet.
Citera
2018-08-22, 17:41
  #3
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har vanlig fönsterspray på en bit hushållspapper. Kör dock först ett varv med mikrofiber för att få bort dammet.
Vad har du för typ av skärm och hur kräsen är du på resultatet?

Har ja tvn igång så ser ju allt bra ut. Även om jag tittar rakt framifrån ser det ok ut men ser ja från sidan för att se hur blank skärmen är så är det riktigt illa.

Det är som om jag bara smetar runt allt jag testar, hinnan som blir är omöjlig att få bort.

Har testat med 3 olika fibertrasor/dukar.
En vanlig billigare för hemmet, en som är för tv och en dyr för billack, men samma dåliga resultat oavsett.

Jag började med att "blöta" med hushållspapper men att torka av med de blev bara damm ifrån pappret så övergick till fiberdukar.
Citera
2018-08-22, 17:48
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vad har du för typ av skärm och hur kräsen är du på resultatet?

Har ja tvn igång så ser ju allt bra ut. Även om jag tittar rakt framifrån ser det ok ut men ser ja från sidan för att se hur blank skärmen är så är det riktigt illa.

Det är som om jag bara smetar runt allt jag testar, hinnan som blir är omöjlig att få bort.

Har testat med 3 olika fibertrasor/dukar.
En vanlig billigare för hemmet, en som är för tv och en dyr för billack, men samma dåliga resultat oavsett.

Jag började med att "blöta" med hushållspapper men att torka av med de blev bara damm ifrån pappret så övergick till fiberdukar.
Det är en numera rätt gammal Panasonic, vanlig jävla LCD-plattskärm liksom.
Citera
2018-08-22, 17:50
  #5
Medlem
Tvonds avatar
Skippa rengöringsmedel av alla de slag kört microfiberduk och endast ljummet vatten. Vissa apparater har kontrastfilter etc som kan skadas bli flammiga av lösningsmedel.
Citera
2018-08-22, 17:55
  #6
Medlem
beaver_ses avatar
Men det står väl i deras skötselråd hur man tar hand om skärmen eller?
Här dammas det bara av med mjuk duk, ibland vatten. (har inga hundar eller barn som slemmar runt). Starkaste man hört är väl tvållösning för rengöring av skärmar.
Citera
2018-08-22, 18:03
  #7
Medlem
DyslexiKungens avatar
1. Rengör teven när den är kall, haha det har jag aldrig gjort innan

https://www.elgiganten.se/cms/rengor...ra-tv-skarmen/


mvh/
Citera
2018-08-22, 18:05
  #8
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Men det står väl i deras skötselråd hur man tar hand om skärmen eller?
Här dammas det bara av med mjuk duk, ibland vatten. (har inga hundar eller barn som slemmar runt). Starkaste man hört är väl tvållösning för rengöring av skärmar.

Inte ens tvållösning är bra på en modern skärm då blir det som TS där han eller hon troligtvis förstört sin tv med fönsterputs därför den ser oljig ut. De flesta tillverkar idag har kontrast och antireflexbehandlad ytterst på panelen.
Citera
2018-08-22, 19:08
  #9
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Fuktig mikrofiberduk i ena handen och en torr mikrofiber duk i den andra. Ta en liten bit i taget. Använd ALDRIG något rengöringsmedel på platta skärmar eller TV-apparater!

Lycka till!
Citera
2018-08-23, 09:41
  #10
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Skippa rengöringsmedel av alla de slag kört microfiberduk och endast ljummet vatten. Vissa apparater har kontrastfilter etc som kan skadas bli flammiga av lösningsmedel.
Bara vatten blev faktiskt bäst.
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
1. Rengör teven när den är kall, haha det har jag aldrig gjort innan

https://www.elgiganten.se/cms/rengor...ra-tv-skarmen/


mvh/
Att den ska rengöras när den är kall hade ja faktiskt koll på, annars blir det ännu svårare
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Fuktig mikrofiberduk i ena handen och en torr mikrofiber duk i den andra. Ta en liten bit i taget. Använd ALDRIG något rengöringsmedel på platta skärmar eller TV-apparater!

Lycka till!
Det blev helt ok till slut när jag bara använde vatten.
Men galet jobbigt att putsa 75" så att göra mindre bitar i taget är ett måste
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback