Citat:
Ursprungligen postat av
Malken1
Några faktiskt realistiska scenarion däremot:
- SD över 26%
Det är troligt. Även om många undersökningar den senaste tiden visat på betydligt lägre siffror för SD tror jag ändå att det kommer bli en brutal ökning jämfört med tidigare. Många, som dessutom är mer eller mindre emot SD, verkar tro att dem (SD) kommer hamna ÖVER 30%. Svårt att säga såklart...
Tar för givet att du menar AFS? I sådant fall: Inte så troligt. F! har fått extremt mycket uppmärksamhet i media, och har trots detta inte nått några vidare framgångar (förvisso har dem en alldeles gräslig politik, men det är ju högst subjektivt å andra sidan - och svensken verkar ju på något jävla vänster gilla tredje vågens feminism - själv kräks jag).
Även partier så som Medborgerlig Samling har börjat synas rejält i alternativa medier, men jag tror inte heller att dem kommer särskilt långt (även om det är deras politik som ligger mig själv närmast). De enda fall där AFS uppmärksammats i svensk stormedia är för att de verkar splittra SD-väljare. Gå inte på medias ljug!
Hm. Inte troligt. Många partier har väljare som röstar "med hjärtat" (idioter, med andra ord) och baserat på någon form av politiskt arv (framför att välja det som rent logiskt vore det bästa för landet, vårt folk och vår ekonomi). S är kanske det mest typiska av sådana partier. Även om många droppar av ser vi ändå just nu att S får runt 25 - 26% i alla mätningar. Jag tror de kommer minska, men de lär absolut inte hamna under 20% (tyvärr... jag önskar verkligen inget annat än att du har rätt).
Det kanske mest troliga. Allt annat vore skandal. Så utomordentligt dåligt som ett parti skött sig i regeringsställning - ja, det får man nog leta efter. Och hur man så maniskt fokuserat på miljöfrågan, för att sedan inte alls föregå med gott exempel. Nä, jag skulle seriöst bli chockad om MP inte åkte ut! Jag håller med dig i denna!
Även här tror jag tyvärr att du har fel. Det har många gånger hänt att flera partier hamnade under spärren i undersökningar precis innan valet. Ofta partier så som KD och L. Men på något sätt lyckas de alltid skramla ihop väljare på slutet. Jag tror även där att människor är inbitna väljare sedan länge tillbaka. Men de gillar egentligen inte det egna partiet. De vill välja en annan väg, men vet inte vad, de är alldeles för oinsatta och på valdagen blir det helt enkelt så att man rutinröstar. Jag tror även att många religiösa röstar på KD enbart p.g.a. sin religiösa övertygelse, framför att det faktiskt vet vad partiet står för. Tragiskt men sant.
Jag tror alltså INTE att L åker ut. De klamrar sig nog kvar och vi lär fortsatt få höra Jan Björklund stå och pladdra på om den svenska skolan och hur viktigt EU är för oss! :P