Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-21, 21:36
  #1
Medlem
Vad tycker ni om realräntefonder? Alltså fonder som minst följer inflationen. Jag tror realräntefonder är ett bra val, funderar på att byta ut mina korta räntefonder till Handelsbanken realräntefond eller Öhman realräntefond, vad tror ni om det? De har gått riktigt bra båda två och båda är billiga (0,4%-0,5%)

Funderar också på val av konto för realräntefonder, jag tänkte ha det på depån istället för på ISK:t vad tror ni om det? Dom avkastar väl ca 2%-3% på ett ungefär.
Citera
2022-01-15, 11:06
  #2
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Jag har också funderat kring realräntefonder den senaste tiden nu när inflationen har kommit tillbaka. Tittar man på några av de fonder som finns ser man ju att de avkastar betydligt lägre än den rådande inflationen. Jag skulle inte köpa några realräntefonder.
Citera
2022-01-15, 11:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad tycker ni om realräntefonder? Alltså fonder som minst följer inflationen. Jag tror realräntefonder är ett bra val, funderar på att byta ut mina korta räntefonder till Handelsbanken realräntefond eller Öhman realräntefond, vad tror ni om det? De har gått riktigt bra båda två och båda är billiga (0,4%-0,5%)

Funderar också på val av konto för realräntefonder, jag tänkte ha det på depån istället för på ISK:t vad tror ni om det? Dom avkastar väl ca 2%-3% på ett ungefär.

Har du inga bolån? Om du har det är det skydd mot inflationen och då tycker jag inte realräntefonder är en bra idé. Om du ändå ska köpa det hade jag inte haft det i ISK eller KF.
Citera
2022-01-15, 19:06
  #4
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jag har en realräntefond från Danske Bank, sedan några veckor tillbaka, men den har backat i värde trots inflationen.

Jag antar att när räntorna stiger sjunker värdet på fondens tidigare köpta värdepapper med lägre räntesatser.
Men att fondandelarnas sjunker i värde när inflationen ökar, det är i praktiken ett misslyckat fondförvaltande i en realräntefond.

Den är bästa realräntefonden på Nordnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback