2018-08-26, 22:39
Medlem
Företag skapar vinster när de producerar varor och tjänster. De ger tillbaka en del av vinsten till sina ägare i form av aktieutdelning. Det leder till att pengar tillförs aktiemarknaden och aktiekurserna kan öka.

Tittar vi på valutor så handlas de i par och inget värde tillförs.För att en valuta ska bli starkare så krävs det att en annan valuta blir svagare. Det handlar alltså om ett nollsummespel. För att du ska tjäna pengar på valutor så måste någon annan förlora. På aktiemarknaden så kan man tjäna pengar utan att någon annan nödvändigtvis behöver förlora. En enormt stor skillnad!

Visst kan man bil rik på valutahandel men vad gör att DU tror att du är duktigare än majoriteten av personerna? Förutom att det är ett nollsummespel så försvinner dessutom pengar i avgifter. Man har därför oddsen emot sig. Lite som att spela på Svart eller Röd med oddset 1,97. Jämfört med att när man är på börsen ha oddset 2,01.
Citera
2018-08-26, 22:59
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Tro vad du vill, du har fel inställning till ämnet. Har du seriöst lärt dig en enkel teknisk metod att läsa en kursgraf och konsekvent använt den över tid och mätt resultatet? Eller klarar du inte disciplinerat att följa en metod? Enligt min mening är råvaror och valutor lättare att trejda enligt teknisk analys.

Visa mig ditt trackrecord? De flesta traders snackar skit. Likt politiker.
Senast redigerad av Tjena_67 2018-08-26 kl. 23:07.
Citera
2018-08-26, 23:01
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Företag skapar vinster när de producerar varor och tjänster. De ger tillbaka en del av vinsten till sina ägare i form av aktieutdelning. Det leder till att pengar tillförs aktiemarknaden och aktiekurserna kan öka.

Tittar vi på valutor så handlas de i par och inget värde tillförs.För att en valuta ska bli starkare så krävs det att en annan valuta blir svagare. Det handlar alltså om ett nollsummespel. För att du ska tjäna pengar på valutor så måste någon annan förlora. På aktiemarknaden så kan man tjäna pengar utan att någon annan nödvändigtvis behöver förlora. En enormt stor skillnad!

Visst kan man bil rik på valutahandel men vad gör att DU tror att du är duktigare än majoriteten av personerna? Förutom att det är ett nollsummespel så försvinner dessutom pengar i avgifter. Man har därför oddsen emot sig. Lite som att spela på Svart eller Röd med oddset 1,97. Jämfört med att när man är på börsen ha oddset 2,01.
Bra summerat.
Citera
2018-08-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Du är helt ute och cyklar. Valutamarknaden är en gigantisk marknad där vi retailtraders som försöker tjäna lite pengar på olika rörelser är i absolut minoritet. Min gissning är att de största volymerna på marknaden utgörs av företag som importerar och exporterar varor och därmed behöver köpa / sälja valuta och kapital som skall placeras i andra länder.
Om du skall dra din teori till sin spets behöver du också räkna med de långsiktiga tillgångarna inom valuta ex att vi Svenskar har vårt sparande och bostäder i SEK. Vi har givetvis blivit fattigare de senaste åren om man jämför med andra valutor.
Så det är inte så att 51% kan lyckas med valutahandel pga av att 49% misslyckas. Att många misslyckas beror enkom på brist av plan och disciplin.
Citera
2018-10-30, 11:30
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Är du inte NEK/Matematik intresserad lagd så skippa forex helt. Tro inte på teknisk analys. De flesta bloggare och "traders" tjänar främst pengar på nyhetsbrev till fårsflocken.

Fast korttidshandel (minuter till timmar) är mest dumma robotar som man kan springer rundor runt och andra "medspelares" psykologi.

Matte och FA fungerar bra på längre sikt men lycka till med FA och excelblad intradag.
Citera
2018-10-30, 16:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Fast korttidshandel (minuter till timmar) är mest dumma robotar som man kan springer rundor runt och andra "medspelares" psykologi.

Matte och FA fungerar bra på längre sikt men lycka till med FA och excelblad intradag.

Ekonomiska kalendrar och fundamenta samt räntorna för obligationer styr rätt mycket inom Forex också.
Problemet är att det är så djävulskt geopolitiskt känsligt.
Citera
2018-11-02, 08:42
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:

Hur ser statistiken ut för amatörer som sysslar med korttidshandel? Det är knappast så lätt som du tror.

Fundamentala faktorer styr på långsikt och på kortsikt är det de stora jättarna.
Citera
2018-11-02, 09:24
Medlem
Citat:
Hur ser statistiken ut för amatörer som sysslar med korttidshandel? Det är knappast så lätt som du tror.

Fundamentala faktorer styr på långsikt och på kortsikt är det de stora jättarna.

Lär dig läs i grafen vad de "stora jättarna" gör på kort sikt och handla därefter. Med kort sikt avser jag några timmar till några dagar.
Citera
2018-11-02, 16:41
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Jag tror ingenting, har varit intraday handlare i FX och index sedan 2007.
Tog mig ungefär 3 år att bli lönsam tillräckligt konstant att jag kunde leva på det och sluta mitt andra jobb. Sedan dess har jag bara gjort ströjobb inom finans samt lite lättare IT-frågor när någon har frågat snällt.
85% av inkomsten och arbetstiden spenderas på korttidshandel.

Men ja, många som kastar in handduken på vägen så klart. Helt sant.

De stora jättarna styr i forex, du har 100 % rätt. Men det betyder inte att du inte kan handla på deras rörelser eller motrörelser.
Citera
2018-11-02, 17:20
Medlem
Rasiermessers avatar
Det flesta som börjar slutar ju (minns inte statistiken) inom ett år just för att det är så svårt.

När man inser att det är en enorm psykologisk press och en lång inlärningskurva då man måste vara beredd att arbeta hårt och förlora pengar vill de flesta inte vara med längre.

Men med det sagt: det går att tjäna pengar på Forex.

De flesta tror dock att man kan titta lite på en skärm, gissa och tjäna 1000% per år. Inte undra på att folk säger att det är omöjligt när man har den inställningen.

Lite som att börja karva i folk och tro att man utför medicinsk kirurgi efter en veckas läsning av Läkartidningen.
Citera
2018-11-03, 00:00
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:
Jag tror ingenting, har varit intraday handlare i FX och index sedan 2007.
Tog mig ungefär 3 år att bli lönsam tillräckligt konstant att jag kunde leva på det och sluta mitt andra jobb. Sedan dess har jag bara gjort ströjobb inom finans samt lite lättare IT-frågor när någon har frågat snällt.
85% av inkomsten och arbetstiden spenderas på korttidshandel.

Men ja, många som kastar in handduken på vägen så klart. Helt sant.

De stora jättarna styr i forex, du har 100 % rätt. Men det betyder inte att du inte kan handla på deras rörelser eller motrörelser.
Tack. Kan du visa upp din logg och trackrecord? Något som kan verifiera detta?
Citera
2018-11-03, 00:01
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasiermesser
Det flesta som börjar slutar ju (minns inte statistiken) inom ett år just för att det är så svårt.

När man inser att det är en enorm psykologisk press och en lång inlärningskurva då man måste vara beredd att arbeta hårt och förlora pengar vill de flesta inte vara med längre.

Men med det sagt: det går att tjäna pengar på Forex.

De flesta tror dock att man kan titta lite på en skärm, gissa och tjäna 1000% per år. Inte undra på att folk säger att det är omöjligt när man har den inställningen.

Lite som att börja karva i folk och tro att man utför medicinsk kirurgi efter en veckas läsning av Läkartidningen.
Klockren liknelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in