• 2
  • 3
2019-06-23, 19:09
Medlem
Jag använde tidigare ica-banken som erbjöd valuta utomlands utan avgift i både butik och bankomat. När dom införde avgift byte jag till coop. Nu har dom också avgift så isommar blir det klarnas kort som inte har några avgifter i butiker. Dock har jag inte hittat något kort med fria uttag i bankomat. Länsförsäkringar tar 1,5% vilket ju är ok. Handlar ändå mest med kort.
Citera
2019-06-23, 20:46
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag använde tidigare ica-banken som erbjöd valuta utomlands utan avgift i både butik och bankomat. När dom införde avgift byte jag till coop. Nu har dom också avgift så isommar blir det klarnas kort som inte har några avgifter i butiker. Dock har jag inte hittat något kort med fria uttag i bankomat. Länsförsäkringar tar 1,5% vilket ju är ok. Handlar ändå mest med kort.
Själv använde jag GE Money bank som blev Santander men efter att de bara har kredtikort kvar i sortimentet så har jag idag P.F.C., Ferratum bank och Revolut som är kostnadsfria men har en viss uttagsgräns utan avgift.
Citera
2021-11-01, 00:27
Medlem
Har 2000 i kontanter jag vill växla till EURO kan jag gå in i en forex-butik och växla till euro, eller hur fungerar det?
Citera
2021-11-01, 03:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Har 2000 i kontanter jag vill växla till EURO kan jag gå in i en forex-butik och växla till euro, eller hur fungerar det?

Ja, men det kan hända att du får frågor om hur du har fått 2 000:- i kontanter, förberedd dig ordentligt så att du ger ett trovärdigt intryck när frågorna kommer.
Citera
2021-11-01, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ja, men det kan hända att du får frågor om hur du har fått 2 000:- i kontanter, förberedd dig ordentligt så att du ger ett trovärdigt intryck när frågorna kommer.

Även för sån liten summa? Nja, sanningen är att de bara legat hemma för brukar få kontanter av familjen och skall iväg på en resa så varför inte växla det jag har så slipper jag fråga om mer pengar. Ska jag säga att det är gåvor, eller sålt något eller att de är ifrån mormor typ. Vad tror du är bäst?
Citera
2021-11-01, 03:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Även för sån liten summa? Nja, sanningen är att de bara legat hemma för brukar få kontanter av familjen och skall iväg på en resa så varför inte växla det jag har så slipper jag fråga om mer pengar. Ska jag säga att det är gåvor, eller sålt något eller att de är ifrån mormor typ. Vad tror du är bäst?

Säg som det är, du kan också sätta in kontanterna i en insättningsautomat och betala resevalutan på Forex med ditt bankkort.
Senast redigerad av trottwell 2021-11-01 kl. 03:52.
Citera
2021-11-01, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Helt obegripligt att forex får kalla sin valutaväxling för avgiftsfri när man egentligen tar 5%. Är pengarna ärliga sätter man dom på kontot och tar ut i bankomat på resmålet. De flesta banker tar 1,5% i valutaväxlingsavgift.
Skaffa ett forex Visakort med eller utan kredit. Gratis att växla, både in och ut, no commision! Om pengarna är lagliga alltså!
Citera
2021-11-02, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Säg som det är, du kan också sätta in kontanterna i en insättningsautomat och betala resevalutan på Forex med ditt bankkort.

Okej får väl testa.
Citera
2021-11-02, 13:32
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ser att du verkar få 188,3€ för 2000kr hos Forex just nu men tar du ut med Revolut i bankomat utomlands så får du 202€ ...Du kanske kan sätta in med insättningsapparat eller ge pengarna till föräldrar och be de swisha dig?
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Skaffa ett forex Visakort med eller utan kredit. Gratis att växla, både in och ut, no commision! Om pengarna är lagliga alltså!
Forex har bara kreditkort nu med 225kr i årsavgift samt sämre kurs än flera andra alternativ.
Citera
2021-11-03, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ser att du verkar få 188,3€ för 2000kr hos Forex just nu men tar du ut med Revolut i bankomat utomlands så får du 202€ ...Du kanske kan sätta in med insättningsapparat eller ge pengarna till föräldrar och be de swisha dig?

Forex har bara kreditkort nu med 225kr i årsavgift samt sämre kurs än flera andra alternativ.

Låter som ett rån, kanske hör inte till tråden men kan man växla på ett vanlig bankkontor också gå in med kontanter och be om att få euro, eller ska jag ge upp kontant idén helt?
Citera
2021-11-03, 15:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Låter som ett rån, kanske hör inte till tråden men kan man växla på ett vanlig bankkontor också gå in med kontanter och be om att få euro, eller ska jag ge upp kontant idén helt?
Precis Forex är inte de bästa att växla hos direkt, tror det kan funka hos vissa bankkontor med kontanthantering men det är inte säkert att valutan finns inne och därför måste förbeställas innan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in