Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-21, 22:01
  #25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag gillar dessa världskändisar som typ ingen hört talas om som inte lyssnar på just den musiken.

Tråkig olycka, alla olyckor aro tråkiga.

Den enda "Malone" jag känner till är Bugsey Malone, men jag är väl gammel..

Återgå till det allvarsamma:
Privatflygplan har inte alls samma säkerhetskrav jämfört med trafikflyget vare sig på flygplanen eller besättningen. Så det är inte "jätteknepigt" att privatplan råkar ut för olyckor. (Skillnad i krav på service/maintance samt piloternas certifikat).

Oavsett som "gick åt" var det ändå tråkigt, givetvis.
Citera
2018-08-21, 22:51
  #26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tråkig olycka, alla olyckor aro tråkiga.

Den enda "Malone" jag känner till är Bugsey Malone, men jag är väl gammel..

Återgå till det allvarsamma:
Privatflygplan har inte alls samma säkerhetskrav jämfört med trafikflyget vare sig på flygplanen eller besättningen. Så det är inte "jätteknepigt" att privatplan råkar ut för olyckor. (Skillnad i krav på service/maintance samt piloternas certifikat).

Oavsett som "gick åt" var det ändå tråkigt, givetvis.
Jämför inte det som ofta kallas privatflyg, alltså små Cessna, Piper 28 och liknande som ägs och används av enskilda privatpersoner med ofta mycket blygsam tid bakom spakarna med det som är aktuellt här, en Gulfstream IV affärsjet. Dessa har samma krav som trafikflyget och flygs av piloter som är pilot på heltid.

Så väldans tråkig olycka var det väl inte heller, om man inte tycker det är roligt med död och förstörelse. De landade ju utan problem.
Citera
2018-08-21, 23:19
  #27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jämför inte det som ofta kallas privatflyg, alltså små Cessna, Piper 28 och liknande som ägs och används av enskilda privatpersoner med ofta mycket blygsam tid bakom spakarna med det som är aktuellt här, en Gulfstream IV affärsjet. Dessa har samma krav som trafikflyget och flygs av piloter som är pilot på heltid.

Så väldans tråkig olycka var det väl inte heller, om man inte tycker det är roligt med död och förstörelse. De landade ju utan problem.

Nåja, jag skulle väl ha valt ordet "incident" istället för "olycka" då då..
Men det händer rejält fler incidenter gällande privatplan än med "commercial jets", det inser du förhoppningsvis.. (Beroende på de lägre säkerhetskraven på både piloter och flygplan).

Att flyga med trafikflyg anses vara "säkrare än att gå över gatan", dock inte samma med andra flygtyper..

Här kan vara något intressant att läsa om detta.

-"Problemet" är möjligen då "vilka" miljonären" anställer, samt hur mycket "miljonären" vill lägga ut på underhåll etc. på planet. (Jämför med bilar, väldigt stor skillnad på en skräpbil från 1980-talet mot en "helt säker Volvo" från 2018, båda är lika godkända av myndigheterna, och båda bilarna har förare med lämpliga i sammanhanget körkort..)

Måhända att jag tänker fel här, hur tänker du?
Citera
2018-08-21, 23:55
  #28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nåja, jag skulle väl ha valt ordet "incident" istället för "olycka" då då..
Men det händer rejält fler incidenter gällande privatplan än med "commercial jets", det inser du förhoppningsvis.. (Beroende på de lägre säkerhetskraven på både piloter och flygplan).

Att flyga med trafikflyg anses vara "säkrare än att gå över gatan", dock inte samma med andra flygtyper..

Här kan vara något intressant att läsa om detta.

-"Problemet" är möjligen då "vilka" miljonären" anställer, samt hur mycket "miljonären" vill lägga ut på underhåll etc. på planet. (Jämför med bilar, väldigt stor skillnad på en skräpbil från 1980-talet mot en "helt säker Volvo" från 2018, båda är lika godkända av myndigheterna, och båda bilarna har förare med lämpliga i sammanhanget körkort..)

Måhända att jag tänker fel här, hur tänker du?
Jag är väl medveten om att sportflyg inte har någon vidare säkerhet, det var därför jag slutade med det en gång i tiden och jag beskrev detta i föregående inlägg. Privatjet i den storlek som det gällde här är något helt annat och mycket bättre än sportflyget men enligt din länk ändå inte lika bra som större trafikflygplan i termer av krascher per flygtimma. Dock redovisas bara ett enda år och det står inte att siffrorna gäller privatjet (det står "business aircraft") så jag vet inte vilka siffror vi ska gå på egentligen.

Sen tror jag inte denne för mig tills ikväll helt okände Post Malone varken anställer piloter eller har ett dugg med planets underhåll att göra. Enligt https://uk.flightaware.com/resources...tration/N101CV ägs planet av en firma som heter SMB Aircraft och Malone har nog bara betalat för en resa som någon annan arrangerar, inte hans eget plan.
Citera
2018-08-22, 00:05
  #29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag är väl medveten om att sportflyg inte har någon vidare säkerhet, det var därför jag slutade med det en gång i tiden och jag beskrev detta i föregående inlägg. Privatjet i den storlek som det gällde här är något helt annat och mycket bättre än sportflyget men enligt din länk ändå inte lika bra som större trafikflygplan i termer av krascher per flygtimma. Dock redovisas bara ett enda år och det står inte att siffrorna gäller privatjet (det står "business aircraft") så jag vet inte vilka siffror vi ska gå på egentligen.

Sen tror jag inte denne för mig tills ikväll helt okände Post Malone varken anställer piloter eller har ett dugg med planets underhåll att göra. Enligt https://uk.flightaware.com/resources...tration/N101CV ägs planet av en firma som heter SMB Aircraft och Malone har nog bara betalat för en resa som någon annan arrangerar, inte hans eget plan.

Om jag inte missförstått det hela totalt, så var (även för mig den okände) Post Malone enbart pass. och inte pilot etc, men väl tog han ändå ett privatflyg.. Så privatflyg kan nog ses att vara tämligen osäkrare än trafikflyg. (Tveksamma trafikflygbolag som inte får flyga inom EU/USA då givetvis oräknade..)
Citera
2018-08-22, 01:43
  #30
Medlem
Haha kul att folk sitter och nojar sönder när det bara var lite punka och piloterna dessutom är tränade in i benmärgen inför sådana här situationer.

Trodde ni på en krasch alá 9/11 eller?
Citera
2018-08-22, 10:22
  #31
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Haha kul att folk sitter och nojar sönder när det bara var lite punka och piloterna dessutom är tränade in i benmärgen inför sådana här situationer.

Trodde ni på en krasch alá 9/11 eller?

Försökte bygga upp en spänning, helt ofarligt var det inte. Tänk om ASAP Rocky suttit i planet, nog hade du varit nervös.
Citera
2018-08-23, 16:12
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Men det händer rejält fler incidenter gällande privatplan än med "commercial jets
Ska vi först definiera att "privat" är när man flyger själv utan att ha kommersiellt tillstånd? I detta fall verkar det, som tidigare skrivits, vara ett kommersiellt företag som bedriver beställningstrafik, dvs en typ av charter- eller taxiflyg. Man beställer själv när och vart man vill flyga, till stor del beroende på att reguljärflyget inte passar eller helt enkelt inte finns. Det är är visserligen en mindre jetkärra men jag tror alla inser att nån linjetrafik med jetflygplan inte är aktuellt här:
https://www.youtube.com/watch?v=AvE42TuG6hs
Därmed också en högre risk då det inte finns hjälpmedel och utrustning på samma sätt som vid en flygplats ägnad en Boeing..
Citera
2018-08-23, 19:57
  #33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Ska vi först definiera att "privat" är när man flyger själv utan att ha kommersiellt tillstånd? I detta fall verkar det, som tidigare skrivits, vara ett kommersiellt företag som bedriver beställningstrafik, dvs en typ av charter- eller taxiflyg. Man beställer själv när och vart man vill flyga, till stor del beroende på att reguljärflyget inte passar eller helt enkelt inte finns. Det är är visserligen en mindre jetkärra men jag tror alla inser att nån linjetrafik med jetflygplan inte är aktuellt här:
https://www.youtube.com/watch?v=AvE42TuG6hs
Därmed också en högre risk då det inte finns hjälpmedel och utrustning på samma sätt som vid en flygplats ägnad en Boeing..

Japp, så är det. Kollade upp planets registreringsnummer härom dagen, (fanns på pressbild). och det är ett charterföretag i Florida (kommersiellt bolag) som ägde kärran. Kärran var 25 år gammal, så däcken var kanske inte 25 år, men ändå inte i "bästa skick" om man säger som så.. Charterbolaget har kommersiellt tillstånd av FAA att bedriva "chartertrafik". Om jag minns rätt är deras plan mer eller mindre alla från cirka 1993, det "största" är ett Canadair.

Så det var egentligen ingen "privatjet" på det vis som att en privatperson ägde/äger planet, exempelvis som John Travolta gör.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback