Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-23, 07:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det finns inget som hindrar att du testar båda varianterna nu. Det tycker jag du ska göra!

Men det viktigaste är att du har roligt. Det är som sagt värdelöst om du tvingar dig till något du inte gillar. Då lär du dig sämre och kommer inte hålla på länge. Men du ska vara medveten om att de tekniker man lär sig i traditionellt självförsvar oftast inte fungerar så väl i sparring eller i riktiga kampmoment. Det kan vara roligt att utöva ändå men epitetet självförsvar är ofta missvisande.
Jaha...

Äsch . .Jag hade det väldigt kul på Jutsu Kai, bland annat träffade jag trevliga människor och fick god kontakt med två personer som tränar där. En av de var en tjej som jag fick som träningspartner, det var kul. Nej, jag tänker inte på sensuella tankar. Utan det var bara en allmänt trevlig bemötande med det motsatta könet.

Men tja..Jag får väl prova/börja på det andra klubben om jag vill lära mig självförsvar fullt ut.

Tack för din ärlighet och information
Citera
2018-08-23, 11:26
  #14
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jaha...

Äsch . .Jag hade det väldigt kul på Jutsu Kai, bland annat träffade jag trevliga människor och fick god kontakt med två personer som tränar där. En av de var en tjej som jag fick som träningspartner, det var kul. Nej, jag tänker inte på sensuella tankar. Utan det var bara en allmänt trevlig bemötande med det motsatta könet.

Men tja..Jag får väl prova/börja på det andra klubben om jag vill lära mig självförsvar fullt ut.

Tack för din ärlighet och information

Gör det du känner för. Tycker du att det var roligt och bra stämning så kör på.

Det absolut viktigaste är att du har börjat träna någonting överhuvud taget. Det är många så kallade kampsporter som inte fungerar speciellt bra alls i en skarp situation men man kan ha roligt tillsammans med andra och stärka sin kropp trots allt.
Citera
2018-08-23, 17:29
  #15
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jaha...

Äsch . .Jag hade det väldigt kul på Jutsu Kai, bland annat träffade jag trevliga människor och fick god kontakt med två personer som tränar där. En av de var en tjej som jag fick som träningspartner, det var kul. Nej, jag tänker inte på sensuella tankar. Utan det var bara en allmänt trevlig bemötande med det motsatta könet.

Men tja..Jag får väl prova/börja på det andra klubben om jag vill lära mig självförsvar fullt ut.

Tack för din ärlighet och information

Om du hade roligt så tycker jag du ska fortsätta. Det viktigaste är att du kommer igång!
Citera
2018-08-23, 21:41
  #16
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
För många användare har rekommenderat samma sak. Jag tror i sådan fall att jag då väljer kamp varianten!

Tack för er svar!

Problemet utestår bara att jag är en mes och är nervös inför sparring, men det är någonting man kanske smälter in senare och slutar vara rädd och nervös för det?

Tror ni det spelar någon roll att man förvarnar tränaren att man är en mes?

Så han liksom inte blir förvånad när han får se mig sparras och så. Jag frågar inte efter att bli särbehandlad, utan snarare känner jag bara att jag vill förvarna honom att jag just är en mes och är nervös. Det skulle kännas skönt att berätta det till tränaren. Kanske inte inför gruppen men till tränaren känns det som en bra idé. Vad tror ni?

Känns lite som om att man inte behöver skämmas så mycket då och pressen blir inte så stor, tänker jag. När jag redan har förvarnat honom.

Skit i det. Den enda inställningen du ska ha är att ha kul. Behövs ingen vinnarskalle eller liknande. Testa båda stilar och se vilket som är roligast. Har du tid för båda kan du lika gärna köra båda. Eller om du kör ett tag och tröttnar så byt över till den andra osv...
Citera
2018-08-24, 10:12
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Om du hade roligt så tycker jag du ska fortsätta. Det viktigaste är att du kommer igång!
Det här är en liten dum fråga, men har man rätten att lämna tillbaks träningskläder som man köpt ifrån klubben. Jag köpte de igår och endast använt de en gång.

Jag kommer mest troligt börja någon annanstans. Känns så onödigt att ha de hängandes hemma.
Citera
2018-08-24, 13:13
  #18
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Det här är en liten dum fråga, men har man rätten att lämna tillbaks träningskläder som man köpt ifrån klubben. Jag köpte de igår och endast använt de en gång.

Jag kommer mest troligt börja någon annanstans. Känns så onödigt att ha de hängandes hemma.

Du har ingen ångerrätt men klubben kanske har öppet köp, speciellt om det endast användes en gång. Annars sälj det till någon annan nybörjare.

Varför blir det någon annanstans om du tyckte träningen och sällskapet var roligt?
Citera
2018-08-29, 12:52
  #19
Medlem
jutsulegendens avatar
Jag lägger ingen värdering i vad man tränar, bara man trivs. En del vill ta i, en del vill inte ta i.

Men jag vill ändå säga att finns gott om kamp inom jujutsu kai. Kanske inte jämfört med boxning där man bara slår hårt med träff i ansiktet o kropp, men de grepp vi tar försöker vi hålla hårt, slår vi hårt försöker vi slå hårt. I början när man är ny och lär sig tekniker kan tempot vara lägre så man lär sig men ju mer man lär sig desto högre tempo och hårdare angrepp kan man ha. Det kommer automatiskt bli så att man lär sig att tåla mer och mer stryk ju mer man utsätts för det. Man är man ovan måste det ske stegvis.

Jag har tränat i 25 år och har svart bälte + massor av streck så jag vet att bilden av jujutsu kai som "mesigt" kanske är rättvis om man tittar bakåt i historien. Men det är en bild som inte stämmer idag och vi jobbar hårt för att folk ska se det. När jag är med mina kamrater på träningar och läger tar vi i för fullt och är inte rädda för att slå på varandra.

Det finns många klubbar som inte lyckats med den omställning från det som folk uppfattade som mesigt till det tuffare vi vill ha idag. och hamnar man i en sån klubb är det bara att beklaga
__________________
Senast redigerad av jutsulegenden 2018-08-29 kl. 12:55.
Citera
2018-08-29, 16:37
  #20
Medlem
Apologists avatar
Kör på självförsvar.

Jag var aktiv i en ju-jutsu klubb som körde både kamp (tävling) och ren självförsvarsträning. Ca 30% av instruktörerna var inne på självförsvar medans 70% var mer inne på tävlingsträning. Det slutade med att de senare vann så klubben blev en ren tävlingsklubb.

Tack o lov fick jag vara med några 3år med de där rena självförsvarsträningarna. Det var jättebra!

För att bli hårdhudad o tåla stryk kan jag tipsa om thaiboxning.
Citera
2018-09-22, 16:18
  #21
Medlem
På rak arm skulle jag säga att kampjujutsu är bättre träning om det är självförsvarsdelen man vill ha, då fokus ligger på "realistisk" fightmiljö (även om det i princip är MMA i dräkt och japanskt termsystem med gradering). Men det som är allra viktigast är hur du själv trivs i gruppen och miljön, man måste trivas för att utvecklas.
Men kampjujutsu kan med fördel kompletteras med någon mer traditionell kampsport som taekwondo eller någon karate-stil, för att finslipa teknik och balans i det du gör.

Brukar själv ha detta som tumregel:

Fight - Muay Thai, Kampjujutsi, Kyokoshin, Judo, Boxning
Teknik för för att förbättra din fightstil - Taekwondo, Shotokan (eller motsvarande), BJJ etc
Citera
2019-06-22, 01:35
  #22
Medlem
Testa, vad som helst. Detta är ett livslångt lärande. Alla erfarenheter är värdefulla.

I mitt eget tycke är ju jutsu den bästa kampformen. Den har en fin tradition (århundraden, om inte årtusenden, av erfarenhet och filosofi). Förmodligen den bästa mixen av teori och praktik, för en fullödig helhet. Faktum är att jag själv söker detta. Hantverket att försvara sig. Dygderna. Gemenskapen. Ju jutsu kan vara den perfekta riktningen. En viktig lots i livet. En lärofader. Ett syfte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback