Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-08-22, 05:13
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Alla seriösa fodertillverkare har dosering angivet på påsen.


Och på 3 av 4 har det varit 50g/kilo
Citera
2018-08-22, 05:18
  #38
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Lev du i ovisshet det skiter väl jag i.


Du har haft många hundar? Som mått bra och levt länge?
Citera
2018-08-22, 05:21
  #39
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Jo det är väl det som folk har ifrågasatt när jag googlat, men jag kan inte säga om det är bra eller dåligt. Uppfödaren hade testat en rad olika foder och Acana hade fungerat bäst, så jag kör med det. Visst, Acana är ju dyrare än t.ex. Royal Canin men det är det värt om hunden mår bra av det. Jag ska absolut inte påstå att Royal Canin är dåligt eftersom att jag har noll erfarenhet, men när jag har läst på så får jag uppfattningen om att många är ganska negativ till det märket?


Oh ja, han är det viktigaste jag har och han förtjänar det absolut bästa!
Bra tips med ägg! Det är ju kanonbra.

Acana är ett bra foder. Fortsätt med det. RC är skräp. Det är bara att kolla innehållet. Har haft hundar som mått riktigt dåligt på RC och bytt till Orijen och sen Acana med bra resultat.
Citera
2018-08-22, 08:42
  #40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Var inte rädd att ge den fri tillgång på foder, inte godis,prova några dagar en vecka! Till slut inser den att den äter vad den behöver, funkar det inte så återgå till portionerna.
Nej, nej, nej. Funkar på en katt men inte på väldigt många hundar. En retriever hade ätit ihjäl sig som exempel. Inget djur mår bra av för mycket mat. Prova på dig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Ja OCH? Din jävla hund är INTE det.

Hur mycket har du ens läst på innan du skaffade hund? Du verkar inte lämplig som hundägare.
Hårda men sanna ord fram till sista meningen. En lämplig hundägare frågar om råd.
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Lyssna inte på okunniga. Följ doseringen på ditt hundfoder hur mycket hunden ska ha. Brukar stå vikt och hur mycket de ska ha per dygn. Du kan sen gå över till ge två gånger per dag så håller inte magsäcken sig töjd hela dygnet. Det underlättar mättnadkänslan när den väl äter. Bra foder är anpassat till hunden så håll inte på med ge den annat skit. Dessutom visar forskning att för mycket foder eller för kraftigt foder gör att hunden riskerar växa för snabbt och det kan de ledproblem senare i livet.

Du har en fullt normal valp. De smakar och tuggar på allt i den åldern. Även på vassa föremål. Ha en burk gul billig sparris i skafferiet om det händer. Sparrisen trådar sig och binder sig runt det vassa och skyddar tarmarna så man hinner in till veterinär.

Och nej, lyssna inte på korkade förslag om fri tillgång till mat. Experimentera inte med en hund. Följ anvisningarna på fodret. Tillverkaren kan sina saker.
Titta, du kan. Jag trodde du var ett troll. Förlåt.
Detta är bra råd.
Helst det med kraftigt foder (Valpfoder) det finns risker o ger bara en vuxen hund i förtid.
Ang mängd.
Låt en erfaren hundägare känna på hullet.
Sorry. Med två hundar samt fyra pers med slagborr så flyr jag nu.
Citera
2018-08-29, 17:27
  #41
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Lite komiskt är det att du förespråkar att ge ett bra foder men att du själv ger Royal Canin, som förmodligen är det sämsta man kan ge.

Ska man ge torrfoder är Acana/Orijen kanon, eftersom det innehåller hög kötthalt, är helt spannmålsfritt och istället för att vara utfyllt med massa skräp så innehåller det bland annat bär och frukt, som gör att fodret är naturligt tillsatt med vitaminer och annat bra skit 😊

Det är dock ett väldigt kraftfullt foder och pga aveln så är det inte alla hundmagar som fixar att äta det, tyvärr och då är kanske en mildare foder att föredra.

Det Kanadensiska fodret Acana? Kollade på första bästa, Classic Red. Där var ju mer än 25% spannmål. 0.1% bär är ju kanske inte jättemycket att skryta med.
Varför rekommenderar du ens spannmålsfritt?
Citera
2018-08-30, 08:29
  #42
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Det Kanadensiska fodret Acana? Kollade på första bästa, Classic Red. Där var ju mer än 25% spannmål. 0.1% bär är ju kanske inte jättemycket att skryta med.
Varför rekommenderar du ens spannmålsfritt?

Ja det stämmer, classic red räknas ju faktiskt inte till spannmålsfri. Däremot innehåller det inte vete, majs, potatis eller korn utan havre som har ett lägre GI värde.

Jag rekommenderar spannmålsfritt eftersom spannmål inte tillför särskilt mycket i ett foder mer än mängder med kolhydrater som en hund i regel inte ens behöver.
Vi har också ett jättestort problem med överviktiga hundar.
Idag är ungefär varannan hund överviktig, och det till följd av att hunden helt enkelt får i sig mer energi än vad den gör av med.
Foder med mycket spannmål i behöver i regel en större giva för att hunden ska få sitt näringsbehov, vilket betyder att den får i sig alldeles för mycket kolhydrater, som den sen inte gör av med och resulterar ofta i övervikt.
Citera
2018-08-30, 11:21
  #43
Medlem
MissMDs avatar
För att förtydliga så tycker jag dock inte man ska vara hysterisk angående spannmål, men sen finns det sämre och bättre kolhydratskällor. Det är stor skillnad mellan vete och potatis t.ex där potatis har en högre smältbarhet än vad vete har.
Sen går det ju också att diskutera huruvida mycket kolhydrater en hund faktiskt behöver, vissa hävdar ingenting medan andra hävdar att det är essentiellt. Jag tror nog snarare en bra balans mellan protein, fett och kolhydrater.

Så jag tycker absolut att man ska hålla koll på vad sitt foder innehåller men samtidigt så måste man också se vad sin egna hund klarar av att äta.
Alla hundar mår inte bra på t.ex färskfoder eller torrfoder med väldigt högt protein/fettinnehåll, så man måste anpassa sig till individen.
__________________
Senast redigerad av MissMD 2018-08-30 kl. 11:49.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback