Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-25, 14:54
  #13
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Finns det saker att se/göra där flera dagar? Funderar på att ha Catania som bas då Syrakusa och Etna då är närmare. Funderar också på att hyra bil då det känns bättre ur ett säkerhetsperspektiv med en bebis



Tack för tipset?

Hur många dagar finns det att göra där? Funderar nu om man skulle övernatta i Catania, hyra bil och besöka Etna, Syrakusa och Taormina... Och hoppa över Palermo helt och hållet...



Tack för tipset, ska kika på det!

Om ni hyr bil, vilket är en bra ide, tänk då inte som man kanske gör i Sverige att jag hyr en lite större modell för att det känns säkrare. Ta istället en liten bil. Annars kan det bli trixigt att ta sig fram. Många gånger är det vägar av typen åsnestig eller gränder på ca 2 meter bredd som gäller.

Var också beredd på att om ni beger er inåt landet på Sicilien så kan vägarna vara halvt raserade. En sträcka som enligt Google maps skulle ta 1 timme och 40 min tog i själva verket 3,5 timme, har jag erfarenhet av.

Se till att ha kontanter med er för att betala vägtullar längs motorvägen mellan Catania och Palermo, om ni kör via Cefalú.

Etna är inte så jättespännande. Mest lite krimskramsbutiker och en skidanläggning. Men om ni ändå är ute och åker så visst kan det vara värt en liten titt.
__________________
Senast redigerad av Tjuvhedern 2018-08-25 kl. 14:57.
Citera
2018-10-16, 16:30
  #14
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Frågade om tips vart i Italien vi skulle åka för någon dag sen. Blir Sicilien även om svaren i tråden var att åka till Rom.

Men vart? Norwegian flyger både till Catania och Palermo. Funderar på att hyra bil och flyga till Palermo och hem från Catania. Bu eller bä? Något att se mellan Palermo och Catania isf eller är det bara att köra sträckan? Annat vi borde se? Syrakusa? Etna? Taormina? Hur mycket vill man köra bil där? Tänkte att bil skulle vara lättast med bil med tanke på att vi har en bebis med oss.

En vecka tänkte vi stanna. Vi vill ha sevärdheter, bra mat och kanske en dag på stranden. Men vi har som sagt bebis och barnvagn med så bestiga berg är nog inget för oss den här gången. Tacksam för svar då jag känner att jag har noll koll på Sicilien!

Edit: Eller borde vi välja bara en av städerna? Vilken isf?

Vad f-n du än gör, hyr inte bil och tro ni kan cruisa omkring lyckliga och titta på grejer.
Jag har kört i stora delar av världen ink Ryssland och Thailand , men Sicilien var det absolut värsta man kan tänka sig, vilka sanslösa r-vhål de är i trafiken. Lika trevliga som de är annars, lika otrevligt är det i trafiken.
Lägg därtill den erbarmliga infrastrukturen, den är anpassade efter 1950, typ. Chockerande!

Trafikregler? de skiter fullständigt i dem, rödljus, stopsign, ingen bryr sig, jag lovar att jag inte överdriver.
Citera
2018-12-10, 22:57
  #15
Medlem
Rekommenderar också Taormina! Väldigt vackert och mysigt. Dock mycket turister men det får man förvänta sig
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2969703

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback