Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-21, 16:50
  #1
Medlem
Hej,
Jag har lärt mig att elektroner sätter sig i de inre skalen först för att få mindre energi ju närmare kärnan de är. Men varför lockas elektronerna närmare kärnan först? Borde det inte vara så att de repellerar P+ så de håller sig så långt borta som möjligt ?
Citera
2018-08-21, 19:03
  #2
Medlem
Hej,
Menar du att de negativt laddade elektronerna skulle repelleras av de positivt laddade protonerna?
Citera
2018-08-21, 19:06
  #3
Medlem
GalFisks avatar
För i så fall menar du fel.
Citera
2018-08-22, 21:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumma89
Hej,
Menar du att de negativt laddade elektronerna skulle repelleras av de positivt laddade protonerna?

Jag undrar varför elektronerna fyller de inre skalen först där de får "mindre energi", varför lockas de till mindre energi ?
Citera
2018-08-23, 19:04
  #5
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antoniDa
Jag undrar varför elektronerna fyller de inre skalen först där de får "mindre energi", varför lockas de till mindre energi ?

För att den elektronkonfiguration som resulterar i lägst energi är den mest stabila konfigurationen.
Citera
2018-08-24, 09:33
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Det är lätt att bli av med energi och svårt att få tillbaka den (entropi, förenklat), så alla saker stabiliserar sig med tiden i de positioner där de har minst energi. Elektroner som faller in i sina skal avger fotoner, och de måste träffas av energirika fotoner eller andra partiklar (joniserande strålning) för att ta sig ut igen.
Varför de inte faller ända in i atomkärnan och neutraliseras finns förklarat i kvantmekaniken, men jag är inte påläst nog för att förklara detaljerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback