Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-21, 12:28
  #1
Medlem
Letar efter såna där glasburkar med glaslock för konservering, billigaste jag hittar är i stort sett IKEA's korken 500ml för 12kr, måste väl finnas till bättre pris väl?

Har tänkt ha rårörda lingon i. Lingon innehåller ju naturligt sätt konserverande ämnen, är det någon som för övrigt har testat att konservera (utan kons.medel.) rårörda lingon och vet ungefär hur länge de räcker, med andra hur man kan göra åt gången?
Citera
2018-08-21, 12:42
  #2
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Letar efter såna där glasburkar med glaslock för konservering, billigaste jag hittar är i stort sett IKEA's korken 500ml för 12kr, måste väl finnas till bättre pris väl?

Har tänkt ha rårörda lingon i. Lingon innehåller ju naturligt sätt konserverande ämnen, är det någon som för övrigt har testat att konservera (utan kons.medel.) rårörda lingon och vet ungefär hur länge de räcker, med andra hur man kan göra åt gången?
Aldrig rårörda, dock alltid de kokta där jag aldrig ha socker i innan jag ska använda lingon.

Vad är det för fel på vanliga sylt och gurkburkar?
Dom borde vara enkla och hitta gratis tom, dessa använder alltid jag.
Citera
2018-08-21, 12:42
  #3
Medlem
Tvonds avatar
Hur länge de räcker beror på hur mycket du äter Men de håller minst 2-3 månader de ändrar lite karaktär på smaken efter ett tag men är ingen fara äta även efter 2-3 månader har själv ätit egen lingonsylt som är uppåt året gammal utan problem. Gör ofta ett gäng burkar åt gången som jag förvarar i matkällaren.
Citera
2018-08-21, 12:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Hur länge de räcker beror på hur mycket du äter Men de håller minst 2-3 månader de ändrar lite karaktär på smaken efter ett tag men är ingen fara äta även efter 2-3 månader har själv ätit egen lingonsylt som är uppåt året gammal utan problem. Gör ofta ett gäng burkar åt gången som jag förvarar i matkällaren.

Okej har läst även andra skiva att rårörda lingon förändras i smaken efter nån månad eller så. Jag har tyvärr ingen matkällare, går det bra i kylskåp tros att få ut en månad iallafall i intakt kvalitet?
Citera
2018-08-21, 12:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Aldrig rårörda, dock alltid de kokta där jag aldrig ha socker i innan jag ska använda lingon.

Vad är det för fel på vanliga sylt och gurkburkar?
Dom borde vara enkla och hitta gratis tom, dessa använder alltid jag.

Ja det finns många av dem,,,för många. Jag ska göra en hel serie burkar med rårörda lingon i och vill gärna ha dem snyggt i samma modell. Jag har även läst nånstans att de här "vanliga" burkarnas lock innehåller massa farliga ämnen vid återanvändning = not cool.
Citera
2018-08-21, 12:54
  #6
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Ja det finns många av dem,,,för många. Jag ska göra en hel serie burkar med rårörda lingon i och vill gärna ha dem snyggt i samma modell. Jag har även läst nånstans att de här "vanliga" burkarnas lock innehåller massa farliga ämnen vid återanvändning = not cool.

Jag använder återanvända burkar från gurka,rödbetor etc och lever fortfarande trots 40+ år. Finns inget farligt återanvända burkarna. Hur skulle det se ut sälj livsmedel i burkar som är farliga för hälsan.
Citera
2018-08-21, 12:55
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Ja det finns många av dem,,,för många. Jag ska göra en hel serie burkar med rårörda lingon i och vill gärna ha dem snyggt i samma modell. Jag har även läst nånstans att de här "vanliga" burkarnas lock innehåller massa farliga ämnen vid återanvändning = not cool.
Det låter tokigt man skulle använda material som är giftigt till mat och ett lock som kan stå i åratal innan det används.
Men 2 lager gladpack då?
Det använder jag allt som inte ska användas direkt, och då sylta och annat som man lägger på tomma brukar.
Citera
2018-08-21, 13:08
  #8
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Letar efter såna där glasburkar med glaslock för konservering, billigaste jag hittar är i stort sett IKEA's korken 500ml för 12kr, måste väl finnas till bättre pris väl?


Hur kan någon tycka att det här låter dyrt?? Finns kanske större burkar där också, eller är 500ml de stora?
Citera
2018-08-21, 14:37
  #9
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Jag använder återanvända burkar från gurka,rödbetor etc och lever fortfarande trots 40+ år. Finns inget farligt återanvända burkarna. Hur skulle det se ut sälj livsmedel i burkar som är farliga för hälsan.

Förr var det väl sånt där "mjukgörande ämne" (vad det nu hette) i plasten som kunde vara hormonstörande. Samma som var i vällingflaskor och kvittoremsor. Det är borta nu.

Märklig tråd. Vi har rårörda lingon i källaren som är över ett år gamla, funkar kanon att äta. Nu är jag iofs ingen connoisseur på området, men jag tycker de smakar utmärkt än. Vad glasburkarna anbelangar är ju 12 spänn hur billigt som helst! Tror vi betalade 30-40 spänn/st på Ica.
Citera
2018-08-21, 17:29
  #10
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Förr var det väl sånt där "mjukgörande ämne" (vad det nu hette) i plasten som kunde vara hormonstörande. Samma som var i vällingflaskor och kvittoremsor. Det är borta nu.

Märklig tråd. Vi har rårörda lingon i källaren som är över ett år gamla, funkar kanon att äta. Nu är jag iofs ingen connoisseur på området, men jag tycker de smakar utmärkt än. Vad glasburkarna anbelangar är ju 12 spänn hur billigt som helst! Tror vi betalade 30-40 spänn/st på Ica.

Ftalater och Bisfenol A ingen används väl i livsmedelsförvaring idag.
Citera
2018-10-08, 21:08
  #11
Medlem
Jag kan klart rekommendera att köpa glasburkar hos en återförsäljare inom biodling.
De håller oftat fenomenala priser jämfört med de flesta andra.
Dock bör man köp direkt, portot blir dyrt.
Finns många runt om i landet.
Skickar en länk till en större för att ni ska få se prisbilden.

https://www.lpsbiodling.se/sv/artikl...kar/index.html

Så TS, du får 12 st 500ml för 50 kr, som jämförelse med Ikeas priser.
__________________
Senast redigerad av sockarring 2018-10-08 kl. 21:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback