Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-03, 08:52
  #13
Avstängd
Sommarglads avatar
Min egen erfarenhet är att en hel del grejer man gör musikaliskt är skit och man hatar det innerligt. Men av någon konstig anledning gillar folk det. Jag skulle kanske kunna tjäna lite pengar på det, men jag skulle få seriös ångest om jag skulle lägga mig ner och skriva enkla låtar.

- - -

Även om jag aldrig gillade Nirvana hade dom starka låtar som man kommer ihåg. Det fixar du nog!

Citat:
Ursprungligen postat av HyperX
Jag sitter hemma och försöker komma på riff och saker som låter bra men kommer ALDRIG fram till något som jag tycker låter riktigt bra utan det blir oftast att jag bara skrotar dom projekt jag börjar med men sen kollar jag lite insipration på youtube ex nirvana och deras låtar är ju oftast inte minsta lilla komplicerat skrivet men låter ändå bra.

Hur lyckas man med att skriva så enkla saker som vissa band gör och ändå får det att låta så bra?


Ja jag vet att det inte finns några direkt konkreta svar men iallafall tips på skalor osv saker att tänka på?
Jag har bara spelat gitarr i några månader så är inte jätteduktig
Citera
2018-09-03, 16:17
  #14
Medlem
Pungsvings avatar
Bra artister har en förmåga att förmedla något. Om du inte kan låta ärlig och gå rakt på sak så spelar det ingen roll om du tekniskt kan spela 20 olika ackord i snabb följd.

www.youtube.com/watch?v=HlaOQ8SSeBE

Tex skapa en sång av två ackord och ha ett tredje ensamt ackord för refrängen. Att bli bra på något kräver tid, mycket övande, många felsteg som gradvis slipas bort. Lär dig spela skalor också med olika starter på greppbrädan. Det är ungefär där jag är. Jag har flera böcker om sådant men har bara övat på att spela runt fram och tillbaka för att känna mig mer bekväm med motoriken. Vet inte vilka noter jag spelar fram och tillbaka. Det handlar om att nöta in och ta kontrollen över sina egna händer. Gör tydlig handförflyttning med vänsterhand upp och ned. Fingarna ska vara ovanpå noterna inan du trycker ned på strängarna. Spela långsammare om du gör fel.

Det går att läsa på flashback medan man spelar enkla noter fram och tillbaka. Bara nöt på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback