Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 21:32
  #1
Medlem
exquisitelys avatar
Med en hund är det ju enkelt. Men hur funkar det med katter som går på låda? Låter man katten på något vis ha fri tillgång till lådan under resan, sätter man ner katten vid lådan på en rastplats eller hur funkar det?
Citera
2018-08-20, 21:38
  #2
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Med en hund är det ju enkelt. Men hur funkar det med katter som går på låda? Låter man katten på något vis ha fri tillgång till lådan under resan, sätter man ner katten vid lådan på en rastplats eller hur funkar det?
Tillgång i bilen är väl rätt smart. Egentligen ska ju katter vara i bur när man kör bil men så lönge man låter bli att krocka så klarar de ofta av att vara något sånär lösa. Annars kan katter hålla sig rätt länge också så har du dom i bur, släpp ut dom i bilen en stund och ha en kattlåda på lämplig plats. Är de kissnödiga lär de rätt fort göra ett besök.
Citera
2018-08-20, 21:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Med en hund är det ju enkelt. Men hur funkar det med katter som går på låda? Låter man katten på något vis ha fri tillgång till lådan under resan, sätter man ner katten vid lådan på en rastplats eller hur funkar det?
hur lång är resan? Går ju att sätta på koppel och gå runt lite med katten då o då. Tror katten kan hålla sig ett tag om de handlar om max 6 timmar typ. Katter är dock kinkiga och kör helst sin grej dem känner sig bekväma med
__________________
Senast redigerad av Babyspenat 2018-08-20 kl. 21:48.
Citera
2018-08-20, 22:07
  #4
Medlem
vadsadusadus avatar
Katter brukar vara rätt kinkiga med var de gör sina behov, de vill gärna ha en plats där de känner sig trygga. Tror de flesta katter hellre håller sig under en lång resa än gör något på en tillfälligt utplacerad låda vid vägkanten.
Citera
2018-08-21, 00:40
  #5
Medlem
happilappis avatar
Jag har kört min katt på bilresor på 4 timmar utan stopp och utan problem. Bara man inte ger dom en redig portion mat precis innan så kan dom definitivt hålla sig. Dom är väldigt renliga också så dom håller det hellre än släpper ut det i buren.
Citera
2018-08-21, 05:20
  #6
Medlem
2560ps avatar
Kattlåda på en rastplats? Min katt har inte skitit på lådan sen april, de klarar rätt bra att både skita och pissa i naturen utan mänsklig inblandning.
Citera
2018-08-21, 07:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Jag har kört min katt på bilresor på 4 timmar utan stopp och utan problem. Bara man inte ger dom en redig portion mat precis innan så kan dom definitivt hålla sig. Dom är väldigt renliga också så dom håller det hellre än släpper ut det i buren.
14 timmar på tåg. Tog ut dem i koppel i Hallsberg. Så nä de gör inga behov om de inte har rännsketa. Endast då
Citera
2018-08-23, 14:12
  #8
Medlem
Testa att ha en liten kattlåda i bilen. Vid lämpligt stopp tar du ut katten ut buren inne i bilen och sätter ner den i lådan så och låter den vara utanför buren inne i bilen en liten stund så dem hinner känna efter om det är dags. Ta en kaffe i bilen eller en macD typ under tiden. Bli dock inte förvånad om katten inte gör ngt. ”Ombyte” till lådan kan också vara ide utifall den nervöspinkar där. Men det kanske mest är vid veterinärbesök dom gör så..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback