Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-20, 20:32
  #1
Medlem
funderar snart på att införskaffa någon äldre kross moped som dt eller mt och skrämma up den lite,

med 16.5 förgasare
16.5 insug
4 läppars reed
jamarcol krök
kanske förstärker kopplingen lite och drevar om den, får se vad som händer

har hört att AM6 reeds passar på dt50mx bara att man måste fila på självaste hålet som den går in i om jag förstått rätt.

och att något derbi reed passar på MT50:n men inte am6an?
vad är det förnågon motor/modell som har detta och vad behövs göra så att den får plats i mt:n?

och hur snabbt kan det förväntas att gå +/-
__________________
Senast redigerad av thagamz 2018-08-20 kl. 20:35.
Citera
2018-08-20, 21:10
  #2
Medlem
65-70

Köp en gammal.drac ist och dra pluggarna så går den i ca 80-90

Mt och dt suger ju faktiskt
Citera
2018-08-20, 21:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
65-70

Köp en gammal.drac ist och dra pluggarna så går den i ca 80-90

Mt och dt suger ju faktiskt


trevligt. man vill ju inte ha det för lätt att gå "fort"
Citera
2018-08-20, 23:20
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thagamz
och att något derbi reed passar på MT50:n men inte am6an?
vad är det förnågon motor/modell som har detta och vad behövs göra så att den får plats i mt:n?
Finns ingen som helst orsak att strula med 4 läpp reedventil till mt med så liten förgasare, duger gott att byta stålmembranet till glasfiber och böja ut stoppen lite försiktigt med original för det ska flöda bra.

Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
65-70

Köp en gammal.drac ist och dra pluggarna så går den i ca 80-90

Mt och dt suger ju faktiskt
Både mt och dt toppar över 80km/h ostrypta.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-08-20 kl. 23:22.
Citera
2018-08-21, 05:29
  #5
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns ingen som helst orsak att strula med 4 läpp reedventil till mt med så liten förgasare, duger gott att byta stålmembranet till glasfiber och böja ut stoppen lite försiktigt med original för det ska flöda bra.


Både mt och dt toppar över 80km/h ostrypta.


Helt enig. MT går väl bättre trimmad än DT, om jag minns rätt från min ungdom. Trevliga maskiner bägge två.
Citera
2018-08-21, 05:40
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Helt enig. MT går väl bättre trimmad än DT, om jag minns rätt från min ungdom. Trevliga maskiner bägge två.
70cc till mt är 65.8cc, 70cc till dt är 63.1cc.

Jag upplever mt som mer trimvänlig än äldre dt, bla kraftigare koppling från fabrik och duger inte det kan man byta till 4 eller 5 skivig koppling, finns flera olika växellådor med olika utväxlingar, finns ett par olika eftermarknadständsystem med och utan generator, chassit kan väldigt lätt byggas om för att ta honda mt8 motor med 80cc original, 80cc cylindern kan bytas till bla athena 125cc som är speccad till 22Hk.


Extremt sällsynt i sverige men i bla england är det poppis att hänga på hondas h100 motor, 99cc.
https://www.youtube.com/watch?v=RwzfU7N-NZg
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-08-21 kl. 06:02.
Citera
2018-08-21, 20:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns ingen som helst orsak att strula med 4 läpp reedventil till mt med så liten förgasare, duger gott att byta stålmembranet till glasfiber och böja ut stoppen lite försiktigt med original för det ska flöda bra.


Både mt och dt toppar över 80km/h ostrypta.


ok, men jag skulle ändå vilja veta vilket derbi reed passar till mt (model/motor), har hört detta från något norskt inlägg någonstans men vill bara veta lite mer om "vilken" derbi

och glasfiber...menar du kolfiber? för jag vet inte direkt vart man kan hitta glasfiber reeds
Citera
2018-08-21, 20:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns ingen som helst orsak att strula med 4 läpp reedventil till mt med så liten förgasare, duger gott att byta stålmembranet till glasfiber och böja ut stoppen lite försiktigt med original för det ska flöda bra.


Både mt och dt toppar över 80km/h ostrypta.


skulle också vara trevligt att redan ha ett 4 läppars reed till när man bestämmer sig för att uppgradera från 50cc till en större cylinder och förgasare så det redan är "färdigt"
Citera
2018-08-21, 20:41
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thagamz
och glasfiber...menar du kolfiber? för jag vet inte direkt vart man kan hitta glasfiber reeds
3 material används, rostfritt stål, glasfiber och kolfiber, glasfiber är vitgul i färgen och kan köpas som lös del för att modifiera originalreeds, kolfiber funkar också speciellt om man räknar ut vilken materialtjocklek som passar en bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av thagamz
skulle också vara trevligt att redan ha ett 4 läppars reed till när man bestämmer sig för att uppgradera från 50cc till en större cylinder och förgasare så det redan är "färdigt"
2 läpp trim motsvarar ett hål på ~18mm, större förgasare behövs bara om du jagar effekt på högre varv
Citera
2018-08-21, 21:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
3 material används, rostfritt stål, glasfiber och kolfiber, glasfiber är vitgul i färgen och kan köpas som lös del för att modifiera originalreeds, kolfiber funkar också speciellt om man räknar ut vilken materialtjocklek som passar en bäst.

2 läpp trim motsvarar ett hål på ~18mm, större förgasare behövs bara om du jagar effekt på högre varv


ok, kolfiber framkommer oftast, vad kan vara bästa tjockleken då till mt:ns orginal om man vill ha helt ok lågvarv men fortfarande bra högvarv?

och jag tror jag letar efter effekt på högre varv då det är där jag kommer vara mästadels
Citera
2018-08-21, 21:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns ingen som helst orsak att strula med 4 läpp reedventil till mt med så liten förgasare, duger gott att byta stålmembranet till glasfiber och böja ut stoppen lite försiktigt med original för det ska flöda bra.


Både mt och dt toppar över 80km/h ostrypta.


I så fan heller, möjligtvis dt men inte mt,

Vad har mt orginal cylinder, 3,5 hk

För 80km/h så behlver man iaf 6-7 hk
Citera
2018-08-21, 22:02
  #12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
I så fan heller, möjligtvis dt men inte mt,

Vad har mt orginal cylinder, 3,5 hk

För 80km/h så behlver man iaf 6-7 hk

En cylinder har inte ett visst specifikt antal hästkrafter, men det vet du nog om du tänker efter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback