Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 19:49
  #1
Medlem
Hallojsan alla goa människor där ute

Jag har tänkt att byta ut min mobil då den har gått sönder och en vän till mig rekommenderade denna:

https://www.oneplus.com/se/6/specs

Är det någon där ute som har någon erfarenhet av denna/ detta märke? Jag är ganska okunnig på mobiler, har själv en Samsung edge S6 som jag har haft och varit nöjd med i snart 2.5 år.

Vad jag kräver att ha med i den nya telefonen är:

- Bra kamera
- Bra ljud
- Stort internminne
- Plats för minneskort
- Vatten tålig

Jag uppskattar alla råd och tips, även om du har en annan telefon som uppfyller mina krav. Tack på förhand!

Ha en go kväll
Citera
2018-08-20, 19:56
  #2
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosafinflikka
Hallojsan alla goa människor där ute

Jag har tänkt att byta ut min mobil då den har gått sönder och en vän till mig rekommenderade denna:

https://www.oneplus.com/se/6/specs

Är det någon där ute som har någon erfarenhet av denna/ detta märke? Jag är ganska okunnig på mobiler, har själv en Samsung edge S6 som jag har haft och varit nöjd med i snart 2.5 år.

Vad jag kräver att ha med i den nya telefonen är:

- Bra kamera
- Bra ljud
- Stort internminne
- Plats för minneskort
- Vatten tålig

Jag uppskattar alla råd och tips, även om du har en annan telefon som uppfyller mina krav. Tack på förhand!

Ha en go kväll

Jag har en 5t och är svinnöjd. Den har kvalitéer ovan förutom att den inte är certifierad som vattentät så 6an kanske inte är det heller? Har däremot spillt vatten på den och haft den i regnet osv utan problem.

Har inte heller plats för minneskort, kika om 6an har det? Verkar inte som det? Jag har dock 128GB lagring så det går ingen nöd på mig ändå.

Väldigt prisvärd och jämförbar med senaste samsung modellerna...
Citera
2018-08-20, 20:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag har en 5t och är svinnöjd. Den har kvalitéer ovan förutom att den inte är certifierad som vattentät så 6an kanske inte är det heller? Har däremot spillt vatten på den och haft den i regnet osv utan problem.

Har inte heller plats för minneskort, kika om 6an har det? Verkar inte som det? Jag har dock 128GB lagring så det går ingen nöd på mig ändå.

Väldigt prisvärd och jämförbar med senaste samsung modellerna...

Ååh tack för att du svarade så fort. Härligt att höra detta Vattentät vill jag nog att den ska vara mer för att jag är så klumpig och alltid skvätter ner mobilen när jag lagar mat.

Jo jag dubbelkollade med minnes kort och den verkar ej ha det som du säger, dock tror jag att jag bör klara mig på 256 GB.

Super tack igen för ditt svar och ha en fin kväll nu!
Citera
2018-08-20, 20:42
  #4
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosafinflikka
Ååh tack för att du svarade så fort. Härligt att höra detta Vattentät vill jag nog att den ska vara mer för att jag är så klumpig och alltid skvätter ner mobilen när jag lagar mat.

Jo jag dubbelkollade med minnes kort och den verkar ej ha det som du säger, dock tror jag att jag bör klara mig på 256 GB.

Super tack igen för ditt svar och ha en fin kväll nu!

Ja den är absolut inte vattentät, åtminstone inte om den är som 5t vilket jag tror. Den har väl plats för hörlursingångar osv och då tror jag ingen mobil är tät som har det eller? Förstår inte hur det skulle funger i så fall?

Hur som helst uppfattar jag den som vattentålig, men den har inga som helst garantier eller certifieringar gällande det så vitt jag vet.

Skulle tro att 256GBan är sällsynt, men den kanske finns på vissa ställen
Citera
2018-08-20, 20:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ja den är absolut inte vattentät, åtminstone inte om den är som 5t vilket jag tror. Den har väl plats för hörlursingångar osv och då tror jag ingen mobil är tät som har det eller? Förstår inte hur det skulle funger i så fall?

Hur som helst uppfattar jag den som vattentålig, men den har inga som helst garantier eller certifieringar gällande det så vitt jag vet.

Skulle tro att 256GBan är sällsynt, men den kanske finns på vissa ställen

Nej men eller hur, då borde allt vara dränerat inne i alla hål och då går det inte ihop sig alls med vart man ska stoppa laddare och musik dock börjar allt bli så modernt nu att man laddar via en sån där ladd station och bara simpelt lägger mobilen på en platta, likaså med musiken så kan man nog förmodligen använda blåtand. Det känns bra med allt jag läst om den hittils.

Jo jag tänkte beställa den från deras hemsida: https://www.oneplus.com/mt/6/specs

Där finns den i 256 GB
Citera
2018-08-21, 15:13
  #6
Medlem
gammgubbes avatar
Oneplus 6 har ingen officiell ip klassificering men har mycket skydd och tål vatten. Finns flera videor på youtube, sök oneplus 6 water resistant så får du upp ett gäng

Jag köpte själv en Oneplus 6 128 GB från min telefonoperatör, fick betala 6000kr. Väldigt nöjd med den hittills, speciellt kameran, det stora lagringsutrymmet och hur snabb telefonen är. Väl iPhone X klass men till halva priset. Dock är telefonen ganska stor, över 6" vilket man får tänka på. Ungefär lika stor som en iPhone 7 plus och 8 plus. Den använder USB-C sladd vilket är ganska ovanligt idag. Beställer du direkt från Oneplus tror jag du kan få med en extrasladd och extraladdare "på köpet" just nu.


Citat:
Ursprungligen postat av Rosafinflikka
Hallojsan alla goa människor där ute

Jag har tänkt att byta ut min mobil då den har gått sönder och en vän till mig rekommenderade denna:

https://www.oneplus.com/se/6/specs

Är det någon där ute som har någon erfarenhet av denna/ detta märke? Jag är ganska okunnig på mobiler, har själv en Samsung edge S6 som jag har haft och varit nöjd med i snart 2.5 år.

Vad jag kräver att ha med i den nya telefonen är:

- Bra kamera
- Bra ljud
- Stort internminne
- Plats för minneskort
- Vatten tålig

Jag uppskattar alla råd och tips, även om du har en annan telefon som uppfyller mina krav. Tack på förhand!

Ha en go kväll
Citera
2018-08-21, 20:43
  #7
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Oneplus 6 har ingen officiell ip klassificering men har mycket skydd och tål vatten. Finns flera videor på youtube, sök oneplus 6 water resistant så får du upp ett gäng

Jag köpte själv en Oneplus 6 128 GB från min telefonoperatör, fick betala 6000kr. Väldigt nöjd med den hittills, speciellt kameran, det stora lagringsutrymmet och hur snabb telefonen är. Väl iPhone X klass men till halva priset. Dock är telefonen ganska stor, över 6" vilket man får tänka på. Ungefär lika stor som en iPhone 7 plus och 8 plus. Den använder USB-C sladd vilket är ganska ovanligt idag. Beställer du direkt från Oneplus tror jag du kan få med en extrasladd och extraladdare "på köpet" just nu.
Måste bara flika in: USB-C är inte ovanligt, i stort sett standard idag.
Citera
2018-09-02, 05:51
  #8
Medlem
lighten-ups avatar
Jag funderar själv på att kanske införskaffa mig en 256 GB Oneplus 6, men jag undrar om man verkligen behöver så mycket utrymme. Alternativet är ju 128 GB. Det kanske är rimligare än bara 64 GB.

Hur stort utrymme har ni på era smartphones? 128 GB räcker antagligen gott och väl för de flesta. Eftersom jag själv kör med Google Photos för bilder och filmer så kan backupar jag bilder där och kan således ta bort dem från telefonens utrymme då.

Å andra sidan innebär ju inte t.ex. 128 GB exakt 128 GB i telefonen, utan det blir i praktiken mindre utrymme än så.

Kom gärna med förslag och idéer om hur ni skulle göra. En aspekt i det hela är att det skiljer bara några hundralappar mellan 128 GB och 256 GB.
__________________
Senast redigerad av lighten-up 2018-09-02 kl. 05:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback