Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 19:36
  #1
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Kan dom smälla om man skulle råka lämna dom i bilen? Det kan bli satans hett i en bil under sommaren så undrar vid vilka grader gasen expanderar så mycket så det smäller? sitter det någon säkerhets grej på flaskorna?
Citera
2018-08-20, 19:39
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Flaskorna är generellt sett mycket säkra, sitter övertrycksventil, skruven med hål i som sticker ut på sidan med det sagt så tycker jag det ändå är idiotiskt att lämna en sån flaska i en sommarvarm bil om det går att undvika, säkerhetslösningar är sällan 100% säkra.
Citera
2018-08-20, 19:41
  #3
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Flaskorna är generellt sett mycket säkra, sitter övertrycksventil, skruven med hål i som sticker ut på sidan med det sagt så tycker jag det ändå är idiotiskt att lämna en sån flaska i en sommarvarm bil om det går att undvika, säkerhetslösningar är sällan 100% säkra.

Så det skulle gå att slänga den på en eld så den smäller?
Citera
2018-08-20, 19:43
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlassadSomRacist
Så det skulle gå att slänga den på en eld så den smäller?
Teoretiskt ja men praktiskt "ska" övertrycksventilen lösa ut först.
Citera
2018-08-20, 19:48
  #5
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Teoretiskt ja men praktiskt "ska" övertrycksventilen lösa ut först.

Finns det något sätt att "teoretiskt" täta den eller ta bort den?
Citera
2018-08-20, 19:50
  #6
Medlem
sunsidans avatar
På min sodastream patroner så står det max värme 50 c. Hur hett de blir i din bil under sommaren vet jag inte.
Citera
2018-08-20, 20:04
  #7
Medlem
Jag har sågat itu några och gjort tjubang av, det är väldigt tjockt gods i dom, tvivlar på att själva tuben kan smälla, i så fall sticker ventilen i toppen.
Citera
2018-08-20, 20:26
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag har sågat itu några och gjort tjubang av, det är väldigt tjockt gods i dom, tvivlar på att själva tuben kan smälla,
Aluminium så det krävs inte så vansinnigt mycket värme för metallen ska mjukna, har för mig aluminium smälter vid runt 700 grader.

Citat:
i så fall sticker ventilen i toppen.
Vid ett tillfälle har hela ventilen lossnat från flaskan, om jag minns rätt så låg flaskan på ett bord när ventilen flög iväg och träffade en kvinna i benet så hon började blöda, hände i sverige så du kan säkerligen hitta artikel hos aftonbladet om du söker.
Citera
2018-08-20, 20:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Aluminium så det krävs inte så vansinnigt mycket värme för metallen ska mjukna, har för mig aluminium smälter vid runt 700 grader.

Vid ett tillfälle har hela ventilen lossnat från flaskan, om jag minns rätt så låg flaskan på ett bord när ventilen flög iväg och träffade en kvinna i benet så hon började blöda, hände i sverige så du kan säkerligen hitta artikel hos aftonbladet om du söker.
Då var det gamla tuber jag hade, dom var inte i aluminium. Säkert tio år sedan jag tröttnade på sodastream.
Citera
2018-08-20, 20:39
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Då var det gamla tuber jag hade, dom var inte i aluminium. Säkert tio år sedan jag tröttnade på sodastream.
Ok det är den gamla sortens flaska du pratar om, den nya ser ut så här https://cdn.pixabay.com/photo/2014/1...95_960_720.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback