Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 17:56
  #1
Medlem
Djurmos avatar
Min gamla helt mekaniska termometer från 40-talet gav upp och nu tvingas jag köpa ny. Fördelen med min gamla var att alla delar i termometern tålde värmen, stål och glas rakt igenom. Den var mycket enkel att läsa av då visaren var relativt lång. Enda nackdelen var väl att hela termometerspjutet behövde befinna sig i köttet för exakt temperatur. Vore bra att kunna tempa mindre köttbitar med.

Har ni tips på nutida termometrar som är precisa och gärna kan mäta tempen i mindre brottstycken som tex en skiva oxfilé

Det är viktigt att termometern klarar att mäta även så svala temperaturer som 45 grader
Citera
2018-08-20, 18:00
  #2
Medlem
StigAllans avatar
Ska följa tråden för jag har sex stycken termometrar av olika slag som var och en är oduglig på något sätt.
Citera
2018-08-20, 18:48
  #3
Medlem
stilltons avatar
Jag kör med en klassisk termometer i metall för ugnsstekarna. Exempel
Välj en termometer som inte har för stort temperaturspann, eftersom den då kan bli svår att läsa av.

Sen kontrollmäter jag med en digital sticka. Jag har nån kinamodell, men den är väldigt lik denna
Använder förstås även denna när jag steker på spisen och kollar oljetemp vid fritering osv.

Det man kan titta på där är den avsmalnade toppen, som jag gissar ger lite snabbare avläsning (mindre material att värma.

Har haft ett par olika modeller av den digitala sorten där mätproben lämnas i ugnen och sen ansluts till en yttre enhet. Såna här typ
Dom har pajat på olika vis och varit glappa nästan från början. Men det är ju möjligt att det finns någon som är riktigt bra också.
Citera
2018-08-20, 22:13
  #4
Medlem
Thermopro termometrar är uppskattade och kablarna ska kunna klara mycket stryk, vilket inte kan sägas om många andra budgetmodeller. Jag har fått kassera fyra stycken från Ikea och Kjell, förmodligen för att de misslyckats med sin uppgift att kunna klämmas i ugnsluckan.

Jag har TP-08 som även har en till sticka som kan mäta ugn/grillvärmen, men de har även en enklare modell som heter TP-07.

Länk : https://www.amazon.de/ThermoPro-Gril...rmoworks+tp-08

Om man ska mäta temperaturer vid stekpannan är det avgörande att man har en mindre termometer som också behöver vara riktigt snabb. Jag har flitigt använt en Thermapen MK3 i ca 3-4 år och är mycket nöjd med den. Den mäter korrekt på ca tre sekunder.

Länk : https://www.amazon.de/Superfast-Ther...tFL&ref=plSrch
__________________
Senast redigerad av danneln 2018-08-20 kl. 22:20.
Citera
2018-08-24, 16:06
  #5
Medlem
Jag har också lidit under kökstermometrarnas nyckfulla våld.
Sen några år använder jag en mycket billig och pålitlig sak som jag köpt på Ebay.
Den heter TM902C och till den har jag köpt en probe på 1.5 mm med spunnet stålhölje på sladden.
Tar tempen på nån sekund och tål att ligga över glöd. Skulle proben mot förmodan gå sönder så byter man den.


Termometer
https://m.ebay.com/itm/TM-902C-Digit...cAAOSw8kBbJjzP

Probe
https://m.ebay.com/itm/K-Type-Thermo...UAAOSwWfdbK041

Proben blir dramatiskt mycket billigare om man köper 5 st.

Tyvärr blir ju postens avgift för dessa två artiklar mycket dyr.
Citera
2018-08-24, 19:56
  #6
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Jag kör med en klassisk termometer i metall för ugnsstekarna. Exempel
Välj en termometer som inte har för stort temperaturspann, eftersom den då kan bli svår att läsa av.

Sen kontrollmäter jag med en digital sticka. Jag har nån kinamodell, men den är väldigt lik denna
Använder förstås även denna när jag steker på spisen och kollar oljetemp vid fritering osv.

Det man kan titta på där är den avsmalnade toppen, som jag gissar ger lite snabbare avläsning (mindre material att värma.

Har haft ett par olika modeller av den digitala sorten där mätproben lämnas i ugnen och sen ansluts till en yttre enhet. Såna här typ
Dom har pajat på olika vis och varit glappa nästan från början. Men det är ju möjligt att det finns någon som är riktigt bra också.

Jag hade en digital från Kjell i flera år, en Rubicson eller vad de heter. Den funkade riktigt bra och höll ihop fint. Den dödade jag tyvärr med billiga batterier som läckte och sabbade den

Dock använder jag den digitala termometern mest för stekpannan, för ugnen använder jag den som finns inbyggd i ugnen. Det lär hjälpa den digitala termometern att överleva lite längre...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback