Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-20, 17:52
  #1
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
”Skyll inte det kontantlösa samhället på bankerna”, lyder rubriken.
Och nu vill de tydligen ha betalt av staten för att ta hand om kontanter (min fetning):
Citat:
Det är orimligt att ansvaret för kontanthanteringen ligger på de stora bankerna.
Det är en viktig del av vår infrastruktur – och bör därför självklart subventioneras och upprätthållas av staten, skriver Bankomats vd Nina Wenning.
Tjänar inte redan bankerna på att i de flesta fall låna in pengar gratis för att sen låna ut dem mot ränta?
Tar de inte ut avgifter för t ex transaktionskonton och för kort?
Har de inte fått pengar av staten efter att ha gjort dåliga affärer i baltstaterna?

Debattinlägget är en replik på Jöran Rubenssons påstående om att övergången till ett kontantlöst samhälle ställer till problem.
Vilket ”bankerna” håller med om enligt Nina, men som sen skriver:
Citat:
Med det sagt, så håller vi inte med Jöran Rubensson om att det är bankerna som lämnar medborgarna i sticket. Vi tycker i stället att det är staten som inte tar sitt ansvar.

Riksbanken har i en utredning presenterat ett förslag som går ut på att de stora bankerna ska ta ansvar för kontanthanteringen. Det anser dock inte Nina är rätt med följande argument (min fetning):
Citat:
Det är vare sig rimligt eller hållbart. Ansvaret för viktig infrastruktur ska inte ligga på kommersiella aktörer.
Hon har däremot följande förslag som hon uppmanar politikerna att hörsamma (läs: lyda). Uppenbart har man hos bankerna funnit ett (till) sätt att tjäna pengar (min fetning).
Citat:
Bankomats uppmaning till de politiker som tar plats i riksdagen efter valet är att ge Riksbankskommittén i uppdrag att ta fram ett nytt förslag. Det bör tydliggöras att staten ska ta ansvar för kontanterna, till exempel genom att låta Riksbanken upphandla kontantinfrastrukturen.

Kontanter (alltså pengar) har historiskt och traditionellt varit bankernas verksamhet. Nu är vi på väg bort från kontanter - och det i viss (stor?) mån genom bankernas agerande. I nåt fall, t ex när vissa mynt och sedlar skulle utgå så fick handeln ta emot dessa.

Är det rätt att staten betalar bankerna för att de ö h t ska befatta sig med pengar?
Är det rätt att vår skatt går till sånt (och inte till annat)?
Har inte staten tillräcklig kontroll över våra kontanter (man får ju t ex inte utan vidare sätta in hur mycket pengar som helst)?

https://www.expressen.se/debatt/skyl...t-pa-bankerna/

Länk till Rubenssons debattinlägg:
https://www.expressen.se/debatt/det-...stora-problem/
Citera
2018-08-20, 17:55
  #2
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Om bankerna inte vill hantera pengar, så kan de låta bli, i alla dess former. Mycket enkelt.
Citera
2018-08-20, 17:56
  #3
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Tror snarare att det är för att bankerna vill ha ett kontantfritt samhälle där dom kan ha helt koll på oss.
Citera
2018-08-20, 18:32
  #4
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Tror snarare att det är för att bankerna vill ha ett kontantfritt samhälle där dom kan ha helt koll på oss.

Det struntar väl bankerna i. Politikerkåren däremot vill hålla stenkoll på oss. Deras uppdragsgivare om inte annat vill det (och uppdragsgivarna, det är inte vi. Det heter bara så).
Citera
2018-08-20, 18:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Tror snarare att det är för att bankerna vill ha ett kontantfritt samhälle där dom kan ha helt koll på oss.

Det tror jag också.

Bankerna borde regleras av staten till 100% så att vi slipper dessa parasiter som vill ha betalt för allt. Räcker det inte med räntan?
Citera
2018-08-20, 18:49
  #6
Medlem
Låt Riksbanken ta över de fysiska bankkontoren. Det skulle garantera en fungerande kontanthantering.
Då kan man också lägga ner bankomaterna.
Citera
2018-08-20, 18:51
  #7
Medlem
Gabriel Knights avatar
Nä, nu blir jag arg!!!
Först gör man nya fina pengar som liknar Euro för flera miljarder enbart för att vi ska gå över till Euro efter nästa mandatperiod samt har MSB i sin broschyr tydligt skrivit att man måste ha kontanter hemma när olika katastrofer händer så att man kan betala för sig och så kommer banken och säger att man inte vill befatta sig med pengar längre. Är man en bank eller är man bara en rådgivningsbyrå i lånebranschen numera?
Vill man inte befatta sig med pengar ska man upphöra att kalla sig för bank!!.

Varför finns det inga lagar som reglerar kontanthanteringen och som tvingar banken ta emot mina surt förvärvade pengar när jag vill sätta in dem?
Åker man utomlands vill de ofta helst ha betalt direkt i kontanter och inte med kort eftersom det kan vara förfalskat.
Ett kontantlöst samhälle har de aldrig hört talas om i de flesta länder utan tycker att vi är tokiga.Allt är förstås den där Abba-Björns fel som har lobbat för detta.
Citera
2018-08-20, 18:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det struntar väl bankerna i.

Dom kan sälja informationen. 10 000 kunders bankhistorik 5 år bakåt är nog rätt värdefullt.
Citera
2018-08-20, 19:21
  #9
Medlem
ShallowInfidels avatar
Jaha, de giriga vill ha mer som alltid, mer information, mer kontroll, mer makt, mer mer mer mer och mindre ansvar, mindre kostnader och mindre tjänstgöring. Anybody surprised? Personligen litar jag inte på banker för fem öre och har aktivt ökat mitt ägande i realtillgångar istället för papper/crediter dvs luft sedan länge. Föreslår att den som inte vill stå utan när nästa krasch sker gör samma, för det är aldrig en fråga om "om" utan när, den som inte har guldfiskminne minns fortfarande 2008, de äldre som inte är helt retarderade minns de föregående gångerna.

Den stora massan av idioter fortsätter att glömma och fortsätter att vara naiva, gång på gång på gång kommer de att bli plundrade, var inte en av dem.
Citera
2018-08-20, 19:59
  #10
Medlem
I Sverige finns 117 banker varav 5-6 stycken är stora och betecknas som systemkritiska.
Varför ska ansvaret ligga på dem att det finns kontanthantering? Nordnet, Avanza, SBAB, IKANO och de övriga nischbankerna har ingen kontanthantering. Det är orättvist om vissa banker ska behöva ansvara för olönsam hantering. Om staten ska ställa krav så borde de betala ut ersättning till de som tar ansvar.

Det går väldigt snabbt med skrotandet av kontanter och bankerna tittar så klart 5-10 år i framtiden. Att få till ett rättvist system tar många år och därför väcks frågan nu.
Citera
2018-08-20, 20:15
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
I Sverige finns 117 banker varav 5-6 stycken är stora och betecknas som systemkritiska.
Varför ska ansvaret ligga på dem att det finns kontanthantering? Nordnet, Avanza, SBAB, IKANO och de övriga nischbankerna har ingen kontanthantering. Det är orättvist om vissa banker ska behöva ansvara för olönsam hantering. Om staten ska ställa krav så borde de betala ut ersättning till de som tar ansvar.

Det går väldigt snabbt med skrotandet av kontanter och bankerna tittar så klart 5-10 år i framtiden. Att få till ett rättvist system tar många år och därför väcks frågan nu.

Fanns kontanter på "alla jäkla bankkontor förr", även på postens kontor.
Det är en rätt "modern företeelse" att bankerna saknar kontanter.

"Rånrisken" heter det, och visst kan man förstå rånrisken. (Det är därför rånarna börjat med Bank-ID-bedrägerier/rån mot småbutiker, rån mot privatpersoner hemma etc.)

Att bankerna vill att vi ska ha våra pengar "på deras konton" istället för pengar rent fysiskt, beror på att bankerna tjänar multum på att vi har pengar på lågräntekonton/nollräntekonton.

När det gäller trådstarten, så är den högintressant, men det finns väldigt många trådar om bankernas bristande kontanthantering här på Flashback.

(En annan grej till: HATAR att Svenska riksbankens sedlar kan "dras in efter godtycke" av politikerna/riksbanken. Utomlands i "vettigare länder" är sedlar "alltid legal tender", såvida de inte byter valuta helt.) Jämför sedelutbytet vi hade nyss. De äldre sedlarna (förra generationen) stoppades helt från cirkulation. Skulle "skickas in till Riksbanken för utbyte" hette det..

Så här går det då: Riksbanken tog hans pengar, till statskassan..
När Gunnar Ljungh i Stockolm städade ur en garderob i samband med en vattenskada hittade han 311 500 kronor i en skokartong som tillhört hans far, rapporterar SVT:s Plus. Trots att sedlarna var gamla och ogiltiga meddelade Riksbanken att de gick bra att lösa in.
Men när han hade lämnat in pengarna ville Riksbanken att han skulle redogöra för dess ursprung, vilket han inte kunde. Därför behöll banken pengarna med motiveringen att de kan komma från brottslig verksamhet.
– Jag känner mig helkränkt, min pappa var ärligheten själv, säger Gunnar Ljungh till Expressen.


(Antagligen helt ärliga svenskar, som knappt har en parkeringsbot i sitt "belastningsregister", men det är sådana som det är lätta att "sätta åt", "like stealing candy from a baby"..)
Citera
2018-08-20, 20:18
  #12
Medlem
Trollfeeders avatar
Man kan lösa det med att införa en bankskatt som man sedan slipper om man hanterar kontanter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback