Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 13:35
  #1
Medlem
TechGuys avatar
Om jag äter mycket salt föda, utan att dricka vatten/vätska inom 24h efter intaget, kommer då kroppen göra sig av med mer energi vid hanteringen av saltet? Handlar detta om mycket kilokalorier?

Ponera att jag äter en stor, salt måltid på 2000 kcal. Finns det någon teori/uträkning/formel som anger hur mycket mer energi som går åt vid matspjälkning när ingen vätska tillförts?

De gånger jag äter t.ex en pizza och dricker jättemycket vatten i efterhand så urinerar jag betydligt mindre än om jag ätit en lättare måltid. Energimässigt verkar vätskan underlätta hanteringen av födan väldigt mycket. Således bör en måltid om 2000 kcal skapa mindre kroppsfett, på bekostnad av andra organ såklart, om man skippar vattnet.

Synpunkter?
Citera
2018-08-20, 20:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TechGuy
Om jag äter mycket salt föda, utan att dricka vatten/vätska inom 24h efter intaget, kommer då kroppen göra sig av med mer energi vid hanteringen av saltet? Handlar detta om mycket kilokalorier?

Ponera att jag äter en stor, salt måltid på 2000 kcal. Finns det någon teori/uträkning/formel som anger hur mycket mer energi som går åt vid matspjälkning när ingen vätska tillförts?

De gånger jag äter t.ex en pizza och dricker jättemycket vatten i efterhand så urinerar jag betydligt mindre än om jag ätit en lättare måltid. Energimässigt verkar vätskan underlätta hanteringen av födan väldigt mycket. Således bör en måltid om 2000 kcal skapa mindre kroppsfett, på bekostnad av andra organ såklart, om man skippar vattnet.

Synpunkter?
Går inte åt mer energi alls. Dock så kan du förlora energi på olika sätt genom vätskan du dricker!
Citera
2018-08-21, 00:35
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Pizzans kolhydrater binder vatten. Binder inte salt också vatten? I kemin fick vi värma och räkna på ett blått salt som band vatten även i pulverform. Sedan behöver det finnas lite balans mellan natrium och kalium för att våra celler ska må bra.
Citera
2018-08-21, 02:29
  #4
Medlem
zaimans avatar
Kroppen kommer inte att göra sig av med mer energi eftersom vatten åker ut i tarmen genom passiv transport (osmos) när innehållet har en hög koncentration av salt. Detta leder bara till att du tappar vätska ut ur kroppen vilket kommer göra att du känner dig mer illamående, trött etc..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback