Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 12:24
  #1
Medlem
Denoms avatar
Ofta kallas gyllene snittet för det mest irrationella talet då det konvergerar långsammare än något annat irrationellt tal om man jämför deras kedjebråk.

Finns det då ett minst irrationellt (fortfarande) irrationellt tal som konvergerar snabbare än något annat?
Citera
2018-08-20, 12:59
  #2
Medlem
WGASs avatar
Enligt Julian Havil, "The Irrationals" är gyllene snittet det mest irrationella talet.
Edit, Läste fel glöm, vad jag skrev
__________________
Senast redigerad av WGAS 2018-08-20 kl. 13:00. Anledning: Felläsning
Citera
2018-08-20, 13:09
  #3
Medlem
Lugalzagesis avatar
Är det inte lite som att fråga vilket tal som ligger närmast 0 mellan 0 och 1? Om det ska konvergera så snabbt som möjligt så är det väl bara att ta det irrationella talet med det "största" naturliga talet i nämnaren men det finns såklart inte.
Citera
2018-08-20, 14:25
  #4
Medlem
Måste fråga: Vad menas med att ett irrationellt tal konvergerar? Pi och Sqrt(2) är irrationellt, hur konvergerar det?
Citera
2018-08-20, 14:34
  #5
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Måste fråga: Vad menas med att ett irrationellt tal konvergerar? Pi och Sqrt(2) är irrationellt, hur konvergerar det?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kedjebr%C3%A5k har en bra beskrivning.
Citera
2018-08-22, 20:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ofta kallas gyllene snittet för det mest irrationella talet då det konvergerar långsammare än något annat irrationellt tal om man jämför deras kedjebråk.

Finns det då ett minst irrationellt (fortfarande) irrationellt tal som konvergerar snabbare än något annat?

Hmm.. konvergerar fortare på vilket sätt? Är det det absoluta (addition/subtraktion) felet du tänker på eller det relativa (multiplikation/division)? Om du säger det absoluta eftersom addition är den lägsta formen av operation, tänker jag hitta på en operation som är primitivare, och vad ska du göra åt det?
Citera
2018-08-22, 20:33
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polistandborste
Hmm.. konvergerar fortare på vilket sätt? Är det det absoluta (addition/subtraktion) felet du tänker på eller det relativa (multiplikation/division)? Om du säger det absoluta eftersom addition är den lägsta formen av operation, tänker jag hitta på en operation som är primitivare, och vad ska du göra åt det?
Kedjebråk.
Citera
2018-08-23, 06:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Kedjebråk.

Sorry, då förstår jag frågan och också Lugalzagesis svar.

Det borde vara ett tal mycket nära 0.

Man kanske kan säga att den gyllene spiralen och en rak linje är varandras motsatser på det sättet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback