Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-10-08, 11:36
  #37
Medlem
Av alla otroligt svåröverkomliga problem som finns med att bosätta människor på Mars så är nog TS spaning om att det inte finns djur på Mars i detta nu det absolut minsta problemet.
Citera
2018-10-09, 17:29
  #38
Medlem
Man kanske måste införa en viss form av kannibalism på Marskolonierna för att säkerställa ett optimalt näringsintag. Nånting i stil med Soylent Green alltså. Ruggigt men kanske tvunget ändå. På ett sånt ställe måste allt tas till vara. Maximal återvinning är det som gäller. Dom dricker ju redan renat piss på ISS, den internationella rymdstationen.
Citera
2018-10-09, 17:35
  #39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonofFlashback
Man kanske måste införa en viss form av kannibalism på Marskolonierna för att säkerställa ett optimalt näringsintag. Nånting i stil med Soylent Green alltså. Ruggigt men kanske tvunget ändå. På ett sånt ställe måste allt tas till vara. Maximal återvinning är det som gäller. Dom dricker ju redan renat piss på ISS, den internationella rymdstationen.
Kannibalism? Det tvivlar jag på. Dom får nog frakta dit dom djur, växter osv som behövs och odla där. Måste man äta människa så blir det nog svårt att få folk att flytta dit. Stor skillnad på att rena piss och att äta människokött.
Citera
2018-10-22, 20:11
  #40
Medlem
40 minuter "Reseguide till Mars":
https://www.svtplay.se/video/1973756...uide-till-mars
Citera
2018-10-30, 17:02
  #41
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Hela mitt liv har jag fantiserat och sett fram emot mer kunskap om rymden. Jag satt i princip och våldsrunkade när Elon Musk påstod att vi kommer bosätta oss på Mars runt år 2020-2025. På senare tid så har jag dock lärt mig mer om människan och i samband med det upptäckt att ett liv på Mars är omöjligt. Tillåt mig förklara.

Människan måste äta animalisk mat för att överleva. Till exempel så innebär en vegansk kost att man inte kan få i sig vissa livsnödvändiga vitaminer (t.ex. A, B12, K2, B6 m.fl.) och mat från växtriket innehåller även en drös antinäring som är orsaken till alla våra sjukdomar. Ni kanske tror att jag snackar i nattmössan men kolla då för guds skull upp basal information innan ni svarar: Antinäring, Näring veganer missar, Veganer påstår att vitamin A kommer från beta-karoten men detta är falskt + falskt!!!

Ni missar även Zink, Järn, Fiskfetter, Vitamin D (genom kosten), Kalk och protein. Protein från växtriket är inte lika effektivt som från djurriket och för att få i sig tillräckliga nivåer så måste man konsumera väldigt mycket vegansk mat. Det som medföljer då är en drös med antinäring och självklart en drös med socker. Veganer är undernärda och beroende av socker.

Varför är detta viktigt för mig? Jättemånga är ju veganer och dom är ju friska och glada? Detta är också falskt. Precis som en konspiration så lever många veganer i förnekelse och dom påstår hellre att dom är friska och glada så länge dom får tillhöra "den goda sidan", än att erkänna att dom faktiskt känner sig sjuka och svaga och tvingas gå tillbaka till "den onda sidan".

Människan har alltid ätit animalisk kost och för vår fortsatta överlevnad så måste vi även fortsätta på det spåret. Människan kallas för en allätare men jag samt fler och fler är fast beslutsamma om att människan är en köttätare.

Som sagt så är många veganer och många ser friska och glada ut. Sanna mina ord dock, inom några år, mindre än ett årtionde, så kommer rubriker skrivas om hur veganer är sjuka och hur "botemedlet" enbart kommer vara produkter från djurriket.

Exempel på sjukdomar som veganer upplever:
* Åldras snabbare
* Svagare / ruttnande tänder (Kolla i 10 sekunder, från 07:20 (om ni törs))
* Beroende av socker
* Sjukdomar från växtrikets antinäring

Var veganer om ni vill, men ge fan i att förespråka sinnessjukdomen för barn, och sluta få normala människor att känna sig elaka eller onormala enbart för att dom gör det mest naturliga människan kan göra - äta animalisk mat!

Till diskussionsunderlaget:
Är en resa till Mars och en bosättning på Mars en omöjlighet? Kan djur överleva på Mars? Vart ska vi få mat ifrån? Är vi inte tvungna att äta konstgjord / vegansk mat och därmed förbli dömda att misslyckas leva och dö?


Man skulle väl kunna "odla" insekter? En fullgod ersättning men kanske inte så trevligt.
Citera
2018-10-30, 18:31
  #42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Man skulle väl kunna "odla" insekter? En fullgod ersättning men kanske inte så trevligt.
Kan man odla insekter så kan dom odla vanlig mat också. Man skulle givetvis odla samma sorts mat som man odlar på jorden på en koloni på Mars.
Citera
2018-10-30, 19:19
  #43
Medlem
JimmieHendrixs avatar
Teoretiskt sett skulle det möjligtvis gå, trots att gravitationen på Mars bara är en tredjedel av vad den är på Jorden. Detta såklart förutsatt att Mars har fått en atmosfär, rinnande vatten osv. Men i praktiken.. Nej, det kommer inte att lyckas.
Citera
2018-10-31, 18:55
  #44
Medlem
Fezziks avatar
En orsak till varför jag tycker om Science fiction är att det är en idebärare. Du spärrar alltså inte in olika människor i ett rymdskepp för att det är i rymden, utan du gör det för att det är ett kliniskt rent utrymme du kan testa olika idéer på. Med det sagt så kan man säkerligen räkna på hur mycket animaliskt protein en människa behöver på Mars och efter det räkna på hur mycket det kan kosta att skicka det till den planeten.

-Tänk utanför lådan här.
Citera
2018-11-01, 19:45
  #45
Medlem
Koettbullens avatar
Jag tror inte att vi kommer få uppleva någon större permanent bosättning på Mars, högst troligen kommer planeten bebos av vetenskapsmän på roterande skift, ungefär som det är på Antarktis eller ISS. Planeten är helt enkelt inte beboelig, vi skulle vara tvungna att leva under mark om vi över huvud taget ska bo där. Om kravet är att bygga bunkrar under mark är det nog troligare att vi kommer leva på enorma rymdstationer med gravitation och skydd mot radioaktiv strålning. Det är dyrt att frakta varor till och från en planet. Det är i sådana fall billigare att frakta till rymdstationer, speciellt då stationerna kan parkeras nära jorden, då krävs det inte lika mycket bränsle.

Jag kan inte föreställa mig att Mars ska bebos av miljontals människor. Det är som om miljontals människor skulle flytta till Antarktis. Visst, det går, om vi lever hela våra liv i skyddade bunkrar utan någon direkt kontakt med ytan. Men kostnaden kommer överväga fördelarna.

Det är till och med troligare att Venus får en permanent bosättning, trots att Venus kan liknas vid helvetet (varmt som tusan!). Högt upp i Venus atmosfär blir temperaturen hanterlig och där kan svävande städer upprättas. Venus har en tjock atmosfär och skyddar bättre mot radioaktiv strålning.

Ps, jag kan ingenting om rymden egentligen så jag spekulerar bara.
Citera
2018-11-17, 21:26
  #46
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
När det gäller protein kommer man snart kunna odla kött utan att slakta ett levande djur. En angusbeef som planta ...

Annars kan skalbaggsodlingar utgöra en bra proteinkälla eller liknande. Kasta ner mänsklig avföring i skalbaggsodlingen och plocka upp nya baggar för nästa meal....ekocirkeln är sluten...

Det långsiktiga problemet med Mars är väl att "marsianer" på sikt skulle bli ganska svaga kroppar som inte skulle kunna återvända till jorden pga anpassning till den svaga gravitationen.

Innan man placerar människor på mars tror jag vi behöver skicka färdiga bostäder i form av moduler och eventuellt robotar som börjar bygga och kolonisera innan vi skickar människor. Man måste bygga upp kolonin innan människor kan anlända. Människor är extremt känsliga och dyra i drift till skillnad från robotar. Vi har redan åkt omkring med olika undersökningsrobotar vilket är ett första steg.

Kan man få igång någon form av livsmedelsproduktion på Mars så kan det vara möjligt. Långt in i framtiden kanske det kan bli ett ekonomiskt break-even. Blir nog inte en så intressant plats att vara på långsiktigt. Mestadels ett liv i underjordiska bunkrar och modulhus skickade från jorden.

Ur en ekonomisk synvinkel är det kanske bättre att befolka mars med robotar enbart. Några människor som är där i observations och forskningsuppdrag.

Den största utmaningen med kolonisering är fortfarande att hitta en ekonomisk metod att flytta material och människor ut i omloppsbanan. Det är extremt dyrt. Det är ett hinder man måste bemästra innan man kan börja tänka på kolonisering.
__________________
Senast redigerad av SvetsarnFromHell 2018-11-17 kl. 21:36.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback