Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 10:19
  #1
Medlem
BlondBimbos avatar
Det här är säkert en superdum fråga men jag undrar vad storföretagen använder för lagringsmedia? Förr använde de ju sådana där "tonband" liknande sådana som vanliga (HiFi) rullbandare (reel-to-reel recorders) använde. Sedan kom de vanliga 3.5" hårddiskarna och nu SSD diskarna för "vanliga" hemmaanvändare. Men vad använder storföretagen för lagringsmedia? Tänker på allt ifrån Försäkringskassan, Skatteverket till Facebooks kommande serverhall som ska byggas utanför Luleå och Googles kommande serverhall som ska byggas utanför Avesta.

Håller även de på med vanliga gamla mekaniska 3.5" hårddiskar?
Citera
2018-08-20, 10:27
  #2
Medlem
AX64s avatar
Ja, de flesta stora företagen använder helt vanliga hårddiskar (IDE, SCSI, SSD lite beroende på behov) i eget eller hyrt serverrack. En hel del använde fortfarande bandlagring för ren arkivering en bit in på 2000-talet men disklagring är både billigt och mycket säkrare numera så man har slopat banden. Hanteringen av banden behövde dessutom antingen vara manuell eller så behövde man investera i bandrobotar som var (är?) en hemskt dyr lösning i längden.
Citera
2018-08-20, 10:59
  #3
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Ja, de flesta stora företagen använder helt vanliga hårddiskar (IDE, SCSI, SSD lite beroende på behov) i eget eller hyrt serverrack. En hel del använde fortfarande bandlagring för ren arkivering en bit in på 2000-talet men disklagring är både billigt och mycket säkrare numera så man har slopat banden. Hanteringen av banden behövde dessutom antingen vara manuell eller så behövde man investera i bandrobotar som var (är?) en hemskt dyr lösning i längden.
Det var väl lite i dom tankegångarna mina egna funderingar har gått. Det finns ju inga andra alternativ än magnetic tape, mekaniska hdd och SSD-diskar. Men vilken värmeutveckling det måste bli i dessa enorma serverhallar. Jag har tom problem med att hålla tempen nere på EN hdd i min dator (kanske igendammad iof). Samt att hålla koll på så inga hdd kraschar. Men de kanske ständigt byter ut sina hdd efter ett visst antal timmars kontinuerlig drift?
Citera
2018-08-20, 11:07
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Det var väl lite i dom tankegångarna mina egna funderingar har gått. Det finns ju inga andra alternativ än magnetic tape, mekaniska hdd och SSD-diskar. Men vilken värmeutveckling det måste bli i dessa enorma serverhallar. Jag har tom problem med att hålla tempen nere på EN hdd i min dator (kanske igendammad iof). Samt att hålla koll på så inga hdd kraschar. Men de kanske ständigt byter ut sina hdd efter ett visst antal timmars kontinuerlig drift?

Jo, ur miljösynpunkt är det kanske värre med mekaniska diskar än det var med magnetband som bara kunde ligga på hyllan tills de behövdes igen.

Hälsan på hårdvaran och allt som lagras övervakas ständigt och informationen dubbellagras (eller trippel) principiellt, så det vanligaste är nog att man byter ut diskar när de faktiskt börjar uppvisa fel.
Citera
2018-08-20, 11:37
  #5
Moderator
tobess avatar
LTO (tape) har som sagt fasats ut. 'Vanliga' SATA diskar samt SCSI är även de väldigt ovanliga numera.

Numera finns det egentligen tre alternativ som används.

#1. Hårddiskar, till stor del är detta i form av SSD (SATA eller SAS) eller vanliga SAS-diskar. I vissa fall PCI-E.

#2. Cloud (public eller private, eller kombination av de båda)

#3. En kombination av alternativena ovan.
Citera
2018-08-20, 11:38
  #6
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jo, ur miljösynpunkt är det kanske värre med mekaniska diskar än det var med magnetband som bara kunde ligga på hyllan tills de behövdes igen.
Just vad beträffar magnetband är jag förvånad över att de fortfarande använder dessa för ren lagring. Pappa jobbade på Philips i sin ungdom och hade både vanlig kassettbandare (det var faktiskt Philips som konstruerade den gamla musikkassetten) liksom rullbandare och han har ju fortfarande tusentals med gamla musikkassetter och rullband kvar. Vad har då hänt med dessa många år senare? Jo, själva bandbruset har minskat radikalt men samtidigt har diskanten försämrats enormt mycket. Och gamla videokassetter (främst VHS) har förvandlats från färg till svart/vitt. Detta måste ju även drabba datamediat som är lagrat på magnettapen. Vet att Sveriges Radio/Sveriges Television har haft stora problem med att överföra i "tid" innan originaltaperna blivit förstörda.

Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Hälsan på hårdvaran och allt som lagras övervakas ständigt och informationen dubbellagras (eller trippel) principiellt, så det vanligaste är nog att man byter ut diskar när de faktiskt börjar uppvisa fel.
Har även jag liknande problem liksom alla andra som vill spara bilder och video till eftervärlden. Problemet är väl att när det väl börjar uppstå problem med en hdd så är det oftast för sent att rädda 100% av innehållet. Kör iof enbart med gamla mekaniska (SATA) hdd.
Citera
2018-08-20, 12:11
  #7
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Just vad beträffar magnetband är jag förvånad över att de fortfarande använder dessa för ren lagring. Pappa jobbade på Philips i sin ungdom och hade både vanlig kassettbandare (det var faktiskt Philips som konstruerade den gamla musikkassetten) liksom rullbandare och han har ju fortfarande tusentals med gamla musikkassetter och rullband kvar. Vad har då hänt med dessa många år senare? Jo, själva bandbruset har minskat radikalt men samtidigt har diskanten försämrats enormt mycket. Och gamla videokassetter (främst VHS) har förvandlats från färg till svart/vitt. Detta måste ju även drabba datamediat som är lagrat på magnettapen. Vet att Sveriges Radio/Sveriges Television har haft stora problem med att överföra i "tid" innan originaltaperna blivit förstörda.

Vanliga kassettband var nog en evighet sedan och det har nog aldrig varit ett speciellt pålitligt sätt att lagra data på. För tankarna till gamla Commodore 64 och de läsproblem man ofta fick med gamla band. De band som företagen använde mest var av ett annat slag som faktiskt fungerade rätt väl som lagring och då hade en livstid på upp till 50 år, men även dessa är föråldrade nu.

Lustigt att du nämner just SVT. De hade åtminstone för tio år sedan fortfarande kvar sitt arkiv som hanterades av bandrobotar. Har svårt att tro att detta finns kvar än - men det skulle inte förvåna mig när det kommer till dem

Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Har även jag liknande problem liksom alla andra som vill spara bilder och video till eftervärlden. Problemet är väl att när det väl börjar uppstå problem med en hdd så är det oftast för sent att rädda 100% av innehållet. Kör iof enbart med gamla mekaniska (SATA) hdd.

Är man mån om innehållet så är det dubbellagring som gäller, dvs. spara det på diskar i RAID där innehållet kan återskapas om en eller flera diskar lägger av. Annars är DVD och Bluray (tror dessa ska hålla i 50 år?) inte helt fel heller om mängden data är begränsad.
Citera
2018-08-20, 12:36
  #8
Medlem
Bandteknik används fortfarande för långtidslagring av exempelvis backuper då det per lagrad enhet är billigt. Dock är diskar i kombination med komprimering/deduplicering det vanligaste idag, även i större företag. Allt data behöver inte lagras länge, och fördelarna kring att slippa bandhantering och snabbhet vid återläsning av data gör att diskbaserad backup är det vanligaste.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback