Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 00:02
  #1
Medlem
happilappis avatar
Jag har balkongdörren öppen, och det är alltid där ute han jamar på kvällar och nätter. När det är sovdags och den stängs så blir han tyst och går och lägger sig också.

Men det är ganska jobbigt att höra honom jama så mycket på kvällarna, vilket är konstigt eftersom han älskar att vara där och jaga insekter/kolla fåglar.

Varför jamar han så mycket på kvällarna just på balkongen, och tyst annars? Förslag på hur jag får slut på det?

Han är cirka 4 år och kastrerad.
Citera
2018-08-20, 00:12
  #2
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Spontant tänker jag att kattens instinktivt vill ut och jaga.
Som de flesta andra kattdjur jagar de helst på natten, även om vi oftast lyckas vänja våra tamkatter till att sova då...
Citera
2018-08-20, 00:21
  #3
Medlem
Lyzzas avatar
Han kollar läget. Om någon annan katt svarar.

På landet är det vanligt att hundar skäller för att berätta att här bor jag. Då får den svar från grannarna. De håller koll på varandra.
Citera
2018-08-20, 00:29
  #4
Medlem
happilappis avatar
Tack för svar.

Inte alls tänkt på att det kanske är att han vill signalera till andra katter, eftersom många semi-utekatter finns det i bostadsområdet och det vet han även om. Men det finns det ju ingen lösning på tyvärr.

Kanske får jag helt enkelt acceptera jamandet under sommarmånaderna? För på vintern är balkongen stängd, men jag släpper ut honom i kortare perioder när han vill in igen.
Citera
2018-08-20, 01:05
  #5
Avstängd
dcc55s avatar
Katter är ute djur, och vill vara utomhus!

Edit: Har 2st ute katter!
Citera
2018-08-20, 04:10
  #6
Medlem
SvampDamp.s avatar
Hade en katt för många år sedan. En vit hane som egentligen var en bondkatt men alltid bott inomhus. Trots en kastrering så jamade han likt frustrationen som uppkommer i sambandet när en legobit bestämmer sig för att placera sig exakt under foten. Alltså, fullkomliga vrål/tjut som i mina öron fick mitt humör att rasa helt och hållet.
Citera
2018-08-26, 08:49
  #7
Medlem
Vid vilken ålder kastrerades missen? Är det sent gjort kan de ha fått igång beteendet med att söka partner och det kan sitta sedan också.

Svårt att veta vad det är misse vill men någonting är det ju.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback