Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 23:04
  #1
Medlem
Min kusin köpte för några dagar sedan en A5 modellår 2014 hos en bilfirma han kan absolut inget om bilar.

Nu till problemet:

Han har haft bilen i 2-3 dagar och enligt han har bagageluckan alltid varit så. Den går att öppna med nyckel men den åker inte upp automatiskt. Min A4 som är äldre har den funktionen att den åker upp när man öppnar den med nyckeln.

Nu kan jag inte så mycket om bilar men A5 är ju lite annorlunda där bak så det kanske inte ens ska gå ta upp? Bilfirman sa absolut inget om detta heller.

Någon med input?
Citera
2018-08-19, 23:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nereid
Min kusin köpte för några dagar sedan en A5 modellår 2014 hos en bilfirma han kan absolut inget om bilar.

Nu till problemet:

Han har haft bilen i 2-3 dagar och enligt han har bagageluckan alltid varit så. Den går att öppna med nyckel men den åker inte upp automatiskt. Min A4 som är äldre har den funktionen att den åker upp när man öppnar den med nyckeln.

Nu kan jag inte så mycket om bilar men A5 är ju lite annorlunda där bak så det kanske inte ens ska gå ta upp? Bilfirman sa absolut inget om detta heller.

Någon med input?

Vad som gäller specifikt för din kusins bil framgår av manualen. Så mitt förslag är att han sätter sig och läser i den.
Citera
2018-08-19, 23:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vad som gäller specifikt för din kusins bil framgår av manualen. Så mitt förslag är att han sätter sig och läser i den.

Är ju generellt för Audi A5 så tänkte ifall någon vet direkt. Du behöver inte vara en spydig horunge över internet.
Citera
2018-08-19, 23:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nereid
Är ju generellt för Audi A5 så tänkte ifall någon vet direkt. Du behöver inte vara en spydig horunge över internet.

Oavsett om ni klarar av att läsa i manualen eller inte så är mitt förslag att du i varje fall läser forumets regler innan du postar korkade saker.

Titta på den här filmen så ser du att den är manuell: https://www.youtube.com/watch?v=C-ezERv0-_A
...i varje fall på den bilen. Vad som gäller specifikt för din kusins bil framgår av.... ja... du vet.
Citera
2018-08-19, 23:35
  #5
Medlem
SkiZoRs avatar
Det sitter en fjäder på höger sida i bagageutrymmet som går att spänna i olika lägen om han är lite händig.
Håller du ner mellersta knappen på nyckeln ska babgageluckan låsas upp och fjädern (beroende på hur spänd den är) lyfta upp luckan automatiskt.

/ödmjuk horunge
Citera
2018-08-19, 23:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Oavsett om ni klarar av att läsa i manualen eller inte så är mitt förslag att du i varje fall läser forumets regler innan du postar korkade saker.

Titta på den här filmen så ser du att den är manuell: https://www.youtube.com/watch?v=C-ezERv0-_A
...i varje fall på den bilen. Vad som gäller specifikt för din kusins bil framgår av.... ja... du vet.

står bara

Tryck på knappen på fjärrmanövreringsnyckeln i minst 1 sekund. Bakluckan låses upp och öppnas ett litet stycke.

Litet stycke? Den öppnas bara men åker inte upp. Ska jag tolka det som att den inte har fjädring som skjuter upp den? Det är en sån hatchback som lyfter med rutan.
Citera
2018-08-19, 23:52
  #7
Medlem
Fuzzs avatar
För att luckan ska åka upp behövs elmanövrerad lucka alltså den ska gå att stänga genom att trycka på en knapp nånstans på luckan eller i ytterkant av bagaget.
Måste man använda händerna för att stänga måste man även använda dem för att öppna.

Att den åker upp någon cm beror på att låshaken annars skulle ta tag igen och luckan fortsatt vara låst.
Citera
2018-08-20, 00:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nereid
står bara

Tryck på knappen på fjärrmanövreringsnyckeln i minst 1 sekund. Bakluckan låses upp och öppnas ett litet stycke.

Litet stycke? Den öppnas bara men åker inte upp. Ska jag tolka det som att den inte har fjädring som skjuter upp den? Det är en sån hatchback som lyfter med rutan.

Se där ja, där har du svar på din fråga. Luckan åker upp en liten bit - alltså inte hela vägen. Så luckan är helt i sin ordning som det ska vara, baserat på det du berättat.
Citera
2018-08-20, 11:29
  #9
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nereid
Är ju generellt för Audi A5 så tänkte ifall någon vet direkt. Du behöver inte vara en spydig horunge över internet.
Då olika bilar kan ha olika utrustning,så kan det ju vara ganska specifikt för varje bil..

Fråga den som sålde bilen,är väl ett annat vettigt förslag, om man inte orkar läsa manualen..
Citera
2018-09-15, 22:05
  #10
Medlem
Nu står det bara Audi A5 men det är olika beroende på derivat. På Audi A5 coupe och cabriolet så åker luckan upp med hjälp av fjäder. På Audi A5 sportback så finns ingen elektrisk öppning utan luckan klickar bara upp en bit. Elektrisk öppning kom först på nästa generation av A5
Citera
2018-09-23, 20:55
  #11
Medlem
Det ska vara en extra utrustning, att öpna den helt automatisk. Kolla på http://old.auditillbehor.se via reg numret vilka utrutsningar bilen har.. Sidan fungerar endast på PC, tror jag, och internet Explorer..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback