Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 22:01
  #1
Medlem
SeanAverys avatar
God afton, min nyfikenhet fick mig att starta denna egentligen meningslösa tråd men gör ett försök.

När man åker från Skara mot Falköping ungefär vid Gudhem på höger sida ligger några byggnader jag alltid undrat vad det är, ser nästan ut som ett fängelse med taggtråd och grindar, aldrig sett en människa där under alla år jag åkt förbi (vilket kanske bara sker 4-5 gånger på ett år. Vad är detta för ställe? Är det i bruk?
Citera
2018-08-19, 22:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
God afton, min nyfikenhet fick mig att starta denna egentligen meningslösa tråd men gör ett försök.

När man åker från Skara mot Falköping ungefär vid Gudhem på höger sida ligger några byggnader jag alltid undrat vad det är, ser nästan ut som ett fängelse med taggtråd och grindar, aldrig sett en människa där under alla år jag åkt förbi (vilket kanske bara sker 4-5 gånger på ett år. Vad är detta för ställe? Är det i bruk?

Bifoga gärna en länk till en karta där man ser stället så blir det kanske lättare för andra att se stället också och kanske kan svara på din fråga om man sett stället.
Citera
2018-08-19, 22:56
  #3
Medlem
Got2GoL8s avatar
Gudhems Överdragsstation. Stängt sedan länge. Var en typ av jätteväxel/omkopplingsstation för telegrafi ev telefoni
Citera
2018-08-20, 01:20
  #4
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Got2GoL8
Gudhems Överdragsstation. Stängt sedan länge. Var en typ av jätteväxel/omkopplingsstation för telegrafi ev telefoni

Instämmer, jag var där för typ 50 år sedan. Televerkaren gjorde nån koll med oscilloskop som jag inte begrep mycket av.
Sen öppnade han kassaskåpet och visade pistolen som förvarades i händelse av lede Fi skulle försöka inta stället. Därav säkerhetsarrangemanget.
Citera
2018-08-20, 06:20
  #5
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Bifoga gärna en länk till en karta där man ser stället så blir det kanske lättare för andra att se stället också och kanske kan svara på din fråga om man sett stället.

https://mapstreetview.com/#yo689_82e4n_52.1_-1g86
Citera
2018-08-20, 06:22
  #6
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Got2GoL8
Gudhems Överdragsstation. Stängt sedan länge. Var en typ av jätteväxel/omkopplingsstation för telegrafi ev telefoni

Okej, är det någon som sköter om stället eller står det bara och förfaller? Kan man inte utnyttja det till annat? Tänkte eftersom det fått stå kvar
Citera
2018-08-20, 06:23
  #7
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Instämmer, jag var där för typ 50 år sedan. Televerkaren gjorde nån koll med oscilloskop som jag inte begrep mycket av.
Sen öppnade han kassaskåpet och visade pistolen som förvarades i händelse av lede Fi skulle försöka inta stället. Därav säkerhetsarrangemanget.

Hehe okej. Ja det hade jag nog inte gissat att det varir
Citera
2018-08-21, 19:20
  #8
Medlem
Got2GoL8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Okej, är det någon som sköter om stället eller står det bara och förfaller? Kan man inte utnyttja det till annat? Tänkte eftersom det fått stå kvar

Det har väl någon funktion som för telefoni med mast fortfarande, men "Pickan i kassaskåpet" är nog borta... tyvärr. Det var bättre förr!
Citera
2018-08-21, 21:22
  #9
Medlem
Legimitations avatar
Information (pdf:er) om objektet.

LIVET ÖVERDRAGS-STATION I GUDHEM

Kabelstationen i Gudhem

Fjärrskriftsystem och dess centraler 1938 - 1997
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback