Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 21:30
  #1
Medlem
Knaprade lite chips framför teven igår.

Det var Estrellas nya smaksensation Cheddar med mild chipotle smak.
Chipset är gott att äta men jag kände mig helt tung i huvudet efteråt.
Det varade i ungefär en timme som jag kände mig dåsig.

Är det någon form av häxbrygd som tillverkaren blandar i framställandet av chipsen?
Kan det vara GMO, besprutning eller andra kemikalier i chipsen som påverkar mitt hälsobefinannde efter att jag ätit chips?
Varje gång jag äter chips får jag känslan av illamående!

Jag vill påpeka att jag inte äter hela påsen rakt av utan tar en lagom tallrik med chips.

Finns det någon annan som känt av samma huvud-problem som jag upplevt efter att man avnjutit sitt chips?

Kan det vara så att tillverkarna på uppdrag från staten blandar i något kemiskt medel i chipsen för att kunna styra eller påverka medborgarna på något sätt?
Blir lite paranoid nu!
Citera
2018-08-19, 21:31
  #2
Medlem
Denoms avatar
Placebo är vad det handlar om.
Citera
2018-08-19, 21:38
  #3
Medlem
Sockerpiller är verkningslösa men goda.

Måste vara fettet som chipsen är friterade i som gör att man blir tung i huvudet efteråt?
Citera
2018-08-19, 21:56
  #4
Medlem
Låter som lite klassisk paltkoma.
Citera
2018-08-19, 22:04
  #5
Medlem
Innehåll
Ingredienser: Potatis, solros-/rapsolja, kryddblandning (vasslepulver (från mjölk), salt, socker, kryddor (chilipeppar, vitlök, chipotle), lökpulver, paprikapulver, ostpulver 8% (cheddar (18%) och andra ostar), druvsocker, jästextrakt, mjölkpulver, persilja, syror (mjölk-, citronsyra), kryddextrakt (paprika, gurkmeja), maltodextrin, naturliga aromer, rökarom).
Näringsvärde

Per 100g:
Energi 221kJ / 530kcal
Fett 33g
- varav mättat fett 2,6g
Kolhydrater 50g
- varav sockerarter 1,9g
Protein 6,1g
Salt 1,4g

Är ju i princip bara skit i så inte konstigt du mår dåligt. Varför fortsätter du äta skiten om du mår dåligt varje gång?

50% Kolhydrater...maltodextrin...druvsocker...upphetta d solros/rapsolja...Mums!

Ät nötter istället så kommer du må bättre.
Citera
2018-08-19, 23:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinguinen
Varje gång jag äter chips får jag känslan av illamående!
Du kanske ska välja annat snacks med andra ord.
Citera
2018-08-20, 06:32
  #7
Medlem
beardbraids avatar
Kan ju vara ostpulvret som ger ett jävla tryptofanpåslag eftersom maltodextrinet boostar.

Pröva att bara äta typ en näve, det är väl typ 12 beräknade portioner i en chipspåse.
Citera
2018-08-20, 10:18
  #8
Medlem
AX64s avatar
Att få i sig stora mängder salt (som chips gärna innehåller) kan ge liknande symptom. Se till att dricka tillräckligt och gärna äta gott om riktig mat också så att salthalten i kroppen inte stiger tvärt. Det är till exempel ingen höjdare att leva på enbart öl och saltade jordnötter några dagar... då säger kropper rätt snart ifrån.
Citera
2018-08-20, 11:56
  #9
Medlem
chips har ju alltid varit gott att äta även med akrylamid och annat kemiskt skit i påsen!

jag äter dock inte mycket utan fyller en lagom skål och äter tills jag tröttnar och det kommer ganska fort.
självklart dricker man vatten/öl eller sötdricka vad som finns i kylen för tillfället.
det blir alldeles för salt om man inte har något att skölja ned chipsen med.

har även märkt av att jag blir illamående när jag äter grädde på tårtor.
blir rejält tung i skallen och det känns i kroppen att man vill spy om jag ätit för mycket av fløde.

att äta för mycket av det goda är aldrig gott!


käka nötmix är gott, kan äta tills jag storknar.
då får jag inget illamående överhuvudtaget.

det är märkligt med chips och grädde att jag får dåsiga symptom
Citera
2018-08-20, 12:15
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinguinen
det är märkligt med chips och grädde att jag får dåsiga symptom

Du proppar väl i dig för mycket fett och för lite av sådant din kropp behöver för att fungera helt enkelt. Det är lätt hänt då snacks ger en den energi man behöver för att hålla igång, (man känner sig som att man inte behöver äta något mer just då) men kroppen blir i det långa loppet svält på allt det den behöver.
Citera
2018-08-20, 12:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Du proppar väl i dig för mycket fett och för lite av sådant din kropp behöver för att fungera helt enkelt. Det är lätt hänt då snacks ger en den energi man behöver för att hålla igång, (man känner sig som att man inte behöver äta något mer just då) men kroppen blir i det långa loppet svält på allt det den behöver.

förövrigt äter jag helt normalt vid vanliga måltider.

självklart kan det bli för mycket av det goda någongång!
spykänslor och dåsighet kommer per automatik varje gång jag ätit tårta med grädde eller käkat chips, inget annat jag äter.

godis går feta bort då jag inte gillar slaktavfall!
choklad är gott och bra för humöret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback