Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 18:46
  #1
Medlem
1. Jag kontaktar mäklaren för att beställa en mäklarvärdering av min bostad. Tanken med denna är att kunna finansiera en badrumsrenovering inför en försäljning längre fram.

2. Vi möts hemma hos mig som överenskommet. Mäklaren berättar att den här sortens bostäder (1a, högst upp i huset, landshövdingshus) är ”väldigt lätta att sälja”.
Mäklaren har fullbordat en mäklarvärdering med resultatet 2 150 000:- men berättar även att han har färdigställt ett kontrakt för förmedlingsuppdrag och lägger emfas på två detaljer:
a) Det är en bostad som är ”lättsåld”, dvs en snabb och smidig försäljning.
b) Accepterat pris vi ska sikta på är över 2 100 000:- Mäklaren har även lagt till provision på 10% över 2 100 000:- med motiveringen ”för att visa att jag kommer att jobba för ett pris över 2 100 000:-”

3. Jag, som inte hade planerat att sälja sin bostad direkt blir övertygad av de enligt mäklaren väldigt positiva utsikterna och skriver därför på. Han är även väldigt tydlig med att en badrumsrenovering i mitt fall är helt onödig och att jag inte skulle få igen pengarna det kostar.

4. Mäklaren tipsar om hantverkare för slipning av trägolv samt styling. Kontaktuppgifter till uppdragsgivare delas på plats.

5. Jag hittar under tiden en lämplig bostad att köpa tillsammans med min partner. Köpekontrakt skrivs med en klausul om att min bostad måste säljas för minst 2 miljoner för att affären ska gå igenom. Säljaren av denna bostaden jobbar för samma firma som min och de har pratat sinsemellan om dessa planer.
Jag nämner för säkerhets skull också detta personligen för mäklaren och möts inte av någon som helst tveksamhet. Han nämner att det är bra att ha med en lägsta köpeskilling i klausulen, vilket också lades till. I klausulen finns även en deadline för försäljning av min bostad, som min mäklare känner till.

6. Jag beställer hantverkare som utför golvslip och sedermera styling och fotografering av lägenheten (kostnad runt 20 000:-)

7. Bostaden publiceras på Hemnet och i firmans annonskanaler.

8. Nära inpå visning kontaktar mäklaren mig och berättar att 4 stycken har anmält sig för visning. Han frågar mig om det är normalt för området och hur många det brukar komma.

9. Totalt bokades 7 personer för visning. Ingen av dem lämnade bud.
Mäklaren nämner för mig att han även frågat en av visningsdeltagarna hur många som brukade komma på visning i området.

10. När jag frågar mäklaren efter förklaringar på det svala mottagandet så får jag ingen tydlig förklaring eller raka svar. Det upprepades bara att det ”var märkligt”, mumlas om marknaden (trots att tiden enligt honom själv är den bästa på året) och en ”möjlig” förklaring som nämns är att den lades ut en vecka ”för tidigt”. Jag har under hela tiden bevakad samtliga objekt med liknande storlek i relevanta kringliggande stadsdelar att jämföra med och det har inte funnits några som helst tecken på en svag marknad vid visningstillfället. Trycket är högt och budgivningarna har varit väldigt aktiva, vissa av dem med upp emot 8 budgivare.

11. Inget bud har fortfarande inkommit och mäklaren föreslår att annonsen tas bort och läggs upp igen ”som nytt objekt”. Samma dag som den ska tas bort berättar han att det måste passera minst 23 dagar innan en bostad kan återpubliceras som ny på Hemnet. Det är första gången detta nämns.

12. Jag svarar att det är helt otänkbart att låta säljarna vänta ytterligare 23 dagar, vilket de förmodligen inte ens skulle acceptera. Jag får svaret att den kommer läggas upp på nytt om några dagar med en ny rubrik och ny ordning på bilderna (allt 100% framtaget av oss själva). Jag får även frågan om jag kan tänka mig att sälja för 1 850 000:-, dvs utgångpris, och 300 000:- under hans egen värdering.

Kort och gott, det känns som att han gett upp och bara vill få skiten ur världen nu.
Jag är inte så dum att jag tror att han är anledningen till att den inte blir såld, men jag tycker att mycket av hans agerande längs vägen har varit tvivelaktigt.

What to do?
Citera
2018-08-19, 21:17
  #2
Moderator
rotadents avatar
Det låter som att mäklaren jagade kunder och gav dig en glädjekalkyl. Fascinerande att du lyckades köpa en ny bostad med en klausul om att du var tvungen att sälja din lägenhet till ett visst pris. Jag hade som säljare aldrig sålt till någon med en dylik klausul, ärligt talat tycker jag inte att det är särskilt seriöst. Speciellt inte nu när marknaden har varit skakig på så många håll.

Det märkligaste tycker jag ändå är agerandet i punkt tio och framåt. Ska lägenheten alltså tas bort från Hemnet efter bara en visning? Hur lång tid låg den ute innan han ville plocka bort den? Visst kan man plocka bort och lägga ut igen, men det är väl inget man gör efter en visning och enstaka veckor ute. Snarare om man har försökt i en månad eller mer och ingenting händer. Sju sällskap på en visning är väl inte så rasande uselt heller.

Mäklare vill generellt göra snabb affär, ibland är det inte så bra. Generellt tycker jag att den piskan kan vara ganska nyttig både när man köper och säljer eftersom det gör att veliga människor sorteras bort. Men om det går lite trögt kan det göra att de får panik.
Citera
2018-08-20, 09:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Fascinerande att du lyckades köpa en ny bostad med en klausul om att du var tvungen att sälja din lägenhet till ett visst pris. Jag hade som säljare aldrig sålt till någon med en dylik klausul, ärligt talat tycker jag inte att det är särskilt seriöst. Speciellt inte nu när marknaden har varit skakig på så många håll.

Det är inte så märkligt som det låter. Vi hittade objektet innan det lades ut för försäljning och godtog direkt accepterat pris. Säljarna är mycket tålmodiga och samarbetsvilliga, men har såklart en gräns.
Deras mäklare (samma firma) är också positiv och mer hjälpsam än min.
Citera
2018-08-20, 21:19
  #4
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjhgf
Det är inte så märkligt som det låter. Vi hittade objektet innan det lades ut för försäljning och godtog direkt accepterat pris. Säljarna är mycket tålmodiga och samarbetsvilliga, men har såklart en gräns.
Deras mäklare (samma firma) är också positiv och mer hjälpsam än min.

Det kan jag också tycka är märkligt, att två mäklare på samma firma inte kan komma överens om hur affärerna ska synkas och genomföras. Det borde väl inte vara jättesvårt för dem att bearbeta både köpare och säljare på samma sätt så att det blir en fungerande lösning?

Jag hade likförbannat inte sålt med den klausulen, helt enkelt därför att det potentiellt skulle kunna förstöra köpet av min nästa bostad om försäljningen skiter sig. Mäklarfirman jag köpte genom senast hade en standardformulering om att de inte godtog den typen av klausuler alls i köpehandlingarna, så det är knappast särskilt vanligt.
Citera
2018-08-22, 09:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det kan jag också tycka är märkligt, att två mäklare på samma firma inte kan komma överens om hur affärerna ska synkas och genomföras. Det borde väl inte vara jättesvårt för dem att bearbeta både köpare och säljare på samma sätt så att det blir en fungerande lösning?
Jo man tycker ju det. Säljarnas mäklare har kontinuerligt försett min med budgivare från liknande objekt men det är högst oklart vad som händer efter det.

Citat:
Jag hade likförbannat inte sålt med den klausulen, helt enkelt därför att det potentiellt skulle kunna förstöra köpet av min nästa bostad om försäljningen skiter sig. Mäklarfirman jag köpte genom senast hade en standardformulering om att de inte godtog den typen av klausuler alls i köpehandlingarna, så det är knappast särskilt vanligt.
Hur skulle det förstöra köpet? De har inte bråttom, letar själv efter något nytt osv. Om inte mitt köp går i lås så kommer de att lägga ut den för öppen försäljning. Det fanns en deadline i klausulen som passerat och avtalsmässigt har köpet gått åter nu. Det var inte för avsikt att antyda att det skulle vara vanligt, jag menar bara att det har varit okomplicerat i detta specifika fallet.
__________________
Senast redigerad av kjhgf 2018-08-22 kl. 09:33.
Citera
2018-08-28, 18:27
  #6
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjhgf
Det är inte så märkligt som det låter. Vi hittade objektet innan det lades ut för försäljning och godtog direkt accepterat pris. Säljarna är mycket tålmodiga och samarbetsvilliga, men har såklart en gräns.
Deras mäklare (samma firma) är också positiv och mer hjälpsam än min.
Vilken mäklarfirma handlar det om?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback