Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 17:03
  #1
Medlem
Tog en spontantitt idag vid det redan ganska väldiskuterade teletornet norr om Hammarbyhöjden. Lite intressant att kika på nedgångarna till det enligt uppgifter enorma bergrum som ska finnas där nere i Telias ägo, men nog om det. Det jag tänkte fråga om är två andra mysko strukturer, inte speciellt långt ifrån tornet i fråga:

1. En sorts "bur", fyrkantig gallerstruktur mitt i ett bostadsområde. Ingen dörr eller öppning (?) men öppet rakt ned såg det ut som. Skulle kunna vara luftventil till Södra Länken som går strax under, men inte säker. Google Maps

2. Detta futuristiska glastorn på bergssidan. Har också möjligtvis med Södra Länken att göra, men väldigt ovanligt utseende och höjd för att vara en nedgång av standardmått. Liten antenn bredvid. Google Maps

Några aningar?

//Dysutopia
Citera
2018-08-19, 17:07
  #2
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dysutopia
Tog en spontantitt idag vid det redan ganska väldiskuterade teletornet norr om Hammarbyhöjden. Lite intressant att kika på nedgångarna till det enligt uppgifter enorma bergrum som ska finnas där nere i Telias ägo, men nog om det. Det jag tänkte fråga om är två andra mysko strukturer, inte speciellt långt ifrån tornet i fråga:

1. En sorts "bur", fyrkantig gallerstruktur mitt i ett bostadsområde. Ingen dörr eller öppning (?) men öppet rakt ned såg det ut som. Skulle kunna vara luftventil till Södra Länken som går strax under, men inte säker. Google Maps

2. Detta futuristiska glastorn på bergssidan. Har också möjligtvis med Södra Länken att göra, men väldigt ovanligt utseende och höjd för att vara en nedgång av standardmått. Liten antenn bredvid. Google Maps

Några aningar?

//Dysutopia
Buren är till ett luftintag.
Citera
2018-08-19, 17:48
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Glastornet är ett ventilationstorn för Södra länken-tunneln.
Citera
2018-08-28, 08:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysutopia
Tog en spontantitt idag vid det redan ganska väldiskuterade teletornet norr om Hammarbyhöjden. Lite intressant att kika på nedgångarna till det enligt uppgifter enorma bergrum som ska finnas där nere i Telias ägo, men nog om det. Det jag tänkte fråga om är två andra mysko strukturer, inte speciellt långt ifrån tornet i fråga:

1. En sorts "bur", fyrkantig gallerstruktur mitt i ett bostadsområde. Ingen dörr eller öppning (?) men öppet rakt ned såg det ut som. Skulle kunna vara luftventil till Södra Länken som går strax under, men inte säker. Google Maps

2. Detta futuristiska glastorn på bergssidan. Har också möjligtvis med Södra Länken att göra, men väldigt ovanligt utseende och höjd för att vara en nedgång av standardmått. Liten antenn bredvid. Google Maps

Några aningar?

//Dysutopia

Ja både glastornet och "gallerburen" är ventilation för södra länken.
Citera
2019-03-07, 22:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysutopia
2. Detta futuristiska glastorn på bergssidan. Har också möjligtvis med Södra Länken att göra, men väldigt ovanligt utseende och höjd för att vara en nedgång av standardmått. Liten antenn bredvid.
Några aningar?

//Dysutopia

Anbtennen (nåja, en av flera) är för att ta in FM-radio som ska spridas i tunnlarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback