Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 16:24
  #1
Medlem
Jag har hört att kl 7 på morgonen är den tid då
man har mest testosteron i kroppen. Jag har
också märkt att just vid den tiden så brukar jag
få ett kraftigt stånd, vilket alltid förvånar mig.

Jag läste också om en studie som visade att det
var bara om det skedde en testosteronhöjning
efter träningen som försökspersonerna fick
muskeltillväxt.

Skulle det vara möjligt att få bättre resultat
(mer muskler) om man tränar kl 7 på
morgonen vid testosteronpeaken?
Citera
2018-08-19, 16:48
  #2
Medlem
MuscleSharks avatar
Nej tyvärr. Om muskelökning sker p.g.a förhöjda testosteronnivåer så sker det under en länge period, inte vid en "peak" under kort tid.
Det krävs dessutom högre nivåer än normalt. Ja om det nu inte är så att du av ngn anledning haft låga nivåer innan såklart.
Citera
2018-08-19, 16:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nej tyvärr. Om muskelökning sker p.g.a förhöjda testosteronnivåer så sker det under en länge period, inte vid en "peak" under kort tid.

Hur förklarar man då att bara de som fick
en höjning fick resultat?


Det krävs dessutom högre nivåer än normalt. Ja om det nu inte är så att du av ngn anledning haft låga nivåer innan såklart.[/quote]

Man får högre nivåer kl 7 på morgonen.
Citera
2018-08-19, 16:57
  #4
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Hur förklarar man då att bara de som fick
en höjning fick resultat?


Det krävs dessutom högre nivåer än normalt. Ja om det nu inte är så att du av ngn anledning haft låga nivåer innan såklart.

Man får högre nivåer kl 7 på morgonen.[/quote]

Du får gärna länka den studien om du har tillgång till den.
Enligt dom studier jag läst så har man inte kunnat se en koppling mellan muskeltillväxt och en peak av testosteron under kort period.
Citera
2018-08-19, 17:48
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nej tyvärr. Om muskelökning sker p.g.a förhöjda testosteronnivåer så sker det under en länge period, inte vid en "peak" under kort tid.
Det krävs dessutom högre nivåer än normalt. Ja om det nu inte är så att du av ngn anledning haft låga nivåer innan såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Du får gärna länka den studien om du har tillgång till den.
Enligt dom studier jag läst så har man inte kunnat se en koppling mellan muskeltillväxt och en peak av testosteron under kort period.
Precis. En akut ökning av nivåerna är inte särskilt intressant, gissar jag, det är en kroniskt förhöjd nivå som kan vara positivt för muskeltillväxt. Har man inte brist på testosteron, dvs man ligger inom normalintervallet för män, så kommer det inte göra någon skillnad att träna på morgonen. Om skillnaden finns så är den ytterst marginell och förmodligen inget att bry sig om eller ändra sitt liv för. Man vet väl inte exakt hur stor betydelse den akuta frisättningen av hormoner har när det gäller muskeltillväxt (över en längre tidsperiod).
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-08-19 kl. 17:57.
Citera
2018-08-19, 18:40
  #6
Medlem
Den största förändringen är väl att du kommer gymma med bånge!
Citera
2018-08-19, 18:54
  #7
Medlem
Man växer inte när man tränar, man växer i sängen.
Citera
2018-08-21, 21:15
  #8
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Den största förändringen är väl att du kommer gymma med bånge!
Exakt. Och en motivation stärkt av brosciense, icke att förringa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback