Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 15:40
  #1
Medlem
Hej, som rubriken lyder så undrar jag varför vissa noter är upp och ned, är det för att dem ska spelas med höger hand?

Ska även tilläggas att det är piano som jag tänkte lära mig spela.

Mvh
Citera
2018-08-19, 15:47
  #2
Medlem
HyperXs avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Notskrift
Citera
2018-08-19, 16:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HyperX
https://sv.wikipedia.org/wiki/Notskrift

Vet inte om länken svarar på varför noterna på de övre raderna har skaftet neråt, men jag är rätt säker på att det bara är för att utnyttja utrymmet bättre. Om skaften gick uppåt på de övre raderna skulle det behövas större avstånd mellan notraderna för att undvika att skaften krockade med låga noter i raden ovanför.
Citera
2018-08-19, 18:29
  #4
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vastmaland90
Hej, som rubriken lyder så undrar jag varför vissa noter är upp och ned, är det för att dem ska spelas med höger hand?

Ska även tilläggas att det är piano som jag tänkte lära mig spela.

Mvh

Om du tänkte på att det lilla sträcket ibland går upp och ibland går ner från den svarta pluppen? Det spelar det ingen roll, det betyder precis samma sak.

Pluppen är placerad så att den visar vilken ton du skall spela. Är det bara en plupp skall du dra ut på tonen. Har den ett streck (upp eller ner) betyder det att du skall spela fortare, alltså spela nästa ton direkt och inte dra ut på tonen.

Att man ibland väljer att dra sträcket uppåt och ibland neråt? Sitter pluppen högt upp (=hög ton) skulle ett sträck uppåt göra att den går in i raden ovanför, eller att man skulle behöva ha jättestora radavstånd. Så för enkelhets skull drar man strecket då neråt. Och för låga toner gör man tvärt om, man drar strecket uppåt.

Noter skrivs likadant för alla instrument. Lycka till med ditt pianospelande!
Citera
2018-08-19, 19:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Om du tänkte på att det lilla sträcket ibland går upp och ibland går ner från den svarta pluppen? Det spelar det ingen roll, det betyder precis samma sak.

Pluppen är placerad så att den visar vilken ton du skall spela. Är det bara en plupp skall du dra ut på tonen. Har den ett streck (upp eller ner) betyder det att du skall spela fortare, alltså spela nästa ton direkt och inte dra ut på tonen.

Att man ibland väljer att dra sträcket uppåt och ibland neråt? Sitter pluppen högt upp (=hög ton) skulle ett sträck uppåt göra att den går in i raden ovanför, eller att man skulle behöva ha jättestora radavstånd. Så för enkelhets skull drar man strecket då neråt. Och för låga toner gör man tvärt om, man drar strecket uppåt.

Noter skrivs likadant för alla instrument. Lycka till med ditt pianospelande!

Okej, tack för svar. Tack det behövs nog
Citera
2018-08-19, 22:35
  #6
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Normal ska skaftet riktas neråt på noter på tredje linjen (mittersta linjen) och där ovanför i notsystemet. Som man är inne på i tråden så handlar det om ”utrymme”, men också om ”layout” (det blir nån slags balans i notbilden) och läsbarhet (balkens riktning ger en fingervisning).

Notera dock att om det är en ”sammanhängande” grupp med noter, t ex förbundna med en balk (eller flera) så byter givetvis inte skaftet riktning mitt i (skulle se knepigt ut).
Notskaftets riktning bestäms då av det nothuvud i gruppen som ligger längst från tredje linjen. Ligger såväl den högsta som den lägsta noten i gruppen lika långt från mittlinjen, riktas skaftet neråt.

Om två stämmor (t ex sopran och alt) noteras med varsina notskaft så är den övre stämmans skaft riktade uppåt, och den undre neråt (självklart även om stämmorna vid nåt tillfälle korsar varandra, dvs att den övre stämman vid nåt ställe tar en ton som ligger under understämmans ton).
Noteras stämmorna med gemensamt skaft, så gäller samma som för balkade noter.

Det finns tydliga regler för notation även för andra saker som t ex notskaftens längd i olika sammanhang.
Notskrift är ju precis som ”vanlig” skrift, dvs regler för att det ska bli enkelt och entydigt att läsa (bokstäverna i denna text följer vissa regler vad det gäller t ex höjden på dem: l och k är lika höga, detsamma gäller för a och e.

Med balkade noter menas noter som när de står själva har en flagga (eller flera). De binds ihop som grupp med balkar (samma antal balkar som flaggor). Se länk (exempel 2 Notvärden):
http://www.musikipedia.se/noter-och-pauser
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback