Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 10:27
  #1
Medlem
Hej!

Jag och regeringen bor i en tvåa på 34 kvadrat, och har därför platsbrist. Kom därför på att man ju kan använda datorn som förstärkare (har i dagsläget en Line 6-stärkare på 75 watt).

Ifall det är någon som kört via dator och har tips hade det varit sjukt uppskattat! Vilka "förstärkare" är bra? Är inne på att inte betala så mycket (det bästa vore ifall det var gratis). Jag spelar generellt musik med mycket dist, ifall det spelar någon roll.

Vet inte alls vad jag har för ljudkort, tänker mig att alla ljudkort från 2010-talet borde vara starka nog att klara lite gitarrljud in utan problem, stämmer det?

Over and out!
Citera
2018-08-19, 10:57
  #2
Medlem
Fråga "regeringen" om er budget rymmer en investering, typ en sådan här:
https://www.djservice.se/artikel/ld-systems-lax-3-usb

Det finns massor av liknande modeller som du alltså kopplar in mellan gitarr och din PC/Mac.

Med hörlurar till så slipper "regeringen" att höra diit plink-plonk (förutom plektrum-ljudet).

Och skulle du vilja så kan du både bevara eller lära dig mixa det du åstadkommer på datorn/internet.

Och med en mic till (och mindre dist på gitarren) så kanske "regeringen" kan sjunga lite trevligt till så kanske ni gör succé som youtubers (eller iaf. inom släkten)...
Citera
2018-10-16, 02:36
  #3
Medlem
tarmskvallers avatar
Ja visst, bara köra NI guitar rig eller ännu bättre positive grid, du kan till och med använda en iPad om du inte vill använda datorn för det. Personligen gillar jag line6 helix för det är väldigt modulärt och funkar fint på mer än gitarrer.
Citera
2020-05-23, 13:30
  #4
Medlem
Jag anvander en VOX Tonelab EX som jag kopplar direkt in i datorn via ett Steinberg UR-22 ljudkort. Pysslar val forvisso lite med effekter i DAWs ibland, men kommer alltid tillbaks till VOXen fort. Det finns ju mangder av olika multiFX-pedaler, valj nagon som ser ball ut och skaffa ett par grymma horlurar!
Citera
2020-05-23, 13:34
  #5
Medlem
Om det är lågt och ändå bra ljud du vill ha så kika på Yamaha THR 10.
Citera
2020-06-01, 15:23
  #6
Avstängd
Varsamts avatar
Jag har testat med Guitar Rig. Det har varit skoj, men det blir seriöst mycket latency. Dvs. när man plinkar en ton, och sekunden efter så hör man den.

Sen bör man ju inte utsätta sina fina datorhögtalare för sitt eget gitarrspel.

Har man hyffsade högtalare som undertecknad, är dom förmodligen inte designad för att spela el-gitarr igenom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback