Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-16, 20:18
  #25
Medlem
Det kan ha ändrat sig, men förut var det lite av moment 22. Om du hittar ett jobb så tar det så lång tid med visum att de anställer någon annan, för de behöver någon att fylla platsen med.

Skilled worker har ändrat sig genom åren. Det brukar vara vissa yrken och begränsat antal, så det gäller att passa på att söka när möjligheten finns. Förr tog det lång tid, men jag tror de lärt sig lite av det och att det går fortare nu. Det var problem med detta skilled worker program tidigare av ovan nämnda orsaker.

Som jag sa, det är inte samma sak att besöka som turist som att bosätta sig. Jag tycker varken det är oansvarigt eller idioti, men bra att ha tänkt på möjligheten i alla fall.

Det är lättare när man väl kommit på plats, i alla fall det praktiska ordnar sig med rätt inställning. Det största problemet är att komma iväg.

En sak ni behöver ordna innan ni reser är en förlängd reseförsäkring för att täcka första tiden. Ni ska skaffa lokal sjukförsäkring direkt, men det tar 3 månader (tror jag) innan den börjar gälla, så ni bör köpa förlängning på er reseförsäkring när ni väl flyttar för att täcka gapet då den normalt gäller upp till 45 dagar.

Det där med skola behöver ni inte oroa er för, det löser sig. Dagis kan ta tid att få och kostar betydligt mer än i Sverige. I skolan får de normalt ingen mat, inte på dagis heller, så barnen måste packas med matsäck varje dag. Alternativet är privat skola, men det kostar rejält.
Citera
2019-05-22, 19:45
  #26
Avstängd
fecis avatar
Varför är villor så hemskt dyra i Vancouver och Calgary? Man måste ju vara jätterik för att ha råd med en helt vanlig liten villa. Hur klarar folk av detta?
Citera
2019-06-02, 01:09
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feci
Varför är villor så hemskt dyra i Vancouver och Calgary? Man måste ju vara jätterik för att ha råd med en helt vanlig liten villa. Hur klarar folk av detta?

Det är betydligt dyrare i Vancouver än i Calgary. Toronto lär också vara dyrt.

Anledningen är stor inflyttning, och en stor del beroende på inflyttning av rika kineser. De litar inte på sitt land och vill placera pengar där det är säkrare i utlandet och gillar att köpa land och fastigheter. Att de är rika beror dels på företagande och dels på korruption (vanligen i statsförvaltningen vad jag förstått). Det rör sig nog också en del om penningtvätt också. Det har funnits (och finns förmodligen fortfarande) investment programs som tillåtit dem att flytta till Kanada. De gillar Vancouver, dels för att det är närmare men framförallt för att det redan finns väldigt många landsmän här. De behöver liksom inte känna att de flyttat till ett främmande land, bara ta en tur i Richmond om du inte tror mig...

Nej, de tillför givetvis inte mycket positivt. De har pengar och politikerna här gillar väl att få in kapital. För vanliga löntagare är det givetvis inte alls bra.

Politikerna försöker nu lösa det genom att införa mycket höga fastighetsskatter på hus och lägenheter som ingen bor i. Ja, de har alltså i stor utsträckning till och med stått tomma.

Hur vanligt folk klarar detta? Det finns väl två svar på det. Dels har en del bott här sedan länge och sitter på attraktiva villor som de nu kan sälja, flytta ut en bit, köpa ett nytt hus till sig och sedan hjälpa barnen med pengar till boende. Det andra svaret är att folk inte klarar det. Löneläget är inte så högt om du inte har speciell kompetens. Folk har inte råd helt enkelt, många flyttar utåt kransområdena och pendlar. Sedan finns det väl en del mindre attraktiva områden som en del bosätter sig i, med aningen lägre priser. Men det enkla svaret är nog att om man inte är redan har en hel del pengar och/eller en bra lön så klarar man det inte.
Citera
2019-09-28, 07:16
  #28
Medlem
Kanada ska du ej till, de är kommunister!
Citera
2019-09-28, 16:44
  #29
Moderator
Elrosss avatar
Flyttar tråden lite/Mod

Övriga Nordamerika --> Long Stay: långtidsvistelser
/Moderator
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2969015

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback